De Mythe der Moeder – Fulko Tjerks

0
33

Omslag De Mythe der Moeder

In De Mythe der Moeder komt een nieuwe wereld tot leven waarin de levens van verschillende jonge mensen in de war wordt geschopt door magiërs en monsters. Anthero is een schuchtere jongeman die zijn ontvoerde moeder gaat bevrijden nadat ze door een mysterieuze groep monsters ontvoerd is. Onderweg komt hij de jaagster Puella tegen en ook de lieve, ietwat dikke Tici. Ook hun dierbaren zijn ontvoerd en ze besluiten samen de gevaarlijke tocht door Patriae en Limbum naar Montes te ondernemen. Tijdens de gevaarlijke tocht door het Maturewoud leren de drie lotgenoten elkaar en zichzelf steeds beter kennen. Maar is het voldoende om de loodzware tocht te overleven en de koning van Montes, Malis, te verslaan? En hoe past legercommandant Soluto in het plaatje?

Magie en monsters
Fulko Tjerks komt in De Mythe der Moeder met een heel eigen uitleg over het gebruik van magie. Hoewel in andere boeken magie ook wel als een uitputbare bron wordt omschreven geeft hij er een extra dimensie aan door te zeggen hoe het komt dat zijn personages magie maar met mate kunnen gebruiken. Zijn uitleg met rode bloedcellen en bloedgroepen is wetenschappelijk en ook al is dit een nieuw perspectief op het vlak van magie, de gelijkenissen met onze moderne geneeskunde zijn zo opvallend dat het fantasy-gedeelte een beetje minder fantasierijk aandoet. Maar toegegeven, het is wel een originele verandering van perspectief op een heel bekend onderwerp.

De Mythe der Moeder is een vlot leesbaar boek met voldoende fantasy-elementen om een leuk verhaal te vormen.

De monsters, fiends, in deze wereld zijn prima omschreven en hebben de nodige bloeddorstigheid die je verwacht van de dienaren van de dienstdoende slechterik in het verhaal. Monstruo, de leider van het elitekader van de fiends, heeft eigenlijk nog opvallend menselijke verlangens voor een monster en daar maakt Malis handig gebruik van. Een ander soort wezen in Nisi zijn de mistwezens. Deze wezens lijken op het eerste gezicht een gevaar, maar blijken dan toch een groepje zachtaardige goedzakken die aan de kant staan van het reisgezelschap van Anthero. Het uiterlijk is dus niet altijd een goede indicatie van iemands karakter en bedoelingen. Het is misschien een beetje spijtig dat het bij deze twee soorten blijft in het boek. De beschrijvingen van de twee zijn op zich leuk gevonden, maar helemaal tot leven komen doen ze jammer genoeg niet.

Vlot en simpel
Het verhaal leest heel erg vlot dankzij het eenvoudige woordgebruik en de vlotte opeenvolging van situaties. Het perspectief wisselt af en toe tussen de verschillende personages, maar het verhaal ontwikkelt zich wel gewoon rechtlijnig. Er zijn geen flashbacks om het complex te maken, maar gebeurtenissen uit het verleden komen wel duidelijk genoeg aan bod om bepaalde zaken te verduidelijken. De hoofdstukken zijn ook kort genoeg om de vaart erin te houden en dus ook geschikt voor jongere lezers.

Helaas zorgt die vlotte leessnelheid van het boek er ook voor dat de relaties tussen de personages en de evolutie die Anthero doormaakt een beetje vervlakken. Anthero is aan het begin van de reis heel erg schuchter en neemt zeer weinig initiatief. Hij beslist wel om zijn moeder te redden, maar hij is zeker geen heldhaftig type. Doorheen het verhaal groeit hij echter wel dankzij de ontdekking van zijn gaven en de steun van Puella en Tici. Alleen mis je als lezer de emotionele reis die echt leidt tot de verandering in Anthero. Ook de relatie tussen Anthero en Puella voel je als lezer weinig groeien. Het staat er wel in, maar het gevoel blijft uit. Hierdoor geeft het verhaal over het algemeen een wat kinderlijke indruk, dus misschien is een jonger leespubliek een betere doelgroep voor dit boek.

De Mythe der Moeder

Fulko Tjerks | Uitgeverij Fiola | 2016

In De Mythe der Moeder maken we kennis met Anthero, een schuchtere jongen die de taak op zich neemt om zijn ontvoerde moeder te bevrijden uit de handen van de wrede koning Malis. Op weg naar diens paleis in buurland Montes, ontmoet hij de geheimzinnige blonde jaagster Puella en de goedmoedige dikzak Tici. Ze blijken lotgenoten te zijn en ze besluiten samen verder teDe Mythe der Moeder reizen. Dit is het begin van een bijzondere vriendschap.

De tocht naar het paleis van de koning is zwaar. De gevaren van het ondoordringbare Maturewoud dwingen hen om hun uiterste krachten aan te spreken. Anthero ontdekt dat hij, net als zijn vader en moeder, ‘begiftigd’ is en daardoor bijzondere gaven heeft. Deze komen goed van pas bij alle bedreigingen die de vrienden onderweg moeten over-winnen. Lukt het de drie om het paleis te bereiken en hun familieleden te bevrijden? En welke rol speelt Soluto, de legercommandant die door de patriarch van hun moederland Patriae op een heel eigen missie richting Montes is gestuurd.