Tv-seriesTv-recensiesRecensie The Falcon and the Winter Soldier - Episode 6

Recensie The Falcon and the Winter Soldier – Episode 6

-

De komende weken kun je elke week een nieuwe aflevering van The Falcon and the Winter Soldier op Disney+ kijken! Deze serie, die net zoals WandaVision zich afspeelt na de laatste Avengerfilm Endgame, zal bestaan uit zes afleveringen. Benieuwd naar onze mening over de afleveringen? Lees dan deze recensie! We zullen deze elke week weer aanvullen met de recensie van de laatste aflevering.

Waar waren we gebleven?

Sam Wilson (the Falcon) en Bucky Barnes (the Winter Soldier) ontdekken dat de wereld ver van hetzelfde is nu de Avengers zijn opgeheven. Zonder de vriendschap en leiding van Steve (Captain America) weten ze beiden niet goed wat ze met zichzelf aan moeten. Daarnaast heeft the blip (de verdwijning van de helft van de wereldbevolking door Thanos zijn vingerknip) voor grote veranderingen in de wereld gezorgd.

Aflevering 1: New World Order

De eerste aflevering van The Falcon and the Winter Soldier is een typische introductie-aflevering. Je maakt kennis met de post-blip levens van Sam en Bucky. Sam zoekt in dienst van de overheid terroristen op en Bucky worstelt met het oppakken van zijn leven na zijn carrière als de Winter Soldier. Beide merken ze dat dit niet makkelijk is. Bucky’s trauma en hieraan gekoppelde worsteling wordt in de aflevering treffend in beeld gebracht. Zo is een date met een tachtig jaar jongere vrouw natuurlijk niet gemakkelijk. Daarnaast probeert hij in het reine te komen met zijn verleden door een poging te doen zijn acties te herstellen. De scènes zijn langzaam opgebouwd en geven hierdoor ruimte om de diepgang van zijn worsteling en zijn gecompliceerde karakter in beeld te brengen. Emotioneel is dit zeker. Het laat ons daarnaast zien dat een ontmoeting tussen Sam en Bucky waarschijnlijk niet meteen van een leien dakje zal gaan.

Sam heeft het ook niet makkelijk met zijn opgelegde rol als de nieuwe Captain America. Hij spreidt liever zijn vleugels als Falcon in dienst van het leger. In de eerste scene zien we hem in een heerlijk onrealistisch gevecht de strijd aangaan met terroristen. Na deze verslagen te hebben, zien we hem het schild van de Captain aan een museum schenken – niet een erg slimme actie. De onvermoeibaar positieve Sam focust zich graag op het helpen van zijn familie. Hij raakt echter ontmoedigd door de veranderde economie en wereld als gevolg van the blip. In de aflevering maken we kennis met Sams legervriend Torres die waarschijnlijk een belangrijke rol zal hebben in de serie. Torres lijkt een actiegedreven, beetje impulsief personage te zijn. Via Torres wordt Sam geïnformeerd over een nieuwe mysterieuze criminele partij waarvan de leden onnatuurlijk sterk lijken te zijn… Torres kan de hulp van The Falcon dan ook goed gebruiken.

Kortom: een ietwat trage aflevering die vooral de emotionele achtergrond van beide personages schetst en de eerste aanzet geeft voor het plot van de serie. Benieuwd naar de volgende aflevering!

Aflevering 2: The Star-Spangled Man

Het schild van Captain America weggeven is, zoals we al verwachtten, geen slimme zet geweest van Sam. Niet alleen levert het een discussie op tussen Sam en Bucky; het resultaat is daarnaast een nieuwe Captain America – soldaat John Walker – en een nieuwe sidekick genaamd Lemar Hoskins (Battlestar). John heeft op het eerste gezicht veel overeenkomsten met de originele Captain, maar onderhuids voel je dat Steve en John zeker niet uit hetzelfde hout zijn gesneden. Dit wordt eerst subtiel duidelijk gemaakt, maar later in de aflevering merk je dit steeds meer. Het duo John en Lemar geeft een goed tegenwicht aan Bucky en Sam in deze aflevering die zich verder focust op de organisatie The Flag Smashers. Zij hebben hun handen weten te krijgen op injecties die Super Soldiers maken. Met de kracht van hun Super Soldiers wil de organisatie de landsgrenzen wegvagen.

Of het nu een gevecht met de Flag Smashers, ruzies tussen Bucky en Sam met het nieuwe duo John en Lemar of met persoonlijke conflicten is; deze aflevering zit boordevol confrontaties. Hoogtepunt van de aflevering vanuit zowel komisch als emotioneel opzicht is de scène waarin Sam en Bucky gedwongen bij de psycholoog zitten. Ook vond ik het sterk en passend hoe racisme wederom werd aangestipt in de aflevering. Het is een aflevering die goed is opgebouwd, veel aandacht heeft voor de motieven van de verschillende personages en daardoor een onderhuidse spanning in stand houdt. In het kort: Een sterke aflevering met veel plotopbouw! Er gebeurt veel op actiegebied, terwijl tegelijkertijd de motieven van de verschillende personages sterk in beeld worden gebracht.

