Septimus Heap 1: Magiek – Angie Sage

0
169

Omslag Septimus Heap 1: Magiek

Na het verschijnen van het zevende deel in de succesvolle Septimus Heap-serie en onze winactie van een maandje geleden, is het nu tijd voor een recensie van het eerste deel: Magiek. Het gaat over de familie Heap, een tovenaarsgezin dat tien jaar geleden iets verschrikkelijks heeft meegemaakt: hun zevende zoon is tot hun grote verdriet bij zijn geboorte overleden. Diezelfde nacht vond zijn vader, Silas Heap, in de sneeuw echter een pasgeboren meisje, dat hij besloot op te nemen in zijn eigen gezin. Tien jaar later blijkt dit meisje, Jenna, het begin te zijn van een enorm avontuur, dat de familie Heap zal meeslepen naar een wereld vol magie, mysterie en spannende onthullingen.

Tien jaar later is het leven in het Kasteel, waar de familie Heap woont, namelijk behoorlijk veranderd: de Koningin is dood, de kroonprinses is verdwenen en de Opperste Wachter heeft de macht overgenomen en alle Magiek in het Kasteel verboden. En dat allemaal voor de kwaadaardige tovenaar DomDaniel, die niets liever wil dan heersen over het Kasteel. Er is alleen één probleempje: zolang de prinses nog in het Kasteel is, durft DomDaniel niet in de buurt te komen. En daarom doet de Opperste Wachter er alles aan om die vervelende prinses te vinden, al heeft hij geen idee wie ze precies is. De familie Heap heeft echter wel een vermoeden…

Mooi, fantasievol sprookje
Magiek is een heerlijk sprookje, vol humor en fantasie, dat erg gemakkelijk wegleest en niet al te moeilijk te volgen is, maar soms ook behoorlijk wat ingewikkeld taalgebruik bevat. Sage deinst namelijk niet terug voor uitgebreide omschrijvingen en lastige woorden, maar de doorbijter wordt absoluut beloond met een liefdevol en fantasievol verhaal, dat soms echt zorgt voor een glimlach op je gezicht. Zo maken de Heaps allerlei spannende en vaak ook lachwekkende avonturen mee en weeft Sage bovendien op subtiele wijze heel wat grapjes door het verhaal heen. Door de jongere lezers zullen die misschien niet altijd worden opgepikt, maar ze maken het verhaal juist erg interessant voor wat oudere lezers. Het verhaal is wel soms een tikkeltje voorspelbaar, maar daar staan gelukkig meer dan genoeg verrassingen en bijzondere gebeurtenissen tegenover.

Bijzondere personages
Eén van de grootste krachten van het boek zijn de personages: ze zijn weliswaar niet allemaal even goed uitgewerkt, maar ze zijn wel stuk voor stuk uniek en op hun eigen manier bijzonder. Neem bijvoorbeeld de BuitenGewone Tovenares van het Kasteel, Marcia Overstrand, die eigenlijk altijd wel bezig is met haar uiterlijk en maar al te graag haar magie gebruikt om zo netjes en schoon mogelijk te blijven (met een Een-seconde Schoon en Fris Spreuk bijvoorbeeld). De meeste inwoners van het Kasteel zijn doodsbenauwd voor haar strenge verschijning, maar wanneer ze besluit de Heaps te helpen, wordt al snel duidelijk dat ze ook een heel andere kant heeft. Hetzelfde geldt voor Jongen 412, een tienjarige rekruut uit het Jonge Leger van de Opperste Wachter, die tijdens zijn wacht voor de Tovenaarstoren is flauwgevallen van de kou en sindsdien tot zijn grote ergernis overal mee naartoe wordt gesleept door Marcia Overstrand.

Een echt hoofdpersonage lijkt er niet te zijn in het verhaal, aangezien er continu gewisseld wordt tussen de perspectieven van zo’n beetje alle personages die langskomen (zelfs dat van de Gediplomeerde Vertrouwelijke BoodschapRat Stanley). Dit kan wat verwarrend zijn, aangezien je soms behoorlijk snel heen en weer vliegt, maar het zorgt vooral ook voor een mooi beeld van alle personages en hun avonturen. Je ziet en voelt wat alle personages zien en voelen, waardoor het niet moeilijk is om met ze mee te leven en alle kanten van het verhaal mee te krijgen. Zelfs de drijfveren van de ‘slechteriken’ in het verhaal worden zo duidelijk, waardoor de personages uit Magiek stuk voor stuk tot leven komen.

Wereld vol Magiek
Ook de wereld waarin Magiek zich afspeelt komt tot leven: aan de ene kant dankzij Sage’ uitgebreide en levendige beschrijvingen, maar ook door de mooie illustraties aan het begin van elk hoofdstuk en de gedetailleerde kaart voorin het boek. En dat is wel fijn, want het is een uitgebreide, soms ietwat complexe, maar ontzettend interessante wereld, waar het niet vreemd is dat voorwerpen hun eigen leventje leiden en waar je een stuk krachtiger bent als je een paar Magieke woorden kent. Deze termen worden standaard dikgedrukt en met een hoofdletter geschreven, iets wat een beetje overbodig lijkt, maar wat die onbekende woorden ook net wat toegankelijker maakt door het vreemde te benadrukken: het zijn immers geen ‘gewone’ woorden, maar ze zitten vol met Magiek.

Magiek is een erg mooi en spannend begin van wat volgens mijn versie uit 2005 nog een trilogie zou worden, maar ondertussen is uitgegroeid tot een zevendelige serie. Het zit vol met bijzondere en geloofwaardige personages, hilarische avonturen en vooral heel veel Magiek. De ietwat lange beschrijvingen en de omvang van het boek kunnen even doorbijten zijn, maar daarna word je als lezer beloond met een prachtig en warm sprookje, dat erg nieuwsgierig maakt naar deel twee in deze serie: Vlught.

[product_page sku=”9789050006675″]

Septimus Heap 1: Magiek Boek omslag Septimus Heap 1: Magiek
Septimus Heap 1