Beren & Lúthien – J.R.R. Tolkien & Christopher Tolkien

0
266

Nadat zijn reisgezelschap is uitgemoord door Orks, is Beren de enige die heeft weten te ontsnappen. Hij dwaalt door het bos en opeens hoort hij muziek. Bij nadere inspectie blijkt het geluid afkomstig te zijn van een jonge mannelijke elf, en vlakbij hem danst een jonge vrouwelijke elf op de muziek. Beren wordt meteen vreselijk verliefd op deze dansende elf, die Lúthien blijkt te heten. Hij raakt in de ban van haar en Lúthien begint langzamerhand ook gevoelens voor hem te krijgen. Beren besluit dat hij met Lúthien wil trouwen en samen gaan ze haar vader, Thingol, de heerser van Doriath, om toestemming vragen. Thingol vindt het een belachelijk voorstel, want Beren is een mens, en elfen en mensen horen niet te trouwen. Hij geeft Beren daarom een onmogelijke uitdaging: haal een Silmaril uit de kroon van de kwaadaardige Morgoth en breng deze terug naar Doriath.

Hoewel Beren weet dat hij gedoemd is om te falen, trekt hij er toch op uit om Lúthiens hand te winnen. Ook Lúthien weet dat het Beren nooit zal lukken, en daarom neemt ze het heft in eigen hand: zij reist Beren achterna om hem te helpen met zijn missie. Zal het ze lukken om de Silmaril te stelen en hun verdere leven te mogen delen?

Met Beren & Lúthien hebben we een prachtige representatie van alle geschiedenis omtrent het bekende liefdesverhaal van J.R.R. Tolkien

Complete editie
Deze editie van Beren & Lúthien beslaat niet alleen dit verhaal, dat je wellicht al zult kennen uit de Lord of the Rings-saga. Daar wordt er namelijk naar dit verhaal verwezen door Arwen en Aragorn met betrekking tot hun relatie. Deze nieuwe uitgave bestaat uit meerdere versies van het verhaal, vergezeld door beschrijvingen van de hele geschiedenis die eraan vastkleeft. Zo komen we bijvoorbeeld te weten hoe J.R.R. Tolkien door de jaren aan het verhaal heeft gesleuteld en dat Beren in eerste instantie geen mens zou zijn. Alles wat je je als trouwe fan maar kunt afvragen over Beren & Lúthien is te vinden in deze prachtige editie!

Droge materie
Dat dit boek zo’n complete versie is van een verhaal dat maar zo kort is, betekent dat er heel veel extra informatie omheen wordt verteld, want het boek is immers 278 bladzijden dik. Voor de lezers die niet een bijzonder grote interesse hebben in het schrijfproces van Tolkien of de totstandkoming van een puzzelstukje in een verhalenreeks die een legendarische status heeft verkregen, wordt het al snel erg saai. Het verhaal zelf neemt minder dan 50 pagina’s in beslag, de rest bestaat uit alternatieve versies en onderzoek.

De mate van onderzoek die Christopher Tolkien naar het werk van zijn vader heeft verricht is onmiskenbaar indrukwekkend, maar slaagt er niet in om de ‘gewone’ lezer te blijven boeien. Als je geïnteresseerd bent in de verhalen van Tolkien en je het verhaal van Beren & Lúthien graag eens zou willen lezen, kun je beter een versie van de Silmarillion oppakken. Dat is een verzameling van verhalen zonder alle extra informatie eromheen. Daar staat weliswaar een oudere vertaling in, maar het verhaal in verder hetzelfde.

Prachtige vormgeving
Als er één ding zeker is, is het dat we te maken hebben met een boek dat er ontzettend mooi uitziet. Deze hardcover is voorzien van een linnen omslag met koperen letters op de rug. Eromheen zit een dust cover met een prachtige illustratie van Alan Lee, van wie er nog meer illustraties door het boek heen te vinden zijn. Enkele hiervan zijn kleine tekeningetjes aan het begin of eind van een hoofdstuk, maar het boek is ook voorzien van mooie kleurenprenten met gebeurtenissen uit het verhaal. Mocht het boek toch net wat te droog voor jouw smaak zijn, dan heb je in ieder geval een mooi pronkstuk voor in de boekenkast!

Met Beren & Lúthien hebben we een prachtige representatie van alle geschiedenis omtrent het bekende liefdesverhaal van J.R.R. Tolkien die met name interessant is voor de echte kenner en de ware fan. Voor de overige lezers zal het boek waarschijnlijk erg taai zijn, want het bestaat grotendeels uit extra informatie omtrent het schrijfproces en de ontwikkelingen die het verhaal heeft doorgemaakt. Desalniettemin hebben we te maken met een visueel prachtig boek dat een geweldige aanwinst voor je boekenkast zal zijn!

Vorig artikelTitel en castfoto van Fantastic Beasts 2 onthuld
Volgend artikelJustice League – Een stabiele basis voor het DC universum

Alexandra heeft door het lezen van fantasyboeken ontelbare levens geleid. Zo heeft ze samen met Harry, Ron en Hermelien boterbier gedronken in De Drie Bezemstelen en volgde ze Katniss Everdeen op de voet door arena’s vol moordenaars. Ze heeft niet alleen een zwak voor fantasy, maar ook een grote liefde voor sciencefiction en klassieke horrorverhalen.