Tv-seriesTv-recensiesOp weg naar het Oog van de Wereld in WoT afleveringen 6...

Op weg naar het Oog van de Wereld in WoT afleveringen 6 en 7

-

Morgen komt de laatste aflevering van het eerste seizoen van The Wheel of Time online! We kijken met spanning naar hoe het verhaal van het eerste boek wordt afgerond. Voorbereidend blikken we nog even terug op de afgelopen twee afleveringen.

Aflevering 6: The Flame of Tar Valon

We beginnen deze zesde aflevering met de jeugd van Siuan Sanche, een vissersdochter in Tyr die magie kan geleiden bezit. In Tyr is men echter zeer vijandig jegens Aes Sedai en hun magie, dus van haar vader moet ze haar krachten verbergen. Als blijkt dat men toch achter haar geheim is gekomen, onderneemt ze haar tocht naar Tar Valon en keren we terug naar de huidige tijd. Kleine kanttekening dat ik niet helemaal snapte in deze context waarom deze vader zijn tienerdochter in haar eentje de vrij lange reis naar Tar Valon in haar eentje laat maken, maar goed.

Terug in het verhaal zien we Siuan als de Amyrlin Zetel, leidster van de Aes Sedai, die een oordeel moet vellen over Liandrin, Alanna en Moiraine over het stillen van Logain zonder een eerlijk tribunaal. Ook het verbergen van Nynaeve, een getalenteerd geleidster, wordt Moiraine aangerekend. Siuan zegt een nachtje over haar straf te moeten nadenken. Die nacht zien we echter dat Moiraine en Siuan elkaar opzoeken en er een relatie op nahouden. Ze weten beide van de profetie over de Draak en blijken samen hun plannen voor hem gemaakt te hebben, zonder de andere Aes Sedai er van op de hoogte te stellen.

De volgende dag wordt het oordeel geveld: Moiraine wordt verbannen uit Tar Valon. Dit hebben ze samen bedacht, zodat Moiraine weer met haar groepje Emondsvelders op pad kan. Ze neemt ze dan mee richting een saidinpoort om over de saidinwegen te reizen richting het Oog van de Wereld. Ook Loial komt mee (in de boeken omdat alleen Ogier de poorten zouden kunnen openen, maar nu blijkt ook Moiraine het te kunnen, dus wat doet Loial daar). Iedereen stapt door de poort, zo lijkt, maar als deze zich sluit is Mart toch achtergebleven!

Aes Sedai op het matje groepen bij de Amyrlin Zetel

Deze aflevering had niet veel actie, maar nam wat meer tijd om weer wat personages en achtergrond uit te diepen. We komen veel meer te weten over de Aes Sedai en hun ajah en hoe de onderlinge verhoudingen werken. De ogenschijnlijke eenheid van de Aes Sedai verbergt blijkbaar veel politieke spelletjes en daarin moet de Amyrlin Zetel, maar ook Moiraine, zich in zien te laveren om hun gezamenlijke doel te bereiken: de Draak te vinden en hem enigszins voorbereid in de Laatste Slag te krijgen. Ik vond hun relatie, in de boeken vooral gehint, mooi uitgewerkt.

Tijdens de ceremonie van het verbannen moet Moiraine zweren op de Eedstaf dat ze zich gaat houden aan de straf (vreemd, want haar woord moet genoeg zijn, aangezien ze als Aes Sedai niet kan liegen), wellicht om de kijker alvast te introduceren met deze Eedstaf. In de boeken leggen de Aes Sedai hier hun drie Geloften op af, waar ik in de eerste bespreking van de serie al eens aan refereerde. De emoties en het acteerwerk in alle scénes met Moiraine zijn weer heel realistisch gespeeld, Rosamund Pike zet Moiraine wat mij betreft echt weergaloos neer! Ook de muziek heeft zeker in deze aflevering echt een toegevoegde waarde, met prachtige stukken die emotionele momenten ondersteunen.

