TTRPGTTRPG InterviewsInterview met Tom Blok over Project Epos

Interview met Tom Blok over Project Epos

-

Tijdens deze themamaand interviewen we ook verschillende makers van TTRPG materiaal van Nederlandse bodem. De eerste die we spreken is Tom Blok, oprichter van Project Epos. Met zijn bedrijf maakt hij prachtige campagnes en one-shots voor Dungeons & Dragons, maar neemt hij bovendien groepen mensen in verschillende trainingen mee met een RPG sessie. Hij vertelt ons meer over zijn manier van werken en plannen voor de toekomst.


In DnDialoog met Rick Vechel vertelde je dat je je schrijfcarrière begon als schrijver van fantasyboeken. Ben je zelf fantasyfan, en wat voor boeken of auteurs zijn dan je favoriet?

Tom Blok op Fantasy Fest

Ik ben zelf fan van een hoop genres, maar fantasy en sciencefiction zijn toch wel mijn favoriet. Ik begon mijn fantasievolle boekenreis dankzij mijn zus met de Dragon Prince / Dragon Star boeken van Melanie Rawn. Uitblinkers daarna waren The Broken Empire trilogie van Mark Lawrence en The Expanse van James S. A. Corey. Verder ben ik ook een groot fan van Kees van Kooten, die van taal een kunst maakt en altijd een groot voorbeeld is geweest.

Kunnen we ook nog iets vinden van deze verhalen, en/of zijn deze later terecht gekomen in je campagnes voor D&D?

Vreemd genoeg niet. Ik heb nog altijd een idee om ook de fantasiewereld die ik toen verzon ooit eens uit te werken tot iets tastbaars voor D&D, maar ik kom al chronisch tijd te kort. Ik merk wel dat ik sinds heel kort geleden de eerste (mentale) stapjes gemaakt hebt om bepaalde concepten toch over te brengen naar de Thalorne setting van Project Epos.

Uiteindelijk heb je je gestort op Dungeons & Dragons en daar aan het schrijven gegaan aan campaigns en one-shots. Inmiddels zijn daar heel wat van verschenen. Allereerst, hoe ben je daar zo ingerold?

Als fan van videogames kende ik het D&D concept al wel omdat het ook veel spellen beïnvloedde. Maar ik was er nog nooit echt ingedoken. Op een dag, 6 jaar geleden onderhand, zag ik de Starter Set van Dungeons & Dragons 5th edition liggen en besloot ik deze op gevoel mee te nemen. Ik merkte echter al bijna direct dat ik mij niet kon vinden in de stijl van de officiële boeken. Ze lieten veel vragen onbeantwoord en gooide met (stads)namen waar verder niks over uitgelegd werd. Ik moest mijn spelers nee verkopen in een spel waar alles “ja, en” hoort te zijn. Als ervaren verteller kun je daar uiteraard beter mee overweg, als beginneling mis je dan toch echt alle handsvaten. En dat nota bene bij een product wat de naam “starter set” draagt en gemaakt is door een miljoenenbedrijf.

Ik nam het op me om direct mijn eigen avonturen te vertellen en heb dat jaren met veel plezier en talloze groepen mogen doen. Daar is de wereld Thalorne uit voort gekomen en sinds iets meer dan 2 jaar ook het bedrijf Project Epos. Iedereen die rollenspellen speelt, is altijd op zoek naar verhalen, avonturen of inspiratie. Door diverse verhalen en opties uit te brengen in het Nederlands bereiken wij een (ongehoorde) groep vertellers en spelers die op zoek zijn naar verhalen in hun eigen taal.

Jouw verhalen spelen zich, zoals je zelf al noemde, af in de wereld Thalorne, en breiden de wereld of personages telkens weer uit. Is het lastig om de wereld en alles erin consequent te houden bij elk nieuw verhaal?

Thalorne is voor en door spelers gemaakt. Ik heb uiteraard het voorzetje gedaan qua wereld en de standaard mythos, maar de spelers hebben ontzettend veel inspraak door de keuzes die zij maken tijdens een avontuur of langere campagnes. Zo hebben we spelers die hun helden na een episch verhaal “met pensioen” laten gaan als hoofdmeester van een magisch instituut, dorpjes gesticht hebben, nieuwe facties/groeperingen opgezet hebben en daarmee weer nieuwe avonturen inspireren voor nieuwe deelnemers.

De wereld van Thalorne wordt uitgebreid besproken (en bijgehouden) in ons gratis te downloaden Thalorne Bronboek, maar we gaan nooit tot de puntjes omdat je dan alle keuze en mogelijkheid tot uitbreiden wegneemt. Door deze manier van een wereld delen, willen spelers er zelf ook graag wat aan toevoegen. Laat je inspireren door wat er al staat, of gooi een dartpijl naar de kaart en verzin je eigen dorpje/stad/factie/etc. In overleg met mij is voor veel spelers al gebleken dat hun verhalen en insteken nu officieel bestaan in Thalorne.