Aflevering 3: Power Broker

Dit is een aflevering die draait om stijlvolle beelden en oude bekenden. De aflevering speelt zich voornamelijk af in de stad Madripoor – een fictionele stad in de Marvel strips en een toevluchtsoord voor criminelen. In stijlvol neon zien we de stad vooral bij nacht en wordt er ingezoomd op de feesten en deals die er plaatsvinden. Als kijker zeg je echt een paar keer “wauw” door de manier waarop de aflevering (met name de introductie van Madripoor) in beeld is gebracht. Petje af hiervoor!

Terug naar het verhaal: Het is tijd om meer informatie in te winnen over de Super Soldier injecties en bij wie kan je dan beter zijn dan bij je oude bekenden? In deze aflevering zoeken Sam en Bucky de bad guy uit Captain America: Civil War op: Baron Zemo. Zijn eerdere onderzoek voor Hydra en connecties in de onderwereld kunnen mogelijk antwoord geven op de mysteries rondom de injecties. Ook ontmoeten onze beide hoofdrolspelers de (inmiddels) oud-agent Sharon Carter die we kennen uit de eerdere Captain America-films. Het zorgt voor een nieuwe dynamiek die hoofdzakelijk de spanning in de aflevering teweegbrengt: om elke hoek lijkt een vijand te staan!

Het zorgt ook voor een fijne diepere laag in de plot. Meer spelers betekent immers meer plottwisten en in deze aflevering ook meer actie! Aan de zijde van de Flag Smashers en bij de nieuwe Captain ontstaan ondertussen ook conflicten. De verschillende meningen die spelen onder de Flag Smashers, team nieuwe Captain en bij Sam en Bucky zorgen voor onderlinge spanningen. Elk front heeft duidelijk zijn eigen dilemma’s om mee te dealen. Het blijft daardoor spannend hoe de verschillende fronten zich gaan ontwikkelen. Een mooie cliffhanger op het einde wordt gecreëerd met de introductie van nog een oude bekende.

Kortom: Een aflevering die vooral draait om zijn beeldvoering, dat indrukwekkend is. Een aantal oude bekenden zorgen voor nieuwe dynamieken en meer diepgang in de verhaallijn.

(L-R): Falcon/Sam Wilson (Anthony Mackie), Zemo (Daniel Brühl) and Winter Soldier/Bucky Barnes (Sebastian Stan) in Marvel Studios’ THE FALCON AND THE WINTER SOLDIER exclusively on Disney+. Photo by Chuck Zlotnick. ©Marvel Studios 2021. All Rights Reserved.

Aflevering 4: The whole world is watching

Wakanda bemoeit zich met de verhaallijn! In deze aflevering gebeurt er heel veel. Alle partijen komen samen in Riga waar ze zowel de conversatie als de confrontatie met elkaar aangaan. Nieuwe speler hierin is Ayo, die als ambassadeur van Wakanda Zemo opnieuw wil opsluiten vanwege de moord op koning T’Chaka. Sam toont interesse in de beweegredenen van de Flag Smashers en met name die van hun leider Karli Morgenthau. Tegelijkertijd begint de nieuwe Captain America John Walker zijn geduld te verliezen: Hij vertrouwt Sam en Bucky niet en vindt dat zijn positie wordt ondermijnd. Het is een aflevering die aftast hoe ver je kan gaan voordat je je grenzen overschrijdt. De conversatie tussen Karli en Sam was daarin interessant, en brengt op meerdere manier beweging in de plot. Het diept de motieven van de Flag Smashers verder uit en het maakt Karli ook menselijk. De contrasten tussen Sam, Bucky, John, Ayo en Zemo worden onder een vergrootglas gelegd in deze aflevering. Hoe de partijen met de Flag Smashers omgaan, hoe ze willen reageren en oplossingen willen bieden, verschilt van dag op nacht. Daarmee voel je een tweede Civil War bijna aankomen. Ook zijn er morele discussies onder de verschillende spelers over of ze zelf het Super Soldier serum zouden nemen…

Toch is dit een aflevering die zodanig natuurlijk op de vorigen volgt, dat er weinig verrassingen plaatsvinden. Ik had gehoopt dat nu we over de helft van het seizoen zijn dat de evenementen groter werden getrokken. De plot draait om een wereldwijd probleem en toch blijven de ontwikkelingen beperkt tot een kleine groep personen en een beperkt aantal gebeurtenissen. Grote onbekende is dan ook nog steeds de Power Broker, die alleen in naam is geïntroduceerd in de vorige aflevering. Met een gebeurtenis die voor de hele wereld te aanschouwen is, sluit de aflevering af. Dit zal nog van grote invloed zijn op de rest van het seizoen en de ontwikkelingen die zullen volgen. Toch voelt het alsof er meer had moeten gebeuren. Ik ben erg benieuwd wat ons dan ook nog te wachten staat.

