BoekenBoeken
Home Strips Stripachtergrond De geschiedenis van het stripverhaal 48: De eerste anime en Osamu Tezuka

De geschiedenis van het stripverhaal 48: De eerste anime en Osamu Tezuka

0
176

We zijn er weer met onze reeks over de oorsprong van het stripverhaal! De vorige keer maakten we een uitstapje naar de eerste manga, de tegenhanger van het stripverhaal in Japan, dit keer gaan we daar nog even mee verder.

Osamu Tezuka

Osamu Tezuka werd in 1928 geboren als de oudste van drie kinderen. Hij groeide op in goede welvaart in een goed opgeleid gezin. Hij kwam uit een familie van doctoren, advocaten en militairen. Op jonge leeftijd kreeg hij de bijnaam gashagasha-atama wat vrij vertaald ‘chaotisch hoofd‘ betekent. Hij begon op vroege leeftijd al met tekenen en op zijn negende maakte hij zijn eerste strip genaamd Pin Pin Sei-Chan. Zijn moeder nam hem vaak mee naar het Takarazuka Grand Theater, waar het Takarazuka Revue op trad. Dit was een vrouwelijk musical/theatergroep die romantische voorstellingen maakte gericht op een vrouwelijk publiek. Dit alles zou een grote invloed op Osamu’s latere werk hebben. De verhalen, maar ook het design van de voorstellingen maakten indruk op de jonge Osamu.

Osamu’s vader was een amateur-filmmaker en kocht voor thuis een filmprojector. Hij draaide daar films van over de gehele wereld en zo werd de jonge Osamu getrakteerd op allerlei familiefilms. Op deze manier kwam hij in aanraking met de films van Walt Disney. Vooral de film Bambi maakte grote indruk op Osamu. Hij werd er door geobsedeerd, zag Bambi meer dan 80 keer, en begon dingen na te tekenen. Osamu tekende zo veel en snel dat zijn moeder uit zijn tekenboek pagina’s scheurde om zijn tekenproductie een beetje goed bij te kunnen houden. Osamu vond op jonge leeftijd een kever die Osamushi heette en vanaf dat moment gebruikte hij deze naam om onder zijn tekeningen te zetten.

Norakuro

Tijdens zijn gehele school carrière bleef Osamu tekenen en deed zijn eerste tekenklusjes. Osamu zeurde zolang dat zijn ouders een krantenabonnement kochten zodat hij de strip van de pup Norakuro kon volgen. Maar nadat Japan China binnenviel, veranderden er dingen in Japan. Er kwamen wetten die kinderliteratuur en strips verboden op grond van slechte kwaliteit en omdat ze slechte invloed zouden hebben. Schrijvers en tekenaars die hiertegen in verzet kwamen werden opgepakt of hun strips werden stopgezet.

Het keizerrijk liet tekenaars die nog wel tekenden anti-geallieerden propaganda maken. De schrijvers en tekenaars moesten erotische strips maken die gedropt werden boven de westerse troepen. In deze verhalen was te lezen hoe de vrouwen en vriendinnen van militairen thuis vreemd gingen terwijl de soldaten aan het vechten waren aan het front.

De allereerste lange ‘anime’ speelfilm was Momotaro’s Devine Sea Warriors en ging over Disney-achtige dieren die het gebied verdedigen tegen de Amerikaanse strijdkrachten.

Osamu keek deze film in een half functionerende bioscoop, omdat de betreffende stad waarin hij stond plat gebombardeerd was. Later zou Osamu schrijven dat hij huilde bij het zien van de film, omdat hij zo onder de indruk was van wat de Japanse animatoren konden doen.

Terwijl Osamu op het voortgezet onderwijs zat, werd hij op zijn zestiende opgedragen om te gaan werken in en asbestfabriek. En zoals hij altijd al gedaan had, tekende Osamu waar en wanneer hij maar kon. In de zomer van 1945 bleven de Amerikaanse strijdkrachten Osaka bombarderen. De aanval op 1 juni van dat jaar alleen al kostte vierduizen mensen het leven en liet honderdduizenden dakloos achter. Osamu zag dit alles om hem heen gebeuren en het sterkte hem in zijn keuze om pacifist te worden. Hij koos bewust om de artsenopleiding te gaan volgen om op die manier uit het leger te blijven.

Een paar weken nadat hij begon met de studie, gaf Japan zich over. Tijdens zijn studie begon Osamu ook zijn allereerste professionele werk uit te geven. Osamu was op dat moment 17 jaar en wilde met alles wat hij had gezien, manga gebruiken om de mensen te laten inzien dat ze beter met elkaar en de wereld moesten om gaan. Deze intentie is ook terug te zien zijn latere werk, zoals het wereldberoemde Astro Boy, waar we in een latere episode op terug zullen komen.

Wordt vervolgd

Avatar
Gert-Jan van Oosten is schrijver en podcaster, en bovendien groot fan van het stripverhaal. Samen met Kenny Rubenis en Roderick Leeuwenhart heeft hij de Podcast Geekers op je Speakers. Hij is een van de mede oprichters geweest van Drop Comics, een kleine stripuitgeverij van eigen werk zoals ACE en Sanguis.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here