Waarom heb je de keuze gemaakt om specifiek Nederlandse D&D producten te schrijven?

Deze keuze is deels gemaakt omdat het een ongehoorde doelgroep was, maar vooral omdat iets in mij zei: doen! En ik volg mijn passie waar ik kan. We hebben veel tegenspraak gehad en zelfs haatmail over de keuze om in het Nederlands te werken, maar we hebben er nog altijd geen spijt van. We vertalen in principe niet de speltermen zoals Saving Throws of Attack Rolls, maar echt enkel de informatie die een verteller nodig heeft.

Wie goed oplet zal ook merken dat bijvoorbeeld achterin ons boek Maanstorm er drie nieuwe subclasses beschikbaar zijn waarvan de vaardigheden toch echt in het Engels geschreven zijn. Dit ondanks dat de rest van het boek geheel Nederlands is. Die keuze maken we omdat de verwoording van de technische spelkant heel belangrijk is voor de balans. En voor wie denkt dat het niet mogelijk is om in het Nederlands het rollenspel aan te kunnen gaan: doe vooral eens mee met een van onze Discord sessies! We bewijzen je graag het tegendeel en anders even goede vrienden. Ieder zijn stijl en zolang je het naar je zin hebt op jouw manier is dat nooit fout toch?

Welk van je campagnes of one-shots zou je aanraden om eens mee te beginnen als beginnende D&D’er?

Onze allereerste uitgave was Sterrenval. Dit avontuur speelt zich af in een Midden-Oosterse setting en is bomvol informatie die ook de verteller meeneemt in het verhaal door achtergrond, uitleg en alternatieve opties te geven. Het is ons meest gedownloade product tot op heden en we horen nog heel vaak dat het de perfecte instap voor beginners was door de mix van verhaal, puzzelen en ook een beetje vechten. Dus we raden vooral Sterrenval aan!

Echter, onze recente uitgave Wachters van het Grijze Hart is specifiek voor nieuwelingen geschreven en is een van onze vaste introductie sessies voor nieuwelingen op onze Discord server, conventies of dergelijke. Het binnenkort verkrijgbare Een Giftige Gedachte is eveneens opgebouwd als makkelijke instap voor beginners. Ons motto hierin is: laagdrempelig, maar gelaagd!

Je gebruikt je ervaringen als spelleider en verteller bij D&D  om dat ook bij anderen naar boven te halen, op welke manier ga je daarmee aan de slag en wat zijn je ervaringen?

Motivatie en geloof zijn krachtige dingen. Ik geloof dat iedereen creatief kan zijn en dat mag uiten. De samenleving verwacht echter direct iets van het niveau Rembrandt of Kees van Kooten, en dat is schadelijk voor de ontwikkeling van je creatieve kant. Motivatie helpt daarin, want ik geloof dus dat iedereen iets kan/mag toevoegen en motiveer dat altijd waar mogelijk. Ik moedig alle teamleden van Project Epos maar ook onze Discord community aan om een verhaal te schrijven. Om het eens te proberen als verteller. Om een dieper rollenspel aan te gaan. Wat dan ook!

Door zelf ook vol overtuiging te werk te gaan laat ik hopelijk zien dat het allemaal niet zo eng is en dat oefening echt kunst baart. Ik zeg ook altijd vaak aan het begin van een sessie: “Ik ga mezelf voor gek zetten door stemmetjes te doen en situaties uit te beelden. Doe vooral mee.” Het resultaat is bijna altijd een ontspannen sfeer en “voor gek” staan we daarom nooit.

Naast je materiaal voor D&D zeg je zelf ook bezig te zijn aan geheel eigen TTRPG systemen. Kun je daar al iets over kwijt?

Wie ons kent weet dat wij altijd bezig zijn met diverse projecten. We hebben ons nog niet 100% toegewijd aan een enkel systeem, maar we werken momenteel aan drie TTRPG projecten.

De eerste is een conversie ofwel aanpassing van de bekende 5th edition regels van D&D voor gebruik met een meer toekomstige cyberpunk setting waarin de magie is teruggekeerd en zo ook de fantasievolle rassen zoals orcs en dwergen. Je sociale status, cybernetica en contacten zijn bepalend voor de levensloop van jouw karakter als je verstrikt raakt in de strijd tegen megacorporaties en hun duistere praktijken. Een unieke insteek is dat het geen classes kent, maar dat je zelf je talenten koopt om jouw specifieke karakter te bouwen.

