SpellenSpelinterviewsInterview met auteur en educatief spelleider Rick Vechel

Interview met auteur en educatief spelleider Rick Vechel

-

Dungeon Master Rick Vechel is een graag geziene gast op FantasyWereld met zijn uitgebreide reeks artikelen over de beginselen van Dungeons & Dragons (meer artikelen staan in de planning). In het dagelijkse leven is hij educatief spelleider voor kinderen en tieners waarbij hij met een potje D&D werkt aan leesbevordering, samenwerken, sociale skills en veel meer. Hiervoor maakte hij ook een prachtig handboek voor de jeugd, die je nu op FantasyWereld kunt winnen!

Ondertussen leek het ons leuk om hem eens wat beter te leren kennen. Vandaar dit interview!

Om maar eens met het begin te beginnen: Hoe ben jij zelf met D&D in aanraking gekomen? 

Een vader van een vriend van had de 3e starter set aangeschaft op een conventie. Zover mij bekend; een mismatch – hij had de hoop dat het meer in lijn met wargaming zoals Warhammer lag. Maar mooi voor zijn zoon. Die trommelde een groep vrienden bij elkaar, waaronder ik. En zodoende startte mijn avontuur met een Dwarven Cleric of Moradin: Eric da Cleric. Wat verwacht je immers van een dertienjarige, haha. Jos, vader van Sjoerd, staat om die reden ook achterin het Avonturen Handboek met een speciaal dankwoord.

Ben je ook liefhebber van het genre fantasy in andere vormen, zoals boeken, strips of anderszijds? 

Mijn boekenkast is het daar volledig mee eens. Ik heb weliswaar niet zoveel stripboeken, maar in boeken en computergames is het genre ruimschoots vertegenwoordigd…

Bij D&D heb je een Dungeon Master die het spel leidt en spelers die zich laten meevoeren en een avontuur beleven. We kennen jou als inspirerend DM, maar is dat altijd zo geweest, of heb je ook menig potje gespeeld (en als wat)?

Allereerst: bedankt voor de lovende woorden. Ik ben begonnen als speler met 3.0 en 3.5. Twee jaar later, omdat ik meer wilde spelen, heb ik de Dungeon Master mantel opgepakt. De vierde editie heb ik redelijk onbewust overgeslagen door drukte met opleiding en de popsector. Aldus velen een prima samenloop van omstandigheden.

Als het gaat om wat ik persoonlijk graag speel, sta ik het liefst in de frontlinie. Denk aan classes (type avonturiers) zoals paladins, fighters, clerics en natuurlijk ook bards (toch wat kunsten erin natuurlijk). Wat hierin ook veel terug komt is de mix van magie en strijdvaardigheid. 

Wat trok jou uiteindelijk zo aan om de rol van DM op je te nemen?

Heel simpel: ik wilde meer spelen haha. 

Hoe bereid jij een avondje als DM voor? In hoeverre weet je wat er gaat gebeuren en in hoeverre is het improviseren?

In mijn sessies is er altijd meer in de wereld aan de hand dan enkel bij de spelers. Dat maakt automatisch al veel meer voorbereiding, omdat er ook van alles gebeurd als de spelers besluiten niets te doen (of lekker in de herberg te blijven hangen). Dat maakt wel dat er altijd iets te beleven valt. Soms weet je wat spelers willen doen of kun je ze een richting (proberen op te/) opsturen door informatie die ze krijgen. Echter zouden spelers, spelers niet zijn, als ze niet geregeld van dat pad zouden afwijken natuurlijk. Absoluut ook weer een mooi iets overigens want daar komt het improviseren aan bod. 

Een percentage eraan hangen? In mijn geval ga ik voor 70% voorbereiding. Simpelweg omdat er zoveel speelt om in de gaten te houden. Maar wanneer spelers level up gaan (en dan echt de hogere levels) wordt het vaak toch wat moeilijker.

Voor de jeugd verzorg je middagen waarbij ze via een avontuur leren samenwerken, creatief denken en problemen oplossen. Hoe is dat zo van de grond gekomen? 

