Luchtpiraten – Dan Walker

0
146

Het piratengenre sputtert altijd maar een beetje voort. Soms leeft het even op door een klassieker als Schateiland of een verfilming als Pirates of the Caribbean, maar het wordt nooit echt een fenomeen zoals vampiers of toverscholen. Luchtpiraten is dus een vrij uniek boek, dat toch maar weer laat zien dat piraten ook nooit helemaal dood en vergeten zullen worden. Dan Walker geeft een nieuwe twist aan het genre door deze keer de schepen door de lucht te laten vliegen. Dit belooft dus een spannend en avontuurlijk boek te worden.

Het verhaal neemt een hoge vlucht

Zoya DeLarose woont in een weeshuis en haalt daar altijd kattenkwaad uit. Maar aan haar zorgeloze leventje komt al gauw een eind als blijkt dat Kane, de gemeenste piraat van de wereld, achter haar aan zit. Ze belandt in een wereld waar ze zowel haar slimheid nodig heeft als een goed zwaard. Gelukkig zijn er ook goede luchtpiraten die haar de wonderen laten zien van deze wereld hoog in de lucht en vriendschap met haar willen sluiten; want wie hoog vliegt kan diep vallen.

Luchtpiraten is perfect om te lezen als je even zin hebt in een beetje avontuur tussen vrolijke piraten in een wondere wereld.

Een en al avontuur

De grootste kracht van Luchtpiraten is de ‘flow’ van het verhaal. Ondanks het gevaar dat op de achtergrond loert is het in het begin allemaal één groot, vrolijk avontuur met even vrolijke (en grote) personages. De reusachtige piraat Beebee met een klein hartje, de ondeugende uitkijk Bucker en de nobele kapitein Vaspine zijn stuk voor stuk kleurrijke personages die voor een leuke dynamiek zorgen. Misschien zijn ze in eerste instantie een beetje stereotype, maar ze hebben net genoeg achtergrond om interessant en echt aan te voelen.

Ook Zoya is een goed uitgewerkt personage. Ze is lekker pittig en brutaal zonder dat ze irritant wordt. Vaak is de hoofdpersoon een van de minder interessante personages omdat je het verhaal vanuit hem of haar meemaakt. Ook hier is Zoya het personage dat net als de lezer ineens in de wonderlijke wereld van de luchtpiraten terechtkomt, maar ze is pienter genoeg om er zelf haar plekje te vinden. Er hoeft haar niet steeds van alles uitgelegd te worden zodat de lezer ook snapt wat er gebeurt.

Haar verhaal is dan ook echt de kern van het boek. Het geheim van haar verleden, vliegende eilanden, verloren schatten, het heeft allemaal met haar te maken. Dat maakt de plot wel net wat minder geloofwaardig en door het gebruik van veel clichés gaat de plot niet heel diep. Het is een vrij rechtoe rechtaan verhaal zonder veel verrassende wendingen. Toch wordt het boek naar het einde toe wat spannender, duisterder en emotioneler. Dat geeft het geheel een mooie afsluiting, maar al met al blijft het een vrij ‘luchtig’ verhaal.

Luchtpiraten is perfect om te lezen als je even zin hebt in een beetje avontuur tussen vrolijke piraten in een wondere wereld. Zeker voor wat jongere lezers is het erg leuk en meeslepend. Toch mist het boek net die paar extra lagen diepgang die het een aanrader voor alle leeftijden kan maken.

Luchtpiraten Boek omslag Luchtpiraten
Luchtpiraten
Dan Walker