De geschiedenis van het stripverhaal 19: De koning, Jack Kirby

0
172

De zoektocht naar de oorsprong van de stripverhalen bracht onze Geeker op je Speaker Gert-Jan van Oosten al langs het eerste Superman verhaal en de Adventure Comics. Vorige week werd de tweede superheld ooit geboren, Wonder Man. Deze week komt een van de grondleggers van de comics om de hoek kijken: Jack Kirby.

Geschiedenis van het stripverhaal 19: De koning, Jack Kirby

Jack Kirby, foto © van
Susan Skaar

Jack Krutzberg, de man die later bekend zou worden als Jack Kirby, werd geboren op 28 augustus 1917 aan de Lower East Side in Manhattan. Hij werd geboren in een gezin van Joods-Oostenrijkse immigranten. In zijn jonge jaren (hij groeide op in de periode van de Great Depression) woonde Jack in een wijk waar armoede en criminaliteit de boventoon voerden.

Een belangrijk moment in het jonge leven van Jack is in zijn twaalfde jaar. Als het heel hard regent en Jack naar huis rent vormt er zich een klein riviertje dat zich een weg baant naar het riool. De jonge Jack ziet hier een magazine in drijven en pakt het op voordat het weg zou spoelen in het riool. Wat Jack heeft gered is een Science Ficton Pulp Magazine, waar een prachtige tekening op de cover stond. Deze ontmoeting met een nieuwe wereld was het vonkje van inspiratie van Jack deed ontvlammen. Jack begon met natekenen en daarna zelf tekeningen te maken. Hij wil er zijn beroep van maken en probeert steeds meer te leren van dit vak.

Jack meldt zich daarvoor aan bij The Educational Alliance in Manhattan, een instituut dat al sinds 1889 bestond en joodse jongeren helpt met het opbouwen van een goed leven. Daar konden ze hem echter niet helpen, omdat hij te snel tekende met houtskool. Deze snelheid van tekenen zou iets karakteristieks zijn in het leven van Jack. Maar gelukkig had hij andere klussen waar hij zijn energie en talent in los kon laten, hij kon gaan tekenen voor een lokale krant.

Met 14 jaar werd Jack toegelaten tot een privéschool, de Pratt Institute in Brooklyn. Maar al na een week ging de jonge Jack weer van school af, omdat volgens Jack hij niet het type student was waar ze op zaten te wachten. Volgens hem zochten ze mensen die voor altijd aan iets kond blijven doorwerken. Jack was niet zo iemand, hij maakte graag snel iets af om met nieuwe dingen te beginnen.

Toen werd zijn vader ontslagen en was Jack de verantwoordelijke om te zorgen dat er geld op de plank kwam. Jack solliciteerde en werd aangenomen bij Fleischer Studios. Daar werkte Jack met nog z’n 250 medewerkers aan de cartoons die de wereld op dat moment veroverden.

Jack Kirby met het personeel van Fleischer Studios

Jack was een zogenaamde ‘In-Betweener’. De ervaren tekenaars tekende de ‘Key’ posities. En de jonge garde tekende de bewegingen van en naar deze key posities. Jack haatte het om daar te werken. Het was een soort productiedraaien waar hij niet blij van werd. Maar hij verdiende destijds 15 dollar per week en daar kon hij de hele familie van onderhouden. Stoppen was dus lastig.

Uiteindelijk stopte Jack er toch mee en deed hij wat freelance werk. Hij had wat klussen gedaan voor onder andere Eisner en Iger Studio, die later Universal Phoenix zou gaan heetten. Jack las in de krant dat er een Comic Uitgeverij op zoek was naar artiesten. Jack had wel wat gewerkt als freelancer, maar was nu weer op zoek naar een baan om te zorgen dat er een stabiele inkomensstroom kwam voor de familie.

National Allied Publications was in die tijd met Action Comics goed aan de weg aan het timmeren. Toen Jack op zoek ging naar werk kwam hij een advertentie tegen met hetzelfde adres als dat van National (480 Lexington Ave. NY). Daar had hij wel interesse in! Hij moest er vragen naar Mr Roberts. Wat Jack niet wist was dat hij geen gesprek had met Mr Roberts, maar met Victor Fox, die we vorige week tegenkomen als oprichter van de Wonder Comics. National Allied Publications zat wel in hetzelfde pand, maar op een andere verdieping.

Toen Victor in het gesprek erachter kwam dat Jack ook nog gewerkt had voor Will Eisner was de deal bezegeld en begon Jack bij Fox Feature Syndicate. Victor wilde zijn eigen content laten maken, maar dat lukte nog niet helemaal en hij kocht nog steeds in bij Universal Phoenix. De klussen die Jack kreeg waren daarom niet heel hoogstaand. Hij moest de aangekochte content controleren en aanpassen, zoals lijnen weggummen of corrigeren en prijzen op covers zetten. Het was niet het leukste werk, maar wederom was het geld nodig om zijn familie te onderhouden.

In 1939 verliet Eisner Universal Phoenix. Hij kreeg een kans die hij wilde aangrijpen. Hij kreeg namelijk het aanbod van Quality Comics uitgever Everett M. Arnold om voor de zondagskrant een comic te beginnen om in te springen in het succes van Superman. En dat deed Eisner.

Met het vertrek van Eisner, degene waar Victor Fox zijn content inkocht, moest Victor iets doen. Er moest iemand komen om deze rol op te pakken…

Wordt vervolgd…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.