BoekenBoekrecensiesBoek der Heiligen geeft meer context bij de Grishaverse

Boek der Heiligen geeft meer context bij de Grishaverse

-

Afgelopen vrijdag kwam Shadow and Bone online op Netflix, een serie gebaseerd op de boeken van Leigh Bardugo. In de afleveringen is ook een rood boek te zien, namelijk het Boek der Heiligen. Dit boek hoef je niet alleen te aanschouwen in de serie, want dit boek kan je ook zien in de boekhandel en bij jou thuis in de boekenkast! Dit boek is een verhalenbundel over allemaal verschillende heiligen in het Grisha-universum. Weet deze achtergrondinformatie over heiligen je kennis over het Grisha-universum uit te breiden, of is het eerder een kleine extra voor de fans?

Prachtig exemplaar met wonderbaarlijke illustraties

Boek der Heiligen is een boek dat in de Grisha-wereld een naslagwerk is over vele verschillende heiligen die hebben bestaan. Er zijn namelijk veel gelovigen in Ravka en veel bewoners hebben bepaalde heiligen waar ze tot bidden. In dit boek lees je de verhalen over al deze verschillende heiligen, verhalen die ook erg verschillend van elkaar zijn. Elk verhaal eindigt met de personen of dingen waar de desbetreffende heilige over waakt, waardoor dit boek voelt als een bundel van sprookjes en oude volksverhalen die van generatie op generatie zijn overgedragen.

Het boek is op prachtige wijze geïllustreerd. Er zijn veel gouden illustraties die de pagina’s versieren, en bij elk hoofdstuk is er een illustratie die hoort bij de heilige. Deze illustraties zijn erg kleurrijk en vatten precies de sfeer van Bardugo’s universum. Het ziet er keer op keer uit als een schilderij dat grotesk in een paleis van Ravka zou kunnen hangen, dus aan het uiterlijk is niks mis. Daniel J. Zollinger heeft als illustrator de meest pakkende illustraties weten te maken die ook een essentieel onderdeel van het verhaal weergeven. Het boek lijkt ook precies op het boek uit de serie en geeft je nog meer informatie over heiligen die in de boeken en de serie worden genoemd.

Wisselende verhalen over hoop en verdriet

Bardugo’s schrijfstijl weet je te betoveren, ze vertelt elk verhaal vol opvallende details en onderliggende spanningen zoals je van haar gewend bent. Het doet je wat denken aan de manier van vertellen in Taal der Doornen, hoewel de verhalen in Boek der Heiligen korter van stof zijn. Bij het lezen van deze verhalen krijg je meteen het gevoel alsof een ervaren verhalenverteller aan een kampvuur jou vertelt over vele verschillende heiligen en de avonturen die zij hebben beleefd.

Ondanks de wonderbaarlijke schrijfstijl van Leigh Bardugo, zijn sommige verhalen niet heel behapbaar. Dit komt waarschijnlijk door het feit dat de verhalen verschillende boodschappen hebben aan de lezer. Zo zijn er heiligen die een hele hoopvolle boodschap geven, terwijl andere verhalen juist laten zien hoe slecht mensen zijn en dat dat niet zo snel kan veranderen. Hierdoor weet je niet altijd wat de verhalen je willen meegeven, waardoor bepaalde verhalen met een onvoldaan gevoel eindigen. Nu hebben andere waargebeurde verhalen ook niet altijd de meest hoopvolle of inspirerende boodschap, maar hierdoor zet je toch vraagtekens bij waarom sommige mensen worden gezien als heiligen, terwijl ze juist zo’n deprimerend gevoel kunnen meegeven aan de lezer.

Boek der Heiligen is een boek met bijzondere illustraties, die erg passen bij alle verschillende verhalen over bekende heiligen uit het Grisha-universum. Leigh Bardugo weet met haar schrijfstijl veel bijzondere verhalen op papier te zetten, hoewel de boodschap van sommige verhalen niet de juiste impact weet te maken op de lezer. Dit doet wat afbreuk aan deze verhalenbundel, maar de uitstraling van het boek doet al ontzettend veel goed. Mocht je na de boeken van Bardugo en Shadow and Bone nog niet genoeg hebben, is dit een ideale verhalenbundel om je Grisha-behoefte te bevredigen!

Boek der Heiligen Boek omslag Boek der Heiligen
Grisha
Leigh Barudgo