Joe Abercrombie is schrijver van de De Eerste Wet-trilogie, die begin 2013 een herdruk krijgen bij uitgeverij De Boekerij. In diezelfde wereld schreef hij verschillende boeken die nog niet vertaald zijn naar het Nederlands: Best Served Cold, The Heroes en Red Country. Naast het recenseren van goede whiskey geeft Joe op zijn blog ook af en toe een kijkje achter de schermen van het schrijven van fantasyboeken.

FantasyWereld mocht enkele van zijn blogs plaatsen. Eerder sprak Joe over het gebruik van kaarten en vloekwoorden in fantasyboeken, dit keer geeft hij advies voor (beginnende) fantasyschrijvers.


Advies voor aankomende fantasyschrijvers

Joe Abercrombie
Je zult het wellicht niet geloven, maar ik krijg af en toe mailtjes van mensen die zelf fantasy hebben geschreven of bezig zijn het te schrijven. Een veelvoorkomende vraag is dan of ik advies kan geven over hoe ze het voor elkaar kunnen krijgen om gepubliceerd te worden. Dus heb ik besloten om wat gedachten op papier te zetten, zodat ik ze naar deze plek kan verwijzen als dat nodig is…

Het spijt me dat ik zelf niks kan lezen wat ik ingestuurd krijg, ik heb er gewoonweg de tijd niet voor. En als ik al iets zou vinden dat me aanspreekt, dan zou ik het slechts kunnen doorgeven aan mijn uitgever, waarna zij hun eigen beslissing zullen nemen. Grote kans dat het me echter niet aanspreekt en dan zou ik urenlang bezig zijn met nadenken over hoe ik dat het beste kan verwoorden in mijn antwoord.

En daar kan /moet ik eerlijk gezegd gewoon niet aan beginnen.

Ik zou wel graag twee algemene adviezen willen geven voor iedereen die daar geïnteresseerd in is: één over het schrijven en één voor het verkopen van je manuscript.

Het beste advies dat ik heb gekregen wat betreft het schrijven van fantasy, kreeg ik (zoals alle goede adviezen) van mijn moeder. Zij las, net als mijn vader en broer, elk afgeschreven hoofdstuk en gaf me vervolgens haar eerlijke en duidelijk geformuleerde mening. Kritiek van onschatbare waarde. Op een keer, heel lang geleden, had ze een hoofdstuk gelezen waarin ik een behoorlijk afgezaagde zinsnede had opgeschreven (ik ben vergeten welke, er zijn zoveel zinnen die in aanmerking komen). Ze wees me er op en zei: je moet proberen oprecht tegenover jezelf te blijven, op elk gebied van je schrijven. Als je een metafoor gebruikt of iets beschrijft, moet je jezelf de vraag stellen: “Lijkt dit inderdaad op wat ik probeer te beschrijven? Of ben ik bezig met het gebruiken van een clichébeeld en gebruik ik willekeurige woorden om de ruimte op te vullen?” Als je een dialoog schrijft, moet je jezelf afvragen: “Zou mijn personage echt exact deze woorden gebruiken in deze situatie?” Alles wat dan niet oprecht klinkt, niet overtuigend is, maakt je verhaal zwakker. Als je oprecht blijft zul je minder snel de fout ingaan.

Wat betreft het verkopen van je manuscript zijn er een aantal simpele stappen die je een grotere kans geven (hoewel bij een eerste inzending de kansen altijd klein zijn, dus bereid je voor op afwijzingen). Maak ten eerste het boek af: niemand zal iets van je aannemen als hij of zij niet de kans heeft om het in zijn geheel te kunnen lezen. Zoek uit naar wie je je manuscript stuurt en zorg ervoor dat het past in zijn/haar/hun straatje. Kijk naar wat voor stukken ze precies vragen, op welke manier ingezonden en lever het ook zo af. Vaak wordt er gevraagd om de eerste paar hoofdstukken, of vijftig pagina’s. Stuur eerder minder in dan meer, want normaal gesproken weten ze na het lezen van een alinea al of ze meer materiaal willen lezen.

Stuur ook een begeleidende brief mee waarin je vertelt wat er zo speciaal is aan je werk, waarom het zo goed aansluit bij hun fonds en waarom het interessant is voor de markt. Neem rustig de tijd voor deze brief, want die is minstens even belangrijk als je synopsis. Als je brief al slecht is, zullen ze je synopsis misschien niet eens lezen. Bedenk dat, ook al is het manuscript voor jou een teerbeminde baby, het voor hen altijd een product is en dat ook zal blijven. Ze kunnen er verliefd op worden, maar ze moeten het nog steeds kunnen verkopen voordat ze het accepteren.

Maar hey, ik ben geen expert. Waarom zou je naar mij luisteren, terwijl je ook naar de professionals kunt luisteren? De getalenteerde redacteurs van mijn uitgever Gollancz hebben op verschillende manieren gediscussieerd over het schrijven binnen het genre, zowel over het artistieke aspect als het commerciële.

Allereerst is er een Q&A van SFX Magazine met hoofdredacteur Simon Spanton en mijn eigen redacteur Gillian Redfearn (zij heeft mij ontdekt, dus zij zou moeten weten waar ze het over heeft, toch?) en daarnaast is er een vraaggesprek met hun hooggewaardeerde collega Jo Fletcher, die een eigen fantasy-imprint is begonnen. Heb je dan nog steeds vragen? Dan zou je het advies kunnen opzoeken van genrenestor John Jarrold, die lange tijd redacteur was en nu succesvol is als literair agent. Hij heeft een forum op Chronicles Network. Je kunt je daar aanmelden en hem en de gebruikers vragen stellen. Er is niets dat deze man niet weet over het verkopen van fantasyboeken!

Je kunt ook altijd even langswippen bij de Geek Syndicate, waar ze een serie audio-interviews hebben afgenomen met mij en zes andere fantasyschrijvers, waarbij wordt gepraat over onze ervaringen met het uitgegeven worden. Wie weet vind je daar wel wat je zoekt!

Deze blog is al eerder op de blog van Joe Abercrombie verschenen en werd met permissie vertaald. De originele (Engelse) tekst is hier te vinden.


Reacties op: Tips voor aankomende fantasyschrijvers, door Joe Abercrombie

Jouw mening: