Mary Patricia Plangman werd geboren op 19 januari 1921 in Fort Worth Texas. Haar vader, Jay Benard Plangman, was van Duitse komaf en een kunstenaar, net als haar moeder, Mary Plangman Coates. Patricia, wat haar roepnaam zou worden, groeide echter niet op in een compleet gezin. Tien dagen voordat ze geboren werd besloten haar ouders te gaan scheiden. Patrica leefde met haar moeder bij haar oma in een huis. Haar oma leerde haar al vroeg lezen en Patrica begon al jong veel van haar oma’s boeken te lezen.

Haar moeder kwam weer een nieuwe man tegen waar ze uiteindelijk ook mee zou trouwen, Stanley Highsmith. Stanley was ook een kunstenaar. Patricia ging met haar moeder en Stanley mee naar New York, precies in de tijd van de superheldencomics boom. En in die tijd werden er ook veel schrijvers gezocht om de comics te schrijven. Patrica was net klaar met haar opleiding aan het Barnard College, waar ze opgeleid werd tot schrijfster. Patricia reageerde op een vacature van een writer-researcher van Sangor-Pines comics shop, een uitgeverij met een pulperleden die ook hun geluk in de comics wilde proberen.
Patricia had een voorliefde voor dingen uitzoeken en lijstjes maken en schrijven. Ze reageerde op deze vacature en werd met nog 3 schrijvers en 4 tekenaars aangenomen. Patricia zag dit wel als een stap naar beneden vanuit haar ambitie, ze wilde een gepubliceerde schrijfster worden. Maar ze merkte al snel dat het voor haar wel lucratief was om te doen. Ze verdiende met het schrijven van twee comicbook scripts per dag, $ 50,- per week en dat was in die tijd wel een prima salaris. Patricia verdiende zelfs meer dan haar ouders. Patricia pitchte een verhaal aan haar editor en als dat goed gekeurd werd ging ze zitten en typte het verhaal en bracht het naar een van de vier tekenaars. Haar leidinggevende waren erg onder de indruk van Patricia’s vermogen om goede verhalen schrijven. Een van haar collega’s vergeleek haar met een schrijfmachine.

Patricia had ook een enorme werkethos. Ze typte van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Ze maakte comicverhalen voor personages zoals The Fighting Yank en The Black Terror. Fighting Yank was een poging om mee te liften op het succes van Captain America in de periode dat patriottische helden populair waren. The Black Terror vertelde de verhalen van een apotheker die door middel van een zelf gemaakt middel superkrachten kreeg en tegen het kwaad streed.
Het talent van Patrica bleef niet onopgemerkt en Timely (wat later Marvel Comics zou worden) meldde zich, met als gevolg dat Patricia daar ging werken. Vince Fago was de man die in de periode van de Tweede Wereldoorlog de functie van Stan Lee waarnam en hij zette haar in op oorlgs helden zoals The Destroyer. Maar ook maakte Patrica een aantal romatische strips voor Timely.
Vince was erg gecharmeerd van Patricia en regelde een date met haar en met Stan Lee. Er was geen sprake van een klik tussen beide. Patricia zou later zeggen dat Stan Lee alleen geïnteresseerd was in Stan Lee. Patricia was sowieso niet geïnteresseerd in mannen ook al kwam ze in die tijd nog niet uit voor haar homoseksualiteit. Wel had ze in die tijd veel affaires met blonde dames. Na verloop van tijd besloot Patricia om te gaan freelancen. Op deze manier kon ze een redelijk inkomen genereren en kon ze werken aan haar passie het schrijven van boeken en korte verhalen. Terwijl ze werkte aan de verhalen voor de Fawcett comics, werkte ze ook in de avonturen onder een pseudoniem aan haar verrassende lesbische novel The Price of Salt. Dit verhaal zou in 2015 verfilmd worden onder de naam Carol.