Aflevering 5: Truth

De op één na laatste aflevering alweer! Met deze aflevering kunnen we de wens achter ons laten dat het verhaal nog breder wordt getrokken. Deze vijfde aflevering staat namelijk in het teken van interne reflectie en het accepteren van het verleden. Thema’s die samenhangen met het verlies van Steve Roger en Bucky’s leven als de Winter Soldier. De vriendschap tussen Sam en Bucky wordt door de tijd die ze samen doorbrengen in een ontspannen setting versterkt. Ook racisme en de invloed ervan op kansen in de samenleving is een thema dat centraal staat. Het is een aflevering van bewustwording. Een mooie zin die me bij is gebleven is de volgende: “When Steve told me what he was planning, I don’t think either of us really understood what it felt like for a Black man to be handed the shield.” Ik denk dat deze zin heel mooi laat zien hoe de serie tot de maatschappij van nu staat. Door actief thema’s als racisme aan te stippen en daarnaast fouten toe te geven en te accepteren dat iedereen anders reageert en omgaat met gebeurtenissen, laat deze aflevering goed zien hoe zeer de serie in zijn tijd staat.

Daarnaast worden in deze aflevering een aantal lijntjes afgesloten (we nemen afscheid van Zemo en Ayo), en nieuwe geopend… Sam bereidt zich voor op een nieuwe confrontatie met de Flag Smashers. Bucky vindt steeds meer acceptatie voor de persoon die hij nu is en John… Door gebeurtenissen aan het eind van de vorige aflevering en de represaille die hij als gevolg hiervan ontvangt, is hij een explosief die op ontploffen staat. De spanning die dit met zich meebrengt is enorm sterk. Vooral wanneer John een samenwerking aangaat met een nog onbekende speler. Waar de aflevering voornamelijk er één is waar de personages groeien in conversatie en training, geeft de verhaallijn van John een duistere sfeer af die voor verrassingen kan zorgen in de finale.

Aflevering 6: One world, one people

Het slot van het eerste seizoen van The Falcon and the Winter Soldier zit vol actie en confrontaties. De verschillende losse eindjes die er nog waren, zijn allemaal netjes afgewerkt en daarmee opgelost. Zo weten we nu wat voor gunst Bucky aan Ayo vroeg, wie de Power Broker is, of John zich ten goede of ten slechte ontwikkelt, of Sam de verantwoordelijkheid van het schild op zich neemt en of Bucky zijn trauma’s achter zich laat. Wat ik sterk vond aan de aflevering is hoe er een balans tussen opinies wordt gezocht. De Flag Smashers spelen natuurlijk een centrale rol in de aflevering. Hun strijd staat in sterk contrast met de stugge politici die aan het woord komen. Beide steken dan weer af tegen de sterk beredeneerde speech die Sam geeft in de aflevering. Dat de serie de politieke strijd van de Flag Smashers en de daarbij komende ethische dilemma’s als basis heeft genomen, blijkt enorm goed te hebben gewerkt. Ik was tijdens deze laatste aflevering zowel verontwaardigd, begripvol als ook emotioneel door het verloop van evenementen. Dat is wat je wilt bij een seizoensfinale!

Deze aflevering heeft daarnaast een aantal onverwachte wendingen. Allereerst komen we achter de identiteit van de Power Broker: een personage die zo in schaduwen gehuld was dat ik dacht dat we hem konden vergeten. De onthulling van zijn identiteit maakte me helaas niet erg enthousiast. De Power Broker mag dan listig zijn, het ontbreekt het personage aan zowel daad- als overtuigingskracht én ook sterke motieven lijken te ontbreken. Een totale verrassing voor mij was waar voormalig Captain America John Walker belandt. Ik heb hem verkeerd ingeschat naar aanleiding van een eerdere aflevering, maar tot mijn enthousiasme zette Marvel me op het verkeerde been. Aan het eind van de aflevering zien we dat het verhaal van John nog niet uitgespeeld is. Ik ben benieuwd hoe zowel John Walker als de Power Broker een rol in de plot van de volgende Captain America-film gaan spelen!

Deze laatste aflevering geeft je vooral een feelgood gevoel, doordat alle vraagstukken zijn opgelost en er een bevredigend einde aan dit seizoen is gekomen. Mijn conclusie overall: dit is echt een superheldenserie dat leunt op de bewezen Marvelformule, maar meer maatschappelijke thema’s aanstipt dan Marvel tot nu toe heeft gedaan. The Falcon and the Winter Soldier is actiegericht, heeft een sterk politiek plot en geeft een basis voor vervolgfilms, maar het heeft niet een eigen vibe zoals WandaVision heeft. Deze tweede serie in de verwachte reeks van Marvel, laat ons smachten naar meer. Op dus naar juni wanneer de eerste afleveringen van Loki online komen!

Bekijk hier de laatste trailer van Loki >