Verhalen over djinns en geesten zijn alomtegenwoordig in een woestijnstad als Caïro onder de achttiende-eeuwse marktkramers, maar voor Nahri die de reizende edelen oplicht en andere zwendelpraktijken toepast om de kost te verdienen is het klinkklare onzin. Magie is niets meer dan een verhaaltje en helpt je niet om brood op te plank te brengen.
Tot het moment komt dat Nahri tijdens een van haar opdrachten per ongeluk een djinnkrijger oproept. Ze raakt verzeilt in een wereld vol magie en komt te weten dat de verhalen over verborgen steden in de woestijn de realiteit geen eer aandoen. In de hoop antwoorden te vinden volgt ze de djinnkrijger naar een stad vol intrige en betovering, waar een jonge djinnprins ook zijn weg zoekt, maar je wensen en hoop vestigen op een djinn kan desastreuze gevolgen hebben.
Verborgen werelden
Er is een ding dat onmogelijk te missen is als je het boek De bronzen stad van S.A. Chakraborty in handen neemt. De cover is namelijk echt prachtig, niet alleen de losse kaft die eromheen zit, maar ook de simpelere, stoffen hardcover is zo elegant; daarnaast zijn ook de zijkanten prachtig bedrukt met een patroon in blauwe inkt. Alle tekeningen passen binnen het thema en de regio die Chakraborty in het verhaal heeft verweven, het Midden-Oosten is zo overduidelijk aanwezig dat er geen twijfel bestaat over de omgeving.
Doordat de omgeving een duidelijk kader schept van zaken waar je ooit al van hebt gehoord, in de geschiedenisles of documentaires, heb je al snel gevoel voor de plekken waar Nahri als hoofdpersonage door loopt. Het is ook leuk om te ontdekken wat er mogelijk verborgen is binnen dat bestaand historisch kader, het geeft je eigen wereld een extra laagje. Vooral omdat je de verhalen die in het verhaal zitten hoogstwaarschijnlijk ooit al eens gehoord hebt in een of andere versie. Een leuke en meeslepende versie maken van een bestaand of bekend verhaal is niet altijd veen makkelijk. Je kan al snel in clichés vallen en hoewel sommige zaken misschien hier dichter bij aanleunen is het niet totaal storend, het past in het verhaal dus drijf je mee met de gebeurtenissen.
Verborgen agenda’s
Natuurlijk moet een goed verhaal ook de nodige spanning met zich meebrengen en de personages moeten dan ook de gebruikelijke problemen op het pad geworpen krijgen en hun weg eromheen (of doorheen) vinden. Dat is in De bronzen stad niet anders en bij Nahri begint haar reis op het moment dat ze de djinnkrijger oproept en ze het leven dat ze had opgebouwd moet inruilen voor veel onzekerheden en ook een hoop vragen. Het heen-en-weer gekibbel tussen hen beide geeft een leuke sfeer en maakt hen geloofwaardig.
De meeste problemen die nog lang zullen zinderen doorheen het verhaal verschijnen in de verborgen djinnstad. Het is niet verbazingwekkend dat in een stad vol eeuwenoude wezens langlopende verborgen agenda’s schering en inslag zijn. De jonge prins Ali ondervindt hier net als Nahri vaak de gevolgen van, zelfs al leren ze om er zelf ook een te hebben. De eigenlijke doelen van alle verborgen agenda’s (het zijn er veel en zelfs misschien waar ze niet helemaal had verwacht) worden nog niet onthuld in dit eerste deel en dankzij de goede opbouw en de heerlijke twist op het einde, geeft het zin om het vervolg te lezen.
Conclusie
Met De bronzen stad creëert S.A. Chakraborty een extra dimensie bovenop een bekend historisch kader. Je zwerft door het Midden-Oosten aan de hand van bekende verhalen in een nieuw jasje met kleurrijke wezens in een geloofwaardig kader. Verborgen agenda’s bemoeilijken de weg vooruit, maar effenen het pad voor een interessant vervolg.
De Bronzen Stad
9789022594452
Boekerij
November 2021
Hardcover
616 pagina's
Vertaalzusjes



