De kinderen van Ji 1: Het vergeten testament – Pierre Grimbert

0
72

Omslag De kinderen van Ji 1: Het vergeten testament

Wanneer de erfgenamen van de helden uit Het geheim van Ji een voor een spoorloos verdwijnen, op de oude reus Bowbaq na, lijkt het duistere gevaar van vroeger weer op te duiken. Er zit voor hun kinderen niets anders op dan de geheimzinnige instructies van hun ouders op te volgen. Instructies die ze hen lang geleden op het hart drukten nooit te vergeten. De reden was hen nooit duidelijk, tot nu. Moordzuchtige sektes dwingen hen om zich tot het uiterste te verdedigen en hun thuis achter te laten. Alle veilige plekken lijken geïnfiltreerd door sekteleden en ze moeten elkaar leren vertrouwen. Kan deze nieuwe generatie erfgenamen antwoorden vinden op hun vragen?

Het vergeten testament is het eerste deel in de nieuwe vijfdelige reeks van Pierre Grimbert, genaamd De kinderen van Ji. Deze serie is een vervolg op de populaire boekenreeks Het geheim van Ji, waarin de ouders van de jonge erfgenamen uit deze nieuwe serie de strijd aan gingen met de tovenaar Saat. Deze wilde de wereld aan hem onderwerpen, samen met de demon Duyster die hij zelf geschapen had. Nu er enkele tientallen jaren verstreken zijn wordt de nieuwe generatie erfgenamen plots geconfronteerd met het gedeeltelijk verborgen verleden van hun ouders. Zijn ze opgewassen tegen alle obstakels die het lot voor hen in petto heeft?

Het vergeten testament van Pierre Grimbert leest vlot en is zowel voor de vertrouwde lezer van de serie als voor de nieuwe lezer een aangenaam tijdverdrijf.

Vlotte aansluiting
De kinderen van Ji: Het vergeten testament biedt een uitstekende overstap van de eerdere reeks naar de tweede. Naast een stamboom aan het begin van het verhaal, heeft Grimbert ook nog een stuk toegevoegd waarin de gebeurtenissen van de eerste reeks herhaald worden. Het zijn enkele passages uit het dagboek van Corenn, een van de oorspronkelijke erfgenamen, waarin ze in het kort verslag doet van de aanloop naar en de strijd zelf tegen de tovenaar Saat.

Deze korte samenvatting is enorm handig en duidelijk voor jezelf als lezer. Als je de eerste reeks al gelezen hebt, dan wordt je geheugen nog even opgefrist, maar ook als je nog geen enkel boek van de reeks of van Pierre Grimbert gelezen hebt, is de inleiding bondig en duidelijk genoeg om voldoende aanknopingspunten te hebben voor de nieuwe reeks. Ook is het lekker handig om naar terug te bladeren, mocht je het spoor even bijster zijn met alle links naar eerdere gebeurtenissen. Een dikke pluim dus voor Grimbert!

Cliffhanger
Het boek bestaat in totaal uiteindelijk maar uit twee grote hoofdstukken, die met behulp van witregels zijn onderverdeeld tussen de verschillende erfgenamen. Omdat deze stukjes niet zo heel lang zijn, wissel je veel van perspectief, maar dit stoort je beleving als lezer totaal niet en zorgt er eigenlijk vooral voor dat je snel vooruitgaat.

Het boek is niet zo dik en toch heb je het gevoel dat je een heel verhaal aan het lezen bent. Op het eerste gezicht zou je denken dat de verhaallijnen niet zo complex in elkaar kunnen zitten. Grimbert slaagt er echter wel in om op weinig pagina’s een verhaal te schetsen met vele facetten die een voor een aan het licht komen. Op zich zou je kunnen zeggen dat Grimbert nog meer uit dit verhaal had kunnen halen omdat het boekje zo dun is. Hij had nog iets dieper kunnen ingaan op de gebeurtenissen in dit deel of gewoon nog verder kunnen schrijven, maar op zich is het een logische plek in het verhaal om te stoppen.

Het enige minpuntje is dat het vrij lang duurt voor er echt vaart in het verhaal komt. De erfgenamen zijn namelijk eerst enkel bezig met het verwerken van de verdwijning van hun ouders en doen nog niet zo veel om ze terug te vinden. Pas in het tweede echte hoofdstuk van het boek gaat het verhaal sneller en krijg je wat antwoorden te horen, maar vervolgens laat Grimbert het boek eindigen op een moment waarvan je denkt dat het nu pas echt begint. Een echte cliffhanger dus, die je laat hongeren naar het vervolg.

[product_page sku=”9789024572854″]

De kinderen van Ji 1: Het vergeten testament Boek omslag De kinderen van Ji 1: Het vergeten testament
De kinderen van Ji 1