Tv-seriesTv-recensiesRecensie The Falcon and the Winter Soldier - Episode 3

Recensie The Falcon and the Winter Soldier – Episode 3

-

De komende weken kun je elke week een nieuwe aflevering van The Falcon and the Winter Soldier op Disney+ kijken! Deze serie, die net zoals WandaVision zich afspeelt na de laatste Avengerfilm Endgame, zal bestaan uit zes afleveringen. Benieuwd naar onze mening over de afleveringen? Lees dan deze recensie! We zullen deze elke week weer aanvullen met de recensie van de laatste aflevering.

Waar waren we gebleven?

Sam Wilson (the Falcon) en Bucky Barnes (the Winter Soldier) ontdekken dat de wereld ver van hetzelfde is nu de Avengers zijn opgeheven. Zonder de vriendschap en leiding van Steve (Captain America) weten ze beiden niet goed wat ze met zichzelf aan moeten. Daarnaast heeft the blip (de verdwijning van de helft van de wereldbevolking door Thanos zijn vingerknip) voor grote veranderingen in de wereld gezorgd.

Aflevering 1: New World Order

De eerste aflevering van The Falcon and the Winter Soldier is een typische introductie-aflevering. Je maakt kennis met de post-blip levens van Sam en Bucky. Sam zoekt in dienst van de overheid terroristen op en Bucky worstelt met het oppakken van zijn leven na zijn carrière als de Winter Soldier. Beide merken ze dat dit niet makkelijk is. Bucky’s trauma en hieraan gekoppelde worsteling wordt in de aflevering treffend in beeld gebracht. Zo is een date met een tachtig jaar jongere vrouw natuurlijk niet gemakkelijk. Daarnaast probeert hij in het reine te komen met zijn verleden door een poging te doen zijn acties te herstellen. De scènes zijn langzaam opgebouwd en geven hierdoor ruimte om de diepgang van zijn worsteling en zijn gecompliceerde karakter in beeld te brengen. Emotioneel is dit zeker. Het laat ons daarnaast zien dat een ontmoeting tussen Sam en Bucky waarschijnlijk niet meteen van een leien dakje zal gaan.

Sam heeft het ook niet makkelijk met zijn opgelegde rol als de nieuwe Captain America. Hij spreidt liever zijn vleugels als Falcon in dienst van het leger. In de eerste scene zien we hem in een heerlijk onrealistisch gevecht de strijd aangaan met terroristen. Na deze verslagen te hebben, zien we hem het schild van de Captain aan een museum schenken – niet een erg slimme actie. De onvermoeibaar positieve Sam focust zich graag op het helpen van zijn familie. Hij raakt echter ontmoedigd door de veranderde economie en wereld als gevolg van the blip. In de aflevering maken we kennis met Sams legervriend Torres die waarschijnlijk een belangrijke rol zal hebben in de serie. Torres lijkt een actiegedreven, beetje impulsief personage te zijn. Via Torres wordt Sam geïnformeerd over een nieuwe mysterieuze criminele partij waarvan de leden onnatuurlijk sterk lijken te zijn… Torres kan de hulp van The Falcon dan ook goed gebruiken.

Kortom: een ietwat trage aflevering die vooral de emotionele achtergrond van beide personages schetst en de eerste aanzet geeft voor het plot van de serie. Benieuwd naar de volgende aflevering!

Aflevering 2: The Star-Spangled Man

Het schild van Captain America weggeven is, zoals we al verwachtten, geen slimme zet geweest van Sam. Niet alleen levert het een discussie op tussen Sam en Bucky; het resultaat is daarnaast een nieuwe Captain America – soldaat John Walker – en een nieuwe sidekick genaamd Lemar Hoskins (Battlestar). John heeft op het eerste gezicht veel overeenkomsten met de originele Captain, maar onderhuids voel je dat Steve en John zeker niet uit hetzelfde hout zijn gesneden. Dit wordt eerst subtiel duidelijk gemaakt, maar later in de aflevering merk je dit steeds meer. Het duo John en Lemar geeft een goed tegenwicht aan Bucky en Sam in deze aflevering die zich verder focust op de organisatie The Flag Smashers. Zij hebben hun handen weten te krijgen op injecties die Super Soldiers maken. Met de kracht van hun Super Soldiers wil de organisatie de landsgrenzen wegvagen.

Of het nu een gevecht met de Flag Smashers, ruzies tussen Bucky en Sam met het nieuwe duo John en Lemar of met persoonlijke conflicten is; deze aflevering zit boordevol confrontaties. Hoogtepunt van de aflevering vanuit zowel komisch als emotioneel opzicht is de scène waarin Sam en Bucky gedwongen bij de psycholoog zitten. Ook vond ik het sterk en passend hoe racisme wederom werd aangestipt in de aflevering. Het is een aflevering die goed is opgebouwd, veel aandacht heeft voor de motieven van de verschillende personages en daardoor een onderhuidse spanning in stand houdt. In het kort: Een sterke aflevering met veel plotopbouw! Er gebeurt veel op actiegebied, terwijl tegelijkertijd de motieven van de verschillende personages sterk in beeld worden gebracht.

Aflevering 3: Power Broker

Dit is een aflevering die draait om stijlvolle beelden en oude bekenden. De aflevering speelt zich voornamelijk af in de stad Madripoor – een fictionele stad in de Marvel strips en een toevluchtsoord voor criminelen. In stijlvol neon zien we de stad vooral bij nacht en wordt er ingezoomd op de feesten en deals die er plaatsvinden. Als kijker zeg je echt een paar keer “wauw” door de manier waarop de aflevering (met name de introductie van Madripoor) in beeld is gebracht. Petje af hiervoor!

Terug naar het verhaal: Het is tijd om meer informatie in te winnen over de Super Soldier injecties en bij wie kan je dan beter zijn dan bij je oude bekenden? In deze aflevering zoeken Sam en Bucky de bad guy uit Captain America: Civil War op: Baron Zemo. Zijn eerdere onderzoek voor Hydra en connecties in de onderwereld kunnen mogelijk antwoord geven op de mysteries rondom de injecties. Ook ontmoeten onze beide hoofdrolspelers de (inmiddels) oud-agent Sharon Carter die we kennen uit de eerdere Captain America-films. Het zorgt voor een nieuwe dynamiek die hoofdzakelijk de spanning in de aflevering teweegbrengt: om elke hoek lijkt een vijand te staan!

Het zorgt ook voor een fijne diepere laag in de plot. Meer spelers betekent immers meer plottwisten en in deze aflevering ook meer actie! Aan de zijde van de Flag Smashers en bij de nieuwe Captain ontstaan ondertussen ook conflicten. De verschillende meningen die spelen onder de Flag Smashers, team nieuwe Captain en bij Sam en Bucky zorgen voor onderlinge spanningen. Elk front heeft duidelijk zijn eigen dilemma’s om mee te dealen. Het blijft daardoor spannend hoe de verschillende fronten zich gaan ontwikkelen. Een mooie cliffhanger op het einde wordt gecreëerd met de introductie van nog een oude bekende.

Kortom: Een aflevering die vooral draait om zijn beeldvoering, dat indrukwekkend is. Een aantal oude bekenden zorgen voor nieuwe dynamieken en meer diepgang in de verhaallijn.