Maire – Tisa Pescar

0
21

Omslag Maire

Wie Alfa van Tisa Pescar heeft gelezen, herinnert zich vast nog wel de vurige, roodharige Maire. Als iets haar niet zint, groeien er klauwen aan haar vingers en probeert ze met haar enorm lange tong het hart van de boosdoener te doorboren. Daar kan ze niet eens zo veel aan doen, want ze is half strigoi en half moroi, en ze heeft haar krachten slecht onder controle. In het recent uitgekomen Maire, een herschrijving van de roman Jachtmaan, kom je echter nog niets van dit alles tegen. Sterker nog: Maire is ontzettend vriendelijk en door en door menselijk. Wat?!

Geheimzinnige huisgenoten
Toen Maire dertien was, besloten haar ouders om van Frankrijk naar Australië te emigreren. Haar broer Pascal bleef eenzaam achter in Parijs. Nu, tien jaar later, is Maire op weg naar het thuis waar ze altijd naar verlangde: ze verlaat haar gescheiden ouders en mag bij Pascal komen wonen. Die heeft intussen echter niet stilgezeten. Hij is een redelijk bekende kunstschilder geworden, maar hij houdt er ook een nogal eigenaardige levensstijl op na.

Op een grote, afgelegen boerderij delen Pascal en zijn huisgenoten meer dan alleen de woonruimte en de boodschappen. Cat is een therapeute met een specialisme in kruidengeneeskunde, en de tengere, jonge Eris werkt als assistente in haar praktijk. De atypische wetenschapper Radu is getrouwd met Cat. Dat huwelijk en de werkrelaties staan een wel heel bijzondere band tussen dit viertal echter niet in de weg.

In eerste instantie voelt Maire zich dan ook een buitenbeentje: de manier waarop haar huisgenoten samenleven in deze commune, is zacht gezegd nogal onorthodox. Maar gaandeweg begint ze zich steeds ongemakkelijker te voelen. Vooral Radu is heel afstandelijk naar haar toe, en elke maand maken haar huisgenoten een mysterieus uitstapje terwijl zij thuis achterblijft…

Een spannende proloog
Hoewel Maire na Alfa is uitgegeven, speelt het verhaal zich jaren voor de gebeurtenissen in Alfa af. De boeken zijn volgens de uitgever zelfstandig leesbaar, maar door de volgorde van publicatie ga je als lezer al snel vergelijken. Dat levert wat positieve punten op, maar ook een aantal minpunten. Toch is Maire op zichzelf een spannend, zorgvuldig opgebouwd verhaal. Waar Maire in Alfa eerder een bijpersonage was, draait dit boek echt om haar.

Het verhaal wordt afwisselend verteld door Maire, Eris en de mysterieuze Vârcolac. Vooral die laatste hoofdstukken zijn erg raadselachtig, ook wat betreft hun functie binnen het verhaal – maar in ieder geval zorgen ze voor extra geheimen, die halverwege het boek pas worden opgehelderd. Door de perspectieven van Maire en Eris is er wat meer afstand tot het personage van Radu, maar kom je meer te weten over de vrouwen in de commune. Verder krijg je een heleboel extra achtergrondinformatie, en vooral Eris is in dit boek een stuk sympathieker en intelligenter dan in Alfa.

De nadruk ligt eerder op de relaties tussen de personages, dan op het bovennatuurlijke element. Dat laat een tijdje op zich wachten, maar zorgt dan voor een stevige spanningsboog en een pakkend einde. Wie eerst Alfa heeft gelezen, zal echter wat moeite hebben om de woedende furie die Maire daar is te rijmen met het lieve, maagdelijke meisje in dit boek. Ook het ‘geheim’ van haar huisgenoten is dan niet meer zo mysterieus, en het is vooral wachten op bepaalde gebeurtenissen waarvan je weet dat ze eraan zitten te komen. Voor wie nog twijfelt, is het dus zeker aan te raden om eerst Maire en dan pas Alfa te lezen. Dankzij alle achtergrondinformatie is het eerder een uitgebreide proloog voor Alfa, dan een boek dat je ook prima erna kunt lezen.

Maire is een spannend, zorgvuldig opgebouwd verhaal. Het boek is volgens de uitgever zelfstandig te lezen of na het eerder verschenen Alfa, maar het is beter om te beginnen met Maire. Zo blijft de spanningsboog intact, leer je de personages goed kennen en ‘verpest’ je het niet voor jezelf met voorkennis. Sterker nog: er zit zo veel tijd tussen de gebeurtenissen in Maire en Alfa, dat het de vraag is of er nog een derde boek over Radu Lupescu en zijn roedel gaat verschijnen. Zelf ben ik die wereld in ieder geval nog lang niet beu.

[product_page sku=”9789024563852″]

Maire Boek omslag Maire
Tisa Pescar