De afsluiter liet mij met een raar gevoel achter. Ik kon me eerst niet bedenken wat de reden zou zijn om Mart niet mee te laten reizen naar het slotstuk, maar via andere bronnen leerde ik dat de acteur op dit punt van het filmen zijn contract opzegde. Ze hadden dus gewoonweg de acteur niet meer voorhanden om hem in de laatste twee afleveringen op te nemen. Een zeer ongelukkig voorgeval, dat met het filmen van dit soort projecten kan voorkomen Voor seizoen twee is er al wel een nieuwe acteur gecast en zullen we Mart dus gelukkig weer terugzien (met een iets ander gezicht).

Aflevering 7: The Dark Along the Ways

Eindelijk zien we meer van de Aiel in de opening van deze zevende aflevering! We zien hoe een zwangere Aielse vrouw vecht met soldaten van Illian (herkenbaar aan de bijen op het kuras) en dan bevalt van een kind, geholpen door Tham Altor. Een fantastisch gevecht dat de effectiviteit van de vechtstijl van de Aiel mooi weergeeft en tevens laat zien wat voor man Tham is, om zijn vijand te helpen wanneer hij ziet dat dat de juiste keuze is.

Terug op de saidinwegen loopt het gezelschap (minus Mart) richting de poort die uitkomt op het Oog van de Wereld, waar de Duistere schijnbaar te vinden zal zijn. Moiraine waarschuwt dat het gebruik van de Ene kracht op de wegen de zwarte wind, Machin Shin, oproept. Als ze echter overvallen worden door trolloks wordt de Ene kracht toch gebruikt en zijn ze gedwongen de dichtstbijzijnde poort te vinden om aan Machin Shin te ontsnappen. Deze fluistert hun eigen zwakheden en twijfels in hun gedachten, maar Nynaeve weet het even tegen te houden, terwijl Moiraine de poort opent en ze kunnen ontsnappen.

Ze komen terecht dichtbij Fal Dara, zelf niet ver verwijderd van het Oog van de Wereld. Daar komen de Emondsvelders na een uitbarsting van emoties en angst toch weer dichter bij elkaar, en ontdekken ook Nynaeve en Lan hun gevoelens voor elkaar. Ze ontmoeten tevens Min, een vrouw met een gave voor visioenen, en Rhand accepteert dat hij het is die de Herrezen Draak is. Samen met Moiraine laat hij zijn vrienden achter om de Verwording in te gaan, op weg naar het Oog van de Wereld.

Heer Agelmar en zijn zus Amelisa.

Ik vind het altijd indrukwekkend hoeveel ze kwijt kunnen in elke aflevering, en hoeveel details er te vinden zijn. Naast de samenvatting hierboven zien we hoe Padin Fain ook door de poort komt (met alle implicaties daarmee verbonden over de Trolloks in Emondsveld), wordt Fal Dara en de Grenslanders die er wonen geïntroduceerd en komen we meer te weten over Lan en Min. ook is er een korte introductie van Uno! Over die Grenslanders wil ik het eerst even hebben, de setting van Fal Dara is namelijk weer prachtig opgebouwd met een heel eigen gevoel en visuele aankleding. De leider, Heer Agelmar, laat zien hoe trots en pragmatisch de Grenslanders zijn en ook de historie van Lan als Grenslander werd mooi verteld.

De meer dramatische uitbarstingen tussen de Emondsvelders waren nodig om ze daarna weer op een lijn te krijgen en waren mooi gespeeld met wolkoppen Rhand en Perijn die tegenover elkaar kwamen te staan en een Egwene die probeerde de situatie te sussen. De romantiek tussen Lan en Nynaeve vond ik zelf wat snel gaan, maar op zich ook weer niet heel onnatuurlijk.

Ik ben blij dat deze aflevering heeft verteld wie nu de herrezen Draak is, zodat we daar geen mysterie meer van hoeven te maken. Op naar de finale van dit seizoen! En als die ook maar iets van de finale van het boek kan repliceren, staat ons daar heel wat te wachten.

Wij zoeken redactieleden!

Wij zijn op zoek naar mede-fantasyliefhebbers die het leuk vinden om artikelen en recensies te schrijven over boeken, spellen en/of films/series! Interesse, of wil je meer weten over wat we te bieden hebben? Neem dan contact met ons op!