De Duistere Machten 1: Vrouwe Middernacht – Cassandra Clare

0
70

Het is vijf jaar geleden sinds de gebeurtenissen in Stad van Hemelse Vlammen en kleine Emma Carstairs is niet langer een rouwend meisje, maar een jonge vrouw die vastberaden is te ontdekken wie haar ouders heeft vermoord. Samen met haar parabatai, Julian Blackthorn, patrouilleert ze door de straten van Los Angeles, waar ze een demonisch complot onderzoeken. Dit is Emma’s kans om wraak te nemen en antwoorden te vinden. Wie heeft haar ouders werkelijk vermoord? En waarom verbiedt de wet van schaduwjagers liefde tussen parabatai?

Verslavend
Vrouwe Middernacht is het eerste deel in de nieuwe trilogie van Cassandra Clare die volgt op de gebeurtenissen in De kronieken van de Onderwereld. Hoewel je deze nieuwe reeks afzonderlijk zou kunnen lezen, is het leuker als je eerst de eerder verschenen delen van Clare leest. Er zijn behoorlijk wat verwijzingen naar die andere delen waar je anders overheen zou lezen. Los daarvan is dit eerste deel van de nieuwe trilogie het soort boek waarvan je niet snel genoeg het einde kan weten, maar waarvan je evengoed niet wilt dat je de laatste pagina bereikt. Het is absoluut verslavend, net zoals de eerder verschenen delen over de Schaduwjagerswereld van Clare. Het boek is een mix van romantiek, wraak, familie en magie die je vanaf de eerste pagina intrigeert en je na enkele hoofdstukken al niet meer loslaat. Ondanks dat Vrouwe Middernacht een omvangrijk boek is, heb je nergens het gevoel dat het saai wordt.

Fans van het eerste uur zullen dolblij zijn met dit vervolg en ook voor nieuwkomers is Vrouwe Middernacht een absolute aanrader.

Liefde en spanning
De personages zijn de absolute kracht van Vrouwe Middernacht en de reden waarom het boek zo verslavend is en blijft. Je leest stukken uit de perspectieven van zowel Emma als Julian, en ook nieuwe personages die eerder nog niet in de boeken voorkwamen of enkel kort vernoemd werden, geven regelmatig hun kijk op de zaak. De dynamiek die tussen de personages speelt, kun je op deze manier van alle verschillende kanten bekijken. Hoofdzakelijk is de dynamiek tussen Emma en Julian het meest prominent aanwezig, waardoor je ook helemaal meeleeft met deze twee. Je voelt gewoon de twijfel en frustratie groeien, maar ook hun liefde en vriendschap.

Dit alles gebeurt tegen de achtergrond van een mysterieus onderzoek dat ze in een race tegen de klok moeten oplossen. Als het mysterie rond de moorden groeit en het onderzoek verder loopt, verandert de relatie tussen Emma en Julian in een gelijkaardig tempo. De twijfel om verder te gaan dan de liefde die gewoon is tussen parabatai is soms hartverscheurend. Samen zijn of niet? Wat zijn de gevolgen en is het allemaal de moeite waard? De spanning en liefde in het boek gaan hand in hand tot het op het einde tot een onverwachte climax komt.

In april is het tweede deel van de serie in het Engels verschenen, dus wie niet kan wachten op de Nederlandse versie om te zien hoe het verhaal verdergaat, kan snel verder lezen. Hopelijk laat de Nederlandse vertaling echter niet al te lang op zich wachten, want dan kan iedereen lekker verder lezen over de Schaduwjagerswereld. In ieder geval nog iets om naar uit te kijken!

Als je zou denken dat Cassandra Clare haar verhaallijnen in de Schaduwjagerswereld heeft uitgemolken, dan zorgt Vrouwe Middernacht er wel voor dat je je snel bedenkt. Het verhaal zit vol spanning en romantiek en sleurt je opnieuw mee in de intriges van de onderwereld die een zeer verslavend effect hebben. Fans van het eerste uur zullen dolblij zijn met dit vervolg en ook voor nieuwkomers is het een absolute aanrader, al zal de leeservaring ongetwijfeld leuker zijn als je eerst de andere delen hebt gelezen.

De Duistere Machten 1 – Vrouwe Middernacht

Cassandra Clare | Uitgeverij Moon | 2016
Originele titel: The Dark Artifices 1: Lady Midnight
Vertaling: Lia Belt

Vijf jaar na de gebeurtenissen in Stad van Hemelse Vlammen is Emma Carstairs niet langer een rouwend meisje, maar een jonge vrouw die vastberaden is te ontdekken wie haar ouders heeft vermoord. Samen met haar parabatai, Julian Blackthorn, patrouilleert ze door de straten van Los Angeles, waar ze een demonisch complot onderzoeken. Dit is Emma’s kans om wraak te nemen en antwoorden te vinden. Wie heeft haar ouders werkelijk vermoord? En waarom verbiedt de wet van schaduwjagers liefde tussen parabatai?