Nou, wel veel meer dan die eigenschappen inmiddels haha. Oorspronkelijk kwam de vraag vanuit een school: ze wilden ‘iets spelenderwijs met boeken’ doen. Voor de educatieve sector (evenals zorg en welzijn) is er een flinke periode van onderzoek en diverse gesprekken/interviews geweest, zoals uitgeverijen, professionals uit het onderwijs, etc. Zeker in zo’n sector moet je het goed en onderbouwd uitvoeren. En dat was inmiddels drie jaar geleden – een half jaar voordat Vechel Fantasy de ether in werd geslingerd. Dat staat er natuurlijk los van dat er ook ‘gewone spelsessies’ zijn (entertainment, zogezegd). Met vaak het Avonturen Handboek vanwege een lagere leeftijdsgrens en snellere opstart.

Met covid heeft het een beetje stil gelegen, maar langzaam gaat het weer door. Wat zijn de tofste reacties die je van kinderen krijgt? 

Ik heb tijdens COVID eigenlijk niet stilgestaan. Sterker nog, het is zelfs gegroeid. Er zijn deelnemers die al een half uur voor de spelsessie voor hun laptop zaten (of in de bibliotheek rondhingen) omdat ze niet konden wachten. Of zelfs een jongeman gehad die zijn eigen verhaal had geschreven en daarmee aan de slag wilde (als 8- of 9-jarige). Als dat geen compliment is… 

“Mijn zoon kijkt iedere week weer uit naar de vrijdagmiddag. Niet omdat het weekend dan start, maar omdat hij dan weer met zijn vrienden mee kan doen aan Het Spel van Rick en collega’s. Keep it up Rick, je maakt veel kinderen heel blij met de speelsessie van DnDkids”

Reactie van een ouder

Misschien ook tof om te benoemen is het enthousiasme van ouders. Bijvoorbeeld toen ik de sessies stillegde omdat de bibliotheken sloten vanwege de eerste lockdown (maart 2020 alweer), dat ouders mij persoonlijk benaderd hebben om toch een digitale tussenvorm te maken onder het mom “digitaal als het moet, fysiek als het kan”.

Dat is inderdaad heel tof. En je bent een bezige baas, want je hebt recent ook het Avonturen Handboek uitgebracht. Pagina’s vol toffe avonturen om te spelen, knutselopdrachten en andere manieren om de jeugd aan de hand te nemen. Hoe is de ontvangst totnogtoe?

Overweldigend op zijn zachts gezegd. Dat was al tijdens de crowdfunding toen ik nog voor de helft van de looptijd over de 100% vloog. Ik had initieel zoveel spanning en toen dat zo hard ging: dat was echt waanzinnig. De eerste oplage die ik daarmee heb aangeschaft, is al voor zo’n 2/3 de deur uit. Ook dat – ook na de crowdfunding – ging veel harder dan ik ooit had durven dromen. Als vervolg komt er nu elke maand een los Avontuur uit via www.VechelFantasy.com. Hier is ook de mogelijkheid voor spelers van het Avonturen Handboek om hun eigen Avonturen in te delen. 

Zijn er nog meer toffe plannen van jou te verwachten in de toekomst?

Zo veel idee├źn, zo weinig tijd haha. Maar ik doe dit gelukkig niet (meer) alleen. Zowel in de uitvoering met spelleiders, alsook het bedenken van nieuwe onderdelen en verhalen heb ik hulp gekregen. Waar nu aan gewerkt wordt, is een handboek (met trainingen en een speciaal Verhalen Gilde) voor de onderwijssector/bibliotheken, een grotere pilot binnen zorg en welzijn, nieuwe Avonturen, een variant als ‘uitbreiding’ ofwel vervolg van het Avonturen Handboek en natuurlijk het herschrijven/bijwerken van DnD 5e middelen die ik zelf geschreven heb. Dat allemaal los van al dat bestaand leuks waaronder de spelsessies van de Adventure Clubs, mijn diensten als Dungeon Master te huur, The Oneders (en andere livestreams), DnDutch, DnDialoog en mijn schrijven voor o.a. MiniMonsterMayhem. 

Mag ik vooral nog een dankwoord aan jullie plaatsen? Want ook FantasyWereld helpt mij enorm. Zij het als bezoeker maar ook als plek voor de blogs van DnDutch. Helden! 

Gerelateerde artikelen

1 REACTIE

Geef een reactie

Delen

Davey Cobben
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.

Meer van dit redactielid

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de FantasyWereld nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en onze winacties

Recente reacties