Baba Jaga – An Leysen

0
73

Omslag Baba Jaga

Voordat ik fantasy las, was ik als kind al betoverd door een heleboel sprookjesboeken. Een van mijn favorieten was een bundel Russische sprookjes. Vooral de verhalen met de boze heks Baba Jaga vond ik extra spannend. Toen ik de titel van dit prentenboek zag, moest ik het dus wel lezen. Wat zou de gemene heks deze keer uitspoken?

Altijd weer die stiefmoeders
Olga woont met haar vader in een land hier ver vandaan. Met z’n tweetjes zijn ze daar heel gelukkig. Maar dan wordt haar vader verliefd en trouwt hij met een vrouw die heel gemeen is tegen Olga. Als haar stiefmoeder haar dan ook nog eens het bos in stuurt naar de boze heks Baba Jaga, is ze ten einde raad. Gelukkig heeft Olga nog de pop die ze van haar gestorven moeder gekregen heeft, maar of die haar kan beschermen…?

De prachtige illustraties en het creatieve woordgebruik van An Leysen maken Baba Jaga een boek dat heerlijk is om te zien, te lezen én voor te lezen.

Mooi geïllustreerde versie
In Baba Jaga vertelt An Leysen één van de oude sprookjes over Baba Jaga opnieuw, maar dan op haar eigen manier. Het verhaal is ongeveer hetzelfde, maar wordt aangevuld met creatieve lettertypes en schitterende illustraties. Zo zijn de letters bijvoorbeeld GROOT als er geroepen wordt en sssschuin als er een geluid te horen is. Daardoor is het verhaal niet alleen levendiger om te lezen, maar ook heel geschikt om voor te lezen.

De kleurrijke potloodtekeningen zijn stuk voor stuk uniek en passen goed bij wat er gebeurt, met verschillende composities en kleurencombinaties. Samen vormen ze een stijl die het afwisselende verhaal helemaal tot leven brengt. Vooral de ogen van de personages trekken meteen je aandacht en zeggen al een heleboel over wie ze zijn. Dit geldt natuurlijk het meest voor de heks Baba Jaga, vliegend in haar heksenketel, maar het hele verhaal is gevuld met interessante, fantasievolle elementen. De magische spulletjes en de pratende dieren van de heks bijvoorbeeld, of wat te denken van haar huisje dat rondloopt op kippenpootjes!

Door al deze klassieke elementen te verenigen en ze prachtig in beeld te brengen, zowel in woorden als in illustraties, heeft An Leysen met Baba Jaga een erg mooie, nieuwe toevoeging gemaakt aan de boeken over deze bijzondere heks, waar jong en oud van kunnen genieten.

Baba Jaga is een oud sprookje in een nieuw, kleurrijk jasje. Het brengt ons een spannend en fantasievol verhaal over de boze heks Baba Jaga in haar gekke wereldje met vliegende heksenketels en een huisje op kippenpoten. De prachtige illustraties en het creatieve woordgebruik van An Leysen maken het een boek dat heerlijk is om te zien, te lezen én voor te lezen.

[product_page sku=”9789044826562″]

Baba Jaga Boek omslag Baba Jaga
An Leysen