Koning der wrake – Mark Lawrence

0
6

Omslag Koning der wrake

Er is vier jaar verstreken sinds Jorg Ancrath het kasteel van zijn oom, graaf Renar, innam en zichzelf installeerde als de nieuwe koning van Renar. Nu bedreigt het enorme leger van de prins van Pijl zijn poorten en moet Jorg opnieuw al zijn geslepenheid en duistere macht inzetten om als overwinnaar uit de strijd te komen. Het gemis van enkele oude vrienden en zijn kersverse echtgenote zijn daarbij geen steun, maar daartegenover staan nieuwe bondgenoten en een geheim dat Jorg al jaren met zich meedraagt in een klein kistje. Zal het openen van het kistje Jorg van zijn verstand beroven? Of levert het de oplossing die de in het nauw gedreven koning nodig heeft?

Verwarrend tijdspad
Het eerste deel in deze serie, Prins der Wrake, speelde zich af in een chronologische tijdsvolgorde met slechts hier en daar een korte flashback, die helder aangekondigd en helder afgesloten werd. In dit tweede boek, Koning der Wrake, is deze vertelstijl losgelaten en worden huidige gebeurtenissen vrijwel lukraak afgewisseld met flashbacks die meerdere hoofdstukken in beslag nemen. De afwisselingen zijn waarschijnlijk niet lukraak, maar het is erg moeilijk om de gebeurtenissen in het hoofdstuk dat zich in Jorgs ‘nu’ afspeelt, te verbinden met hetgeen dat in de flashback wordt verteld. Daarnaast is het allemaal in de onvoltooid verleden tijd geschreven, dus ook daarin biedt het verhaal de lezer geen houvast. Later in het boek wordt zelfs nog een versie van de flashbacks gebruikt, wanneer Jorg het kistje met de geheimen opent, en de herinneringen die daaruit volgen zijn wel in de tegenwoordige tijd verteld. Dit alles maakt het voor de lezer lastig om de draad van het verhaal echt op te pikken.

Er is ook voor gekozen om Jorgs stiefzuster Katherine, die hij begeert sinds hij haar heeft ontmoet, wat ruimte te geven in dit boek door middel van haar dagboeknotities. Deze heeft Jorg in de proloog, die chronologisch aan het einde van het verhaal komt, gevonden en zo hier en daar komen er wat stukjes over Katherine naar voren. Omdat we Katherine verder nauwelijks ontmoeten in het boek is dit niet zozeer onderhoudend als wel storend. De lezer had al drie tijdspaden om rekening mee te houden – het vierde voegt niets toe.

Karakterontwikkeling
Toch is er begrip op te brengen voor het idee van deze verschillende tijdspaden. De lezer krijgt in dit deel namelijk veel meer mee van de verschillende ontwikkelingen in Jorgs karakter. Hierdoor voelt hij als een completer personage – knettergek, maar wel compleet. Hij doet zelfs enkele dingen die we als barmhartig zou kunnen aanduiden! Dit blijkt echter tijdelijk te zijn – de vraag is waar het in het volgende deel heengaat met Jorg. Blijft hij zijn nieuwe koers varen of vervalt hij in oude gewoonten?

Ook komen we meer te weten over enkele van Jorgs kameraden en vangen we een glimpje op van Jorgs twaalf jaar oude nieuwe koningin. Jorgs wil dan wellicht nog niet veel van haar weten, maar ze zou in het volgende deel kunnen uitgroeien tot een bijzonder invloedrijke macht.

Wereld
Koning der Wrake heeft een veel uitgebreidere wereld dan het eerste deel in de reeks. Ancrath werd in het eerste deel uitgewerkt, maar de landen daarbuiten bleven vaag. In dit boek is voorin zelfs een kaart toegevoegd – en die is amusant. Iedereen die de kaart van Europa een beetje kent, herkent meteen een aantal belangrijke namen en gebieden. Daarnaast wordt er ook aan andere stereotypen voldaan: robuuste, met bijlen zwaaiende Vikingen in het noorden, de listige moren met hun rekenkunde die het zuiden bedreigen, de heerser van de kerk in Roma… Het is allemaal niet bijzonder origineel. Dat Ancrath ‘Duits’ is of daar in ieder geval ‘in de buurt ligt’, vermoedde ik al gezien de namen in het eerste deel en dat klopt inderdaad. De auteur heeft zijn onderzoek naar Europa grondig gedaan – maar het is als Europeaan jammer om telkens dezelfde uitgerekte kaart en stereotypen tegen te komen.

Waar wel creatief mee om is gegaan, zijn de restanten van onze wereld in die van Jorg. In de Biblion-recensie van het eerste deel werd al vermeld dat het gaat om een nieuwe wereld die op de resten van een kernoorlog is ontstaan. Daar waren toen geen aanwijzingen voor te vinden in het boek, maar in dit boek wordt het meer dan duidelijk. Jorg vindt een horloge en een blikken aapje, er komt een computergestuurde geest en zelfs een pistool voor. De manier waarop met deze ‘ouderwetse’ vindingen wordt omgegaan is meestal erg voorzichtig en passend. Slechts hier en daar sijpelt er iets moderns door wat Jorg niet kan weten, zoals hoe een pistool werkt terwijl niemand hem er nog mee gezien heeft.

Naast technologie is ook magie nog altijd aanwezig in Jorgs wereld, al is het niet zozeer magie als wel een verhoogd bewustzijn in combinatie met vrijgekomen krachten door fouten van de mensen uit het verleden. Hoewel er slechts sporadisch iets vrij wordt gegeven over deze ‘magie’, is het zeer aannemelijk dat dit in het derde deel nog een rol gaat spelen.

Koning der Wrake is helaas minder aantrekkelijk dan het eerste deel in de serie. Het boek is verwarrend opgezet qua verhaallijn en de opmaak op papier doet helaas niet veel om dit te verbeteren. Toch krijgt Jorg in dit wat menselijker trekjes en zijn sluwe listen aan het einde van dit verhaal doen je toch uitkijken naar het laatste deel in de trilogie, dat zich hopelijk een volwaardige afsluiter mag noemen.

Koning der Wrake

Mark Lawrence | Luitingh-Sijthoff | 2012
Originele titel: King of Thorns

Het is inmiddels vier jaar geleden dat prins Jorg van Ancrath en zijn bende wildemannen het kasteel van zijn oom met geweld veroverden. Een daad waarmee Jorg niet alleen zijn eigen familie de oorlog verklaarde, maar ook een die het hele land in rep en roer bracht.

Het duurt dan ook niet lang of de troepen van Jorgs vader en diens bondgenoten trekken op naar de prinsenburcht. Hoewel Jorg over heel wat trouwe manschappen beschikt, zijn het er duidelijk te weinig om met succes weerstand te kunnen bieden aan de immense aanvalsmacht. Alle ogen zijn nu gericht op Jorg, maar deze keer lijkt de jeugdige held net zo machteloos te staan als zijn volgelingen. Tot hij op een zekere nacht wordt geplaagd door een verschrikkelijke nachtmerrie…