In De Vloek van het Orakel geeft Bea Fitzgerald een frisse draai aan het eeuwenoude verhaal van Troje. Een aseksuele priesteres wordt verliefd op de mooiste vrouw ter wereld. Zal Prinses Kassandra erin slagen de plannen van de Griekse goden te dwarsbomen? Maak je klaar voor een young adult vol emotie en spanning waarin de vrouwen aan wie de oorlog wordt verweten de hoofdrol opeisen.

Stel je voor dat je een oorlog zou kunnen voorkomen, maar dat er niemand naar je luistert? De Vloek van het Orakel vertelt het verhaal van de arrogante prinses Kassandra van Troje, die heilig overtuigd is dat ze als prinses, mooiste vrouw van Troje en priesteres van Apollo, haar zin wel kan doordrijven. Wanneer haar doodgewaande broer Paris in de stad verschijnt is ze vastberaden een valse profetie over hem te verkondigen omdat ze weet dat ze hier altijd mee is weggekomen. Bovendien is ze er zeker van dat hij een bedrieger is en ze wil hem zo snel mogelijk kwijt. Maar in de tempel van Apollo wordt ze verrast door de god zelf die haar de gave van de profetie geeft en haar tot orakel benoemt.
Daar hangt wel een prijskaartje aan vast: in ruil moet ze alles aan hem geven, inclusief haar maagdelijkheid. En ondanks dat Kassandra vastberaden is om ermee door te zetten en zo misschien wel de machtigste vrouw ter wereld te worden, lukt het haar niet om het bed met Apollo te delen – tot woede van de god. Hij vervloekt haar waardoor niemand ook maar één woord van haar geloofd, en al snel wordt Kassandra gewantrouwd en als waanzinnig bestempeld. De grootste ramp is dat ze nog altijd visioenen ziet en profetieën moet verkondigen.
Kracht van vrouwen
De Vloek van het Orakel is een prachtige hervertelling van het wereldberoemde verhaal over de oorlog en de val van Troje. Bea lijkt goed onderzoek te hebben gedaan naar de verschillende versies van het verhaal van Troje en heeft deze verhalen verweven in een eigen versie. Het leest vlot en bevat de welbekende vijand-naar-minnaar relatie maar dan speciaal voor dames die van dames houden. En dat doet het goed: de lesbische relatie tussen Kassandra en Helena bloeit op uit begrip, aantrekkingskracht en vriendschap.
Het boek is ingedeeld in drie delen, verteld vanuit de perspectieven van Kassandra en Helena van Troje. Helena, als de mooiste vrouw uit de geschiedenis, heeft al veel meegemaakt. Haar vijandige houding tegenover Kassandra – die door Kassandra zelf is veroorzaakt – zorgt voor spannende dynamiek vroeg in het verhaal. De overgang naar onwillige samenwerking, herkenning, begrip, en uiteindelijk vriendschap en liefde, is mooi uitgewerkt.
Vijand-naar-minnaar
Naast liefde is een belangrijk thema de kracht van vrouwen. Niemand gelooft Kassandra wanneer Apollo haar vervloekt, maar dit is iets waar ze al aan gewend was. Het boek behandelt thema’s als vrouwonderdrukking, misogynie, en de vooroordelen over vrouwen die ervoor zorgen dat ze niet serieus genomen worden, als voorwerp bestempeld worden, maar ook onderschat worden.
Naarmate ik verder in het verhaal kwam, nam de vaart toe en wilde ik het boek niet meer wegleggen. Bea weet steeds de spanning op te voeren, net wanneer je denkt dat het goed zou kunnen komen bemoeit er een godheid zich en wordt alles een tikkeltje erger dan het al was. Dit past bij de klassieke Griekse goden die geen ‘nee’ gewend zijn en het opwindend vinden wanneer stervelingen hen proberen te overtroeven.
Aseksualiteit komt tot zijn recht
De karakterontwikkeling van Kassandra is het duidelijkst: ze groeit van zelfingenomen prinses naar iemand die zichzelf niet meer op de eerste plaats zet. Ze ontdekt haar eigen vorm van liefde en vindt iemand die bij haar past, zonder haar kern te verliezen. Intiem zijn met een god, of welke man dan ook, is voor haar geen optie. En dat maakt het boek vrij bijzonder, omdat aseksualiteit in het verhaal een drijfveer van de plot is.
Af en toe was ik bang dat Kassandra zou zwichten, maar het is duidelijk dat Bea uit eigen ervaring heeft geput voor dit verhaal. Kassandra’s standvastigheid, maar ook haar twijfels en boosheid op zichzelf – want het lukt anderen toch wél en wat stelt het nou voor?) – zijn realistisch en sterk geschreven. Hoewel ik niet weet hoe dit zal overkomen op lezers die zich minder herkennen in Kassandra, is ze als aseksueel karakter bijzonder goed neergezet.
Conclusie
De Vloek van het Orakel is een aanrader voor liefhebbers van mythologische hervertellingen en sterke vrouwenverhalen. De rijke karakterontwikkeling en de nadruk op aseksualiteit maken het boek uniek en bijzonder relevant voor Young Adult-lezers. Bea combineert oude mythologie met persoonlijke ervaringen en zet een krachtig en meeslepend verhaal neer dat misschien niet ieders smaak zal zijn, maar zeker indruk zal maken.