Een tweede project richt zich echt op sciencefiction. In dit spel ligt de voornaamste focus op exploratie. Het ontdekken en inzetten van skills om je een weg te banen door het sterrenstelsel op zoek naar een nieuw huis voor jouw volk. De gevechten in dit spel zijn technologisch en vooral kort en krachtig dankzij de geavanceerde ruimtepakken die een speler draagt en de ruime lijst met gevechtsvaardigheden. Zwaartekracht magie, biologische virussen of gewoon een groot geweer behoren allemaal tot de mogelijkheden.

Als laatste werken we aan een ‘instap TTRPG’. We willen dat meer mensen het gaan spelen en hoe leuk cijfers/skills/etc ook allemaal zijn is het gewoonweg soms heel lastig hier direct mee te beginnen. Je kunt het spel met een enkele zeszijdige dobbelsteen spelen, of je voegt optionele mogelijkheden toe en rolt dan uiteindelijk alsnog met de bekende polyhedrale dobbelstenen in wat nog het beste kan worden omschreven als D&D light. Ideaal voor beginners, kinderen en tussendoor op een feestje.

Zie je jezelf ook nog eens schrijven voor andere systemen, wellicht Pathfinder bijvoorbeeld?

Zeer zeker. Zonder contractbreuk te plegen kan ik gewoonweg zeggen dat dit dus al achter de schermen aan het gebeuren is. Ik ontdek graag nieuwe systemen en ik heb talloze verhalen te vertellen. We nodigen andere makers van TTRPGs dan ook graag uit om contact met ons op te nemen als ze nog verhalen zoeken.

Chaotic Chronicles met Project Dizary

Recent kwam Chaotic Chronicles uit, een samenwerking met Patrick Berkhof rondom zijn verhaalwereld Dizary. Hoe zijn jullie met elkaar in aanraking gekomen en heb je de boeken van Dizary zelf ook gelezen?

Ik kende Patrick al een tijdje en heb meerdere malen het plezier gehad om met hem op diverse beurzen te staan. Dan raak je toch in gesprek en wij zagen beide wel iets interactiefs mogelijk in de wereld van Dizary. Ik heb de boeken nog niet uitgelezen, ze liggen op de leesstapel, maar ik heb mij wel verdiept in de wereld voor ik poogde iets te schrijven uiteraard.

Was het uitgangspunt van het eindproduct al vanaf het begin duidelijk, of langzaam gegroeid naar wat het nu is? Hoe ging dat proces in zijn werk?

Patrick en ik hadden een middagje brainstormen ingepland waar hij mij vooral een hoop informatie gaf. Ik bracht mijn spelkennis en hij zijn wereldkennis. Samen zochten we naar wat de insteek zou moeten zijn van zo’n verhaal, voor wat voor speler het zou zijn en vooral: wat zou je kunnen beleven in Dizary? Ik had zelf al bijna direct een idee voor ogen en heb met de kaders van Patrick over zijn wereld en de inwoners er een speelbaar iets van weten te maken. Het uitgangspunt was altijd: doldwaze avonturen waarin je altijd verder komt en nooit echt ‘dood’ kan gaan. Mijn eerste concept van de regels was eigenlijk voor 95% direct goed en speelbaar, zoals bleek bij de eerste test sessie, en dat is daarna door de ervaringen van spelers aangescherpt. Het resultaat is een gemakkelijk te spelen regelset, een doldwaas avontuur en vooral de belofte van een hoop chaotische lol. En spelen we daarom niet zulke spellen?

Hoe was het om in een wereld van een ander aan het werk te gaan?

Het vormt een uitdaging op zich. In eigen werk bepaal je zelf de kaders en elke schrijver weet: dit is soms lastig. Want als schrijver wil je het liefst ALLES uitschrijven. Door in andermans wereld te duiken wordt je feitelijk gevraagd jouw unieke kijk te geven op die wereld en deze te vertolken naar iets herkenbaars doch vernieuwends. In plaats van te lezen over de wentelende straten van Dizary, kunnen spelers nu zelf verdwaald raken. Dit maakt wat je kent opeens een nieuwe ervaring. Het was dus vooral een uitdaging die ik graag aanging want daarmee daag je ook de (geschreven) wereld weer uit. Patrick moest antwoorden bedenken op vragen die er pas toe doen bij de ontwikkeling van een spel. Toch anders dan bij een boek. Het was ook leuk om samen die grenzen op te zoeken en het bekende van Dizary een nieuw jasje te geven. En zoals wij altijd zeggen: alles is al gedaan, maar nog niet op onze manier.


Bedankt Tom voor dit interview en heel veel succes met Project Epos. Meer te weten komen over Tom of zijn bedrijf, ga dan naar de website van Project Epos of volg zijn avonturen via Facebook of Instagram.

Gerelateerde artikelen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Davey Cobben
Davey Cobben
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de FantasyWereld nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en onze winacties

Recente reacties