Middernacht 1: Gabrielle – Lara Adrian

0
5

Omslag Middernacht 1: Gabrielle

Gabrielle is het eerste deel in de Middernacht-serie van Lara Adrian. In dit eerste deel leren we de wereld kennen waarin de hele serie zich zal afspelen. Lucan Thorne is het hoofd van de Stam, een groep vampiers die onopvallend tussen de gewone mensen leeft. Hoewel zij bloed nodig hebben om te leven, houden de leden van de Stam zich aan een erecode: geen onschuldig mens zal de dood vinden bij een voeding. Maar altijd dreigt er gevaar voor de Stam in de vorm van een bloedverslaving die de bloedlust wordt genoemd. Wanneer een vampier hieraan bezwijkt, wordt hij een Muiter, met als enig doel zijn onverzadigbare honger naar mensenbloed stillen. Lucan jaagt op deze Muiters – maar ook hij voelt de bloedlust aan zich trekken. Kan hij zijn duistere kant bedwingen?

De tweede persoon die we volgen is Gabrielle Maxwell, achtentwintig jaar en een gevierd fotografe met verschillende tentoonstellingen in Boston. Haar favoriete onderwerpen om te fotograferen zijn vervallen gebouwen in de stad, eenzame plaatsen waar de echo’s van vroeger nog door de gangen lijken te galmen. Wanneer Gabrielle na een avond stappen nietsvermoedend een steeg in loopt, is ze getuige van de moord op een onschuldige voorbijganger door zes vampiers. Haar wereld komt op zijn kop te staan wanneer de monsters achter haar aankomen. Ze ontsnapt, maar haar verhaal wordt bij de politie weggelachen. Toch staat de volgende avond rechercheur Lucan Thorne op de stoep, die alles van haar ervaring wil weten. Maar is de rechercheur wel wie hij lijkt? En waarom roept hij dit verlangen in Gabrielle op?

Klassiek vampierverhaal
Wie een verrassend of origineel boek over vampiers wil lezen, moet niet beginnen aan Gabrielle. Als je echter van actie, spanning en romantiek houdt, liefst met een paranormaal tintje, dan kom je met dit boek geheel aan je trekken. Het is namelijk een vrij standaard verhaal waarin een menselijke vrouw verliefd wordt op een vampierman en zij problemen moeten overwinnen om samen te kunnen zijn.

Wat maakt dit boek dan anders dan de anderen? Vrij weinig. De vampiers zijn ditmaal niet ontstaan door ziekte, genetische modificatie of een vloek, maar buitenaardse wezens die zo’n duizend jaar geleden naar de aarde zijn gekomen. Daar ontdekten ze dat de enzymen die ze nodig hebben om in leven te blijven, alleen in menselijk bloed zitten. Dit had enorme slachtpartijen tot gevolg, tot Lucan Thorne met enkele kameraden een einde maakte aan de oude, mensenverslindende vampiers en ze voortaan ingetogener door het leven gingen als de Stam.

Daarnaast zijn er in Lara Adrians wereld geen vampiervrouwen. Vampiers sluiten een verbond met mensenvrouwen die een speciale mix genen hebben, zogeheten Stamvrouwen. Alleen Stamvrouwen kunnen voor nakomelingen zorgen. Gabrielle is zo’n Stamvrouw, al weet ze dat zelf niet. Maar het sleurt haar onherroepelijk mee in Lucans strijd en maakt dat zij veel sneller zijn ware natuur accepteert, dan een gewone vrouw zou doen.

Twilight vs. 50 Tinten Grijs
Tenminste, die indruk wordt gewekt. Gabrielle beleeft wel enkele ogenblikken van afschuw wanneer zij erachter komt dat haar perfecte minnaar een bloedzuigend monster is, in plaats van een gewone man, maar zij gooit haar afschuw weer net zo snel het raam uit wanneer haar verlangen naar hem weer de overhand krijgt. En dat krijgt het… Het boek is vrij expliciet in zijn seksscènes. Geen lichaamsdeel wordt ongenoemd gelaten en geen handeling onbeschreven. Gabrielle lijkt vanaf het moment dat ze Lucan ontmoet in een wandelende poel van wellust te zijn veranderd en met Lucan is het niet heel anders.

