Middle-Earth: Shadow of War is het vervolg op het goed ontvangen videospel Shadow of Mordor. Deze spellenreeks speelt zich af in de 60 jaar tussen De Hobbit en In de Ban van de Ring. We volgen hierin Talion, een ranger uit Gondor, die zijn lichaam deelt met de ‘spirit’ van Celebrimbor, de machtige Elfensmid die de drie Elfenringen smeedde, terwijl hij zich een weg hakt door rijen Orks om hen vervolgens tot zijn eigen persoonlijke leger te maken.

Na wraak te hebben genomen op degene die hem en zijn familie doodde in het eerste deel gaat hij nu direct de strijd aan met Sauron. Samen met Celebrimbor smeed Talion een nieuwe Ring of Power, maar dit keer vrij van de corruptie van Sauron. Talion bouwt zijn eigen leger op, bestaande uit Orks, en valt strategische forten aan van Sauron. Zo neemt hij langzaam maar zeker half Mordor over en brengt hij uiteindelijk het gevecht naar Barad-dûr zelf. Daar vecht hij uiteindelijk tegen een Nazgûl die Isildur blijkt te zijn.

Lore                 

Zoals je leest hebben de makers een eigen draai gegeven aan de lore van Tolkien. Zo is Isildur één van de Nazgûl geworden, en komen er ook andere personages langs als die ditzelfde lot zijn ondergaan, zoals Helm Hammerhand. Een kleine verandering is het wezen Shelob. Haar kennen we als de gigantische spin die Frodo verlamde in The Two Towers (boek, niet de film). Zij is één van de grootste kinderen van Ungoliant. In Shadow of War is zij in staat om verschillen de gedaantes aan te nemen, en komt zij voornamelijk in beeld als een vrouw, geliefde van Sauron.

Ook Gollum is weer van de partij, dit keer in een kleinere rol dan in Shadow of Mordor. Verder hebben we een hele groep aan nieuwe personages, zoals Ethariel, de Elf Assassin van Vrouwe Galadriel. En de Gondorianen die een Palantir beschermen in Minas Ithil: Generaal Castamir, zijn dochter Idril en luitenant Baranor. Tijdens het spelen kom je langs bekende plaatsen zoals Minas Ithil, voordat het viel en veranderde in Minas Morgul, Minas Morgul en Mount Doom.

Gameplay

De game bouwt het Nemesis systeem van het vorige deel verder uit. Zo kan je nu Orks die je hebt geworven naar Fight Pits sturen om ze sterker te maken. Daarin vechten ze tegen andere Orks. Dit kan je ook online doen, dan vechten jouw Orks tegen die van een andere speler. Ook zijn er nu conquest battles, grootschalige aanvallen die je kan voeren tegen forten van Sauron. Door middel van het Nemesis systeem kun je je verworven Orks sterker maken. Je geeft de sterkste een plekje als Warchief en bewapent ze met vrij te spelen ‘siege upgrades’.

Zodra je een fort hebt veroverd kan je Warchiefs als verdedigers achterlaten met vrij te spelen verdedigings upgrades en kies je één Ork uit die jouw Overlord wordt van het desbetreffende fort. Eens in de zoveel tijd worden je forten ook aangevallen en moet je ze samen met je Orks, Kapiteinen, Warchiefs en je Overlord verdedigen. Ook dit is online te doen. Je valt altijd op basis van je sterkte andere forten van spelers aan, zodat de gevechten relatief eerlijk zijn.

De conquest battles waren naar mijn mening leuk. Het duurde alleen wel lang om je leger op de juiste sterkte te krijgen om een fort goed te kunnen aanvallen zonder dood te gaan. Forten hebben een level, net als alle Orks. Je moet een goed opgebouwd leger hebben, wil je een fort kunnen overnemen, laat staan verdedigen. Gelukkig word de opzet voor dit alles gemaakt tijdens een missie in de Main Quest. Maar eenmaal op level en sterkte voelt het goed om een fort over te nemen. Het is spannend en het vergt goede kennis van hoe de controls werken en welke speciale aanvallen je hebt vrijgespeeld.

Dit spel is een Action Role Playing Game. Zoals het een Role Playing Game betaamt is het een zo goed als open wereld. (niet als in Elder Scrolls, meer als Dragon Age Inquisition). De wereld voelt levendig en is visueel echt prachtig om te zien. Van de mooie stad Minas Ithil tot de vlakte van Gorgoroth, alles ziet er fantastisch uit. Orks houden wacht in steegjes en andere gebieden, drinken, feesten, eten en doen wat je van Orks zou verwachten als ze echt zouden bestaan. Het team van ontwikkelaar Monolith heeft zijn best gedaan om de wereld zo dicht mogelijk bij een visuele representatie van Tolkiens wereld te houden.

