Een stad in puin en een wereld zonder magie, dat is wat Nahri en Ali achter zich hebben gelaten na de bloederige staatsgreep van Banu Manizheh en Dara. Terwijl de overname in Daêvabad niet helemaal loopt zoals de nieuwe heersers gehoopt hadden, proberen Nahri en Ali om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. Ze beseffen echter dat het moeilijker is om de stad en de dierbaren die ze hebben achtergelaten te vergeten en ze komen voor moeilijke keuzes te staan. Ook Dara ontdekt dat zijn herrijzenis niet zonder gevolgen is en moet zijn verleden onder ogen komen.
Het lijkt moeilijker dan ooit om vrede te krijgen in hun verscheurde thuis, maar om een nieuwe wereld te bouwen moeten Nahri, Ali en Dara alles geven en het zelfs opnemen tegen dierbaren, terwijl oude spelers zich komen mengen in het spel.
Familiebanden
Trilogieën of boekenseries nemen je altijd mee op een fantastische rollercoaster vol avonturen, vreugde en verdriet, en plotwendingen. Dat is bij de Daêvabad-serie niet anders, maar een recensie schrijven zonder de plot te verraden, zeker bij het afsluitende deel, is een hele uitdaging. Sommige zaken zijn natuurlijk geen verrassing meer. Zo is het bijna vanzelfsprekend dat er ook nu nog steeds de nodige politieke intriges spelen aan het hof, zelfs nu het paleis en de regerende families zo goed als gedecimeerd zijn na de inval van Manizheh, Dara en de ifrieten blijven alle spelers nog steeds dol op een potje politiek schaken en poker. Natuurlijk leidt dit ook weer tot de nodige escalaties en keuzes die de stad tot op het randje van de afgrond brengen.
In de twee eerste delen was familie ook reeds een steunpilaar voor een hoop gebeurtenissen en plotwendingen. Chakraborty borduurt verder op dit thema en biedt ons een aantal onverwachte onthullingen die bepaalde inzichten in het verleden opleveren. Geschiedenis heeft de neiging om zich te herhalen in een cyclus en daar maakt de schrijfster mooi gebruik van om enkele verrassende elementen in het verhaal te verweven. Familiebanden, het blijft toch een verwonderend aspect van het leven waar zowel Nahri als Ali een hoop ellende (maar ook vreugde) aan beleven.

Nieuwe wereld
Onze reis door Daêvabad en de folklore van de djinns in deze kleurrijke ode aan het Midden-Oosten begon met de ontdekking van Nahri’s onbekende band met deze unieke wereld en ging verder met de kunst om te leren navigeren in de hoogste kringen van een omgeving die niet verder van haar jeugd in Caïro kon afstaan maar die Nahri nauw aan het hart is komen te liggen. Al deze stappen hebben de grondslag gelegd voor de wens en het verlangen om deze wereld, die onder zoveel mensen hun voeten uit elkaar gevallen is, nieuw leven in te blazen op een manier waar iedereen beter van wordt.
Die nieuwe wereld waar Nahri en Ali van dromen wordt natuurlijk niet door iedereen toegejuicht en ze ondervinden de nodige moeilijkheden, waardoor ze meer moeten opofferen dan ze aanvankelijk hadden gehoopt. Maar ook Dara en Manizheh blijven niet gespaard van moeilijke beslissingen, waarbij oude overtuigingen en gebruiken zwaar onder druk komen te staan.
Conclusie
Het gouden rijk is een prachtig einde van een rijke trilogie die duidelijk maakt dat een nieuwe wereld niet tot stand komt zonder slag of stoot, waar familiebanden je sterker maken of je net tot onmogelijke keuzes dwingen. Nahri en Ali komen tot het besef dat ze een verantwoordelijkheid hebben die ze niet kunnen afschuiven en dat ze meer moeten opgeven dan ze hadden gehoopt om hun wereld en dierbaren te redden.
Het Gouden Rijk
Daêvabad-trilogie 3
9789022594728
Boekerij
Maart 2023
Hardcover Luxe Editie
Vertaalzusjes