Dat er naast die lust ook nog liefde de kop op steekt, is voor de lezer onvermijdelijk maar de hoofdpersonages een grote verrassing. Dit is slechts één van de clichés waar het boek overvol mee zit. De man is sterk en zwijgzaam, eeuwenlang worstelend met innerlijke problemen. De vrouw is hulpbehoevend, hoe sterk ze ook mag lijken, en wordt halsoverkop verliefd. Hierdoor is zij in staat in korte tijd de problemen en de ziel van de man bloot te leggen én op te lossen. Een misverstand drijft hen uit elkaar, want hij wil niet geloven dat de liefde zijn hart nu in een wurggreep houdt. Overtuigd dat hij niets voor haar voelt, gaat ze er vandoor, regelrecht in de armen van de vijand rennend. Maar geen zorg: hij komt haar redden en verklaart haar ook nog eens zijn eeuwigdurende liefde.

Komt dit je bekend voor? Het is inderdaad al wat vaker gedaan… Maar Lara Adrian is erin geslaagd het allemaal in één boek te stoppen. Helaas is hierdoor de geloofwaardigheid van de personages ver te zoeken. Een leuk detail is dan weer het taalgebruik: Lucan en Gabrielle zijn moderne mensen en schuwen een korte vloek totaal niet. Dit maakt dat het boek wel echt contemporain aanvoelt

Plot
Tussen alle romantische ontwikkelingen door moet Lucan zich ook nog bezighouden met de bedreiging van de Stam en de mensheid door de bloedlust en de Muiters. Hoewel de uitwerking van de plot eveneens verre van origineel genoemd mag worden, houdt het de vaart er wel in.  De actie is aantrekkelijk en de mannen weten van aanpakken. Kortom: ook met de niet-seksuele spanning zit het in dit boek wel goed.

Middernacht. Gabrielle is een eerste deel in een reeks over de oorlog tussen twee vampierstammen. Het verhaal staat op zichzelf en geeft een eerste blik in de wereld van Gabrielle en haar vampier-partner Lucan. Hoewel de spanning in het boek de vaart er qua lezen lekker in houdt, is het verhaal behoorlijk standaard en zijn de personages niet bepaald goed uitgewerkt. Het gebrek aan originaliteit doet het boek daarbij helaas definitief de das om.

Middernacht 1: Gabrielle

Lara Adrian | Luitingh-Sijthoff | 2012
Originele titel: Midnight Breed 1: Kiss of Midnight

Gabrielle komt tijdens een avondje stappen oog in oog te staan met een knappe, onbekende man. Hun blikken kruisen, de wereld staat even stil. Het volgende moment is hij weg. Gabrielle volgt hem naar buiten, en vanaf dat moment verandert haar leven. Voorgoed en ingrijpend. Want in het nachtelijke duister is Gabrielle getuige van een bloedbad, aangericht door een bende wilde vampiers.

Gabrielle wordt op het nippertje gered door de onbekende, die niemand minder is dan Lucan Thorne, leider van de Broederschap, een elitegroep onsterfelijken, die zich tot taak hebben gesteld de mensheid te beschermen tegen het groeiende gevaar van de wilde vampiers. Niet alleen Gabrielle, ook Lucan ervaart verlangens die geen enkele vrouw in zijn negenhonderdjarig bestaan heeft weten los te maken. Maar kan hij zich wel binden aan een vrouw nu de strijd tussen de Broederschap en de groep wilden in alle hevigheid losbarst? Maar als Gabrielle doelwit wordt van zijn vijanden, heeft hij geen andere keus dan haar mee te nemen naar de duistere wereld die hij aanvoert.