Er zit een level progressie in voor Talion met een zogenaamde ‘skill tree’, waarin je vaardigheden vrij speelt door middel van punten die je krijgt als je een level omhoog gaat. Waarom je alle vaardigheden kwijt bent na Shadow of Mordor snap ik niet. Maar de nieuwe skill tree is goed, al dan niet beter dan zijn voorganger. Er zitten niet alleen skills in voor Talion maar ook voor de Orks die je hebt geworven. Alle skills zijn vervolgens weer onderverdeeld in drie toevoegingen van de desbetreffende skill, (zoals je in de Call of Duty Modern Warfare 2 en 3 perks hebt en vervolgens weer pro Perks). Deze moet je ook vrijspelen door middel van punten. Echter kan je bij de verworven vaardigheid maar één van de drie toevoegingen gebruiken.

Dit zorgt er voor dat je verschillende combinaties aan vaardigheden kan maken, wat er weer voor zorgt dat je andere speelstijlen kan uitproberen. Zo ook zitten er verschillende pantserstukken in die je kan vrijspelen door bepaalde missies te doen. Of je vindt ze door Orks en Warchiefs te doden. Dit geldt ook voor zwaarden, bogen en dolken. Alles wat je vind kan je upgraden en bepaalde vaardigheden geven door middel van edelstenen die je kan vinden. Dit draagt bij aan het proberen van verschillende speelstijlen. En je kan alles wat je vindt houden. Je hebt wel een inventaris die vol kan zitten, maar ik zelf heb daar geen last van gehad. Als je alles wat slechter is dan je gebruikt vernietigt en de rest houdt heb je genoeg ruimte. Zo kan je op elk gewenst moment overschakelen van een Talion die alles op zijn pad dood hakt, naar een Talion die meer de sluiproute neemt en voornamelijk stealth kills maakt.

Er is een goede relatie tussen de vaardigheden en de andere controls. Het besturingssysteem werkt erg fijn en is makkelijk te onthouden. Dat zorgt er voor dat je onbezorgd kan gamen zonder je druk te maken over welk knopje wat doet. Ook is er in het menu een optie om de controls te zien, mocht je vergeten welk knopje wat doet. En er is een optie om je besturing wat aan te passen naar jou wens. Erg fijn! Ik heb de game gespeeld op de Playstation 4.

Conclusie

Shadow of War is een mooie game die representatief goed in de smaak valt bij mij als het gaat om Middle-Earth. Het verhaal is solide. De karakters staan sterk en zijn boeiend wel mis ik een emotionele link. Hoewel de karakter leuk zijn en het goed werkt was ik na een week al vergeten hoe ze heten. Behalve Idril, zij blijft goed hangen. De inner Tolkien nerd in mij is soms niet blij met de veranderingen van de lore zoals we die kennen, alleen om de game wat interessanter te maken.(ik kijk naar jou Shelob in vrouw vorm met een romance tussen jou en Sauron). Maar desondanks is het een fijne RPG die goed in de smaak valt en lekker weg speelt. Er is genoeg te doen om je toch wel max 65uur bezig te houden wil je echt alles doen. Je kan er zelfs nog uren bovenop doen als je constant jezelf blijft levelen en je leger blijft uitbouwen tot max level om Online Conquests te doen. Het vechten is soepel en werkt goed met de control. Er zitten verschillende en voldoende moeilijkheidsgraden in om het voor jezelf echt een uitdaging te maken.

NB: Ik heb de game gespeeld nadat alle lootboxes eruit zijn verwijderd en er geen in game currency meer was. Dit heeft dan ook geen invloed gehad op mijn gameplay en recensie.

RECENSIEOVERZICHT
Eindwaardering:
Op 10 jarige leeftijd werd mijn interesse voor boeken en fantasy gewekt door Harry Potter en sindsdien heb ik heel wat afgelezen. een aantal persoonlijke favorieten van mij zijn: In de ban van de Ring (die ik inmiddels elk jaar herlees), Heugenis, Smart en het Sterrenzwaard, de Erfgoed cyclus De Dwergen van Markus Heitz. Als ik niet bezig ben met fantasy lezen, dan ben ik een spelletje aan het spelen, aan het schrijven of een film of serie aan het kijken. ik ben hoe dan ook dagelijks met fantasy bezig.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.