Anna – Niccolò Ammaniti

0
23

Omslag Anna

Anna woont tussen de doden van Sicilië. Een groot virus heeft alle volwassenen in Europa geveld en iedereen die in de puberteit raakt, wordt ziek en sterft aan hetzelfde virus. Anna’s moeder liet haar een boekje na waarin staat hoe ze kan overleven. Voorop staat dat ze op haar broertje Astor moet passen en dat doet ze. Ze loopt dorp na dorp af op zoek naar voedsel, totdat het mis gaat en Astor wordt meegenomen door andere kinderen. Ze gaat de groep achterna en ontdekt dat er geruchten de ronde gaan dat er iemand op het eiland is die voor genezing van het virus kan zorgen. Alle kinderen van het eiland verzamelen zich uit een wanhoopsdaad om verlost te zijn van de uitzichtloosheid van hun leven. En Anna gaat achter ze aan om haar broertje te vinden.

Waar Anna in eerste instantie doet vermoeden dat het wederom een dystopische young adult is, blijkt na het lezen van dit boek dat dit ver van waar is. Ammaniti schreef dan wel een dystopie, maar in de vorm van een literaire raamvertelling. Het is niet erg geschikt voor young adult-lezers en is niet te vergelijken met een goede fantasy.

Zelfs binnen het genre literatuur is dit boek nogal een rare kikker, het verhaal gaat namelijk nergens heen. Anna moet het hebben van de verschillende achtergrondverhalen van de personages die een inzicht geven in de variëteit van het leven op Sicilië. Ammaniti lijkt het daarnaast te hebben geschreven om een realistischer blik te werpen op het concept van een wereld zonder volwassenen. Zijn blik is misschien wel realistischer, maar onnodig gedetailleerd op vlakken waar je liever niet over leest. Het maakt het boek nogal duister en met details die niet voor kinderogen bestemd zijn.

Onrealisme en onaangename scènes maken het verhaal niet erg fijn om te lezen, maar de uitwerking van het verhaal en de schrijfstijl van de auteur zijn desondanks ontzettend goed.

Raamvertelling
De belangrijkste misser van dit boek is dat het nergens heen gaat. Alle handelingen die Anna maakt lijken een excuus te zijn om een achtergrondverhaal over Sicilië te vertellen voor Ammaniti. Wanneer dan het einde van het boek is bereikt, is er nog niks gebeurd. Er is geen oplossing voor het virus, de kinderen hebben geen volwassenen gevonden, en het is niet eens zeker dat er geen oplossing is. De introductie van het boek had daarnaast ook geen aansluiting met het verhaal. Het was alsof Ammaniti wederom een zijvertelling wilde maken, maar de connectie met Anna en Astor daarbij vergat. De zijvertellingen zijn zeker interessant en goed beschreven, maar ze voegen vrijwel niets toe aan de plot en maken het verhaal meer een raamvertelling dan een rechtlijnig verhaal.

Realisme en schrijfstijl
Anna is een boek dat nergens heen lijkt te gaan, maar ook niet veel nieuwe inzichten in het dystopische genre geeft. Ammaniti schijnt de kans te hebben gegrepen om zoveel mogelijk gruwelijke details van een ontwrichte wereld te beschrijven, maar deze zijn niet per se realistisch. Kinderen die massaal alcohol drinken en elkaar aanranden en bij elkaar gaan zitten om te sterven door voedselgebrek; het lijkt erg vergezocht dat kinderen hierop zouden komen. Onrealisme en onaangename scènes maken het verhaal niet erg fijn om te lezen, maar de uitwerking van het verhaal en de schrijfstijl van de auteur zijn desondanks ontzettend goed.

Ook de personages zijn door de structuur van raamvertellingen goed gecreëerd en neergezet. Wel kan er worden afgevraagd waarom seks en negatieve ervaringen zo centraal moeten staan in alle achtergrondverhalen. Ammaniti wekt de indruk dat alle mensen op Sicilië nare levens hebben geleid al voor het virus toesloeg, terwijl dat niet de bedoeling zou moeten zijn van een inkijkje in de cultuur van het eiland.

Anna is een goed geschreven boek, maar zelfs voor het genre literatuur, waar het oorspronkelijk in thuis hoort, is het niet echt een fijn verhaal om te lezen. Door de gruwelijke details, onnodige uitweidingen en missende plotlijn weet het verhaal niet echt te pakken. Dit boek is geen young adult en niet erg geschikt voor een jonge doelgroep, al zou je dit wel verwachten omdat de flaptekst al dan niet bewust doet denken aan bekende dystopieën als De Hongerspelen en Gone. Hopelijk weet Ammaniti met zijn volgende boek weer wat meer waar te maken.

[product_page sku=”9789048828418″]

Anna Boek omslag Anna
Niccolò Ammaniti