In 1950 kwam haar eerste boek uit, Strangers on a Train, waarmee haar plaats tussen de grote schrijvers een feit werd. En in 1955 kwam haar boek Talented Mr. Ripley uit. Patricia verwerkte de namen van haar comic collega’s in haar boeken. Het eerste slachtoffer in the Talented Mr. Ripley is tekenaar Frederick Reddington, waar ze mee heeft samen gewerkt. Toen Patricia als schrijver gezien werd, deed ze iets opmerkelijks. Ze sprak nooit meer over haar comicbook verleden. Ze vernietigde zelf al haar scripts, notities en de duizenden pagina’s aan comics waar ze aan gewerkt had. Patricia overleed in 1995. Pas toen haar nieuwe biografie rond 2007 uitkwam werd Patricia weer herenigd met haar comicbook werk.
Wordt vervolgd. Volgende keer: Horror Comics.
- De geschiedenis van het stripverhaal 1
- De geschiedenis van het stripverhaal 2: The Yellow Kid
- De geschiedenis van het stripverhaal 3: Bud Fisher
- De geschiedenis van het stripverhaal 4: Winsor McCay
- De geschiedenis van het stripverhaal 5: Animatiefilms
- De geschiedenis van het stripverhaal 6: Max Fleischer
- De geschiedenis van het stripverhaal 7: Elzie Crisler Segar
- De geschiedenis van het stripverhaal 8: Pulp Magazines
- De geschiedenis van het stripverhaal 9: Edgar Rice Burroughs
- De geschiedenis van het stripverhaal 10: The Reign of the Superman
- De geschiedenis van het stripverhaal 11: De eerste strips van Nederland
- De geschiedenis van het stripverhaal 12: De familiestrip in Amerika
- De geschiedenis van het stripverhaal 13: Walt Disney
- De geschiedenis van het stripverhaal 14: Walt Disney vs Max Fleischer
- De geschiedenis van het stripverhaal 15: The Funnies
- De geschiedenis van het stripverhaal 16: Het ontstaan van Adventure Comics
- De geschiedenis van het stripverhaal 17: Action Comics
- De geschiedenis van het stripverhaal 18: Wonder Man
- De geschiedenis van het stripverhaal 19: De koning, Jack Kirby
- De geschiedenis van het stripverhaal 20: Will Eisner
- De geschiedenis van het stripverhaal 21: Joe Simon
- De geschiedenis van het stripverhaal 22: Flippie Flink
- De geschiedenis van het stripverhaal 23: Kuifje
- De geschiedenis van het stripverhaal 24: John L. Goldwater
- De geschiedenis van het stripverhaal 25: Detective Comics en Batman
- De geschiedenis van het stripverhaal 26: Marjorie (Marge) Lyman Henderson
- De geschiedenis van het stripverhaal 27: Een nieuwe era
- De geschiedenis van het stripverhaal 28: Martin Goodman
- De geschiedenis van het stripverhaal 29: Nederlandse strip in WOII
- De geschiedenis van het stripverhaal 30: Marten Toonder
- De geschiedenis van het stripverhaal 31: Nederlandse stripbladen tijdens WOII
- De geschiedenis van het stripverhaal 32: Eric de Noorman
- De geschiedenis van het stripverhaal 33: Robbedoes
- De geschiedenis van het stripverhaal 34: Willy Vandersteen
- De geschiedenis van het stripverhaal 35: Captain America
- De geschiedenis van het stripverhaal 36: Stan “The Man” Lee
- De geschiedenis van het stripverhaal 37: Superman tekenfilm
- De geschiedenis van het stripverhaal 38: Sentinels of Liberty
- De geschiedenis van het stripverhaal 39: Eisner & Lee in WOII
- De geschiedenis van het stripverhaal 40: Charles Addams
- De geschiedenis van het stripverhaal 41: Joe Simon & Milt Gross
- De geschiedenis van het stripverhaal 42: De geboorte van Wonder Woman
- De geschiedenis van het stripverhaal 43: Looney Tunes
- De geschiedenis van het stripverhaal 44: Problemen bij Walt Disney
- De geschiedenis van het stripverhaal 45: Oorlogspropaganda bij Walt Disney
- De geschiedenis van het stripverhaal 46: Archie Comics
- De geschiedenis van het stripverhaal 47: Westerse invloed in Japan
- De geschiedenis van het stripverhaal 48: De eerste anime en Osamu Tezuka
- De geschiedenis van het stripverhaal 49: Kimba the White Lion en Astro Boy
- De geschiedenis van het stripverhaal 50: Superman, Superboy en contracten
- De geschiedenis van het stripverhaal 51: Crime does not Pay