Maria V. Snyder is de schrijfster van onder andere de Studie-trilogie, uitgegeven bij Luitingh Fantasy en de Inside-serie, uitgegeven door Harlequin. Haar boeken wonnen meerdere prijzen en werden bij toonaangevende bladen als Locus Magazine aangeprezen. Op haar website houdt ze een blog bij over haar schrijfervaringen, maar schrijft ze ook regelmatig interessante artikelen over het schrijven van fantasy.

Dit eerste artikel gaat over het schrijven van een synopsis, die je zult moeten meesturen naar de uitgever of literair agent waar je je manuscript aanbiedt. In het artikel gaat Snyder in op wat er in de synopsis hoort te staan, en geeft ze tips over de toon en opbouw ervan.


Het schrijven van een synopsis

mariavsnyderWat is een synopsis? Een synopsis is een samenvatting met gevoel. Het is dus vooral geen waslijst met de actiepunten van je verhaal (de hoofdpersoon doet eerst dit en daarna dat, waarna enz.). De motivaties en verlangens van je hoofdpersonage moeten naar voren komen, net als de obstakels die de hoofdpersoon moet overwinnen om deze te bereiken.

Waarom moet ik een synopsis schrijven? De meeste redacteuren en literair agenten vragen om drie hoofdstukken en een synopsis. Aan de hand van de hoofdstukken kijken ze of ze in je verhaal worden gezogen en of je schrijfstijl hen aanspreekt. De synopsis vertelt ze of je je verhaal tot een logische en bevredigende conclusie hebt gebracht. Als je al gepubliceerd bent, heb je een synopsis nodig om je volgende boek te verkopen, dus dan worden ze nog belangrijker. (Maar helaas niet gemakkelijker om te schrijven – althans, niet voor mij.)

Hoe schrijf je een synopsis? Houdt het simpel. Blijf bij de belangrijkste verhaallijn en het belangrijkste personage en laat de subplots en bijpersonages erbuiten. Gebruik de tegenwoordige tijd en derde persoon om het verhaal te vertellen. En probeer om de stijl en toon van je synopsis overeen te laten komen met je verhaal. Als je een verhaal vol actie en met veel vaart hebt geschreven, laat je synopsis dan ook vol actie en met veel vaart geschreven zijn. Gebruik specifieke zelfstandig naamwoorden en actieve werkwoorden. Stop er geen meningen, hints of vage zinspelingen in, maar vertel gewoon je verhaal, met plottwists erbij. Inderdaad, je zult het einde moeten verklappen! Gebruik zo min mogelijk dialoog, als je het al gebruikt moet het zijn om de plot of de personages uit te diepen.

studiegifDe lengte van een synopsis is afhankelijk van de redacteur of agent waar je het voor schrijft. Sommigen vragen om één pagina (enkele regelafstand), anderen willen een synopsis van 6 pagina’s (dubbele regelafstand), sommigen zelfs nog meer. Mijn suggestie is om een synopsis van één pagina en een synopsis van zes pagina’s te schrijven, zodat je deze klaar hebt om op te sturen als je je manuscript gaat inzenden.
Elementen van een synopsis in volgorde:

  • Interessante opening
  • Korte schetsjes van de hoofdpersonages
  • Belangrijkste plotpunten
  • Het overkoepelende conflict
  • Het einde

Iets anders proberen? De Studie van Gif had een traditioneel derde persoons vertelperspectief in de tegenwoordige tijd. Maar toen ik de synopsis schreef voor mijn sciencefiction YA-boek Inside Out, brak mijn hoofdpersonage (Trella) in het verhaal en nam zij het vertellen over. Ik verkocht dit verhaal aan de uitgever, maar houdt wel in je achterhoofd dat ik al een relatie had met deze uitgever door mijn vorige boeken. Toch was ik erg tevreden hoe die synopsis eruit zag,

Deze blog is al eerder op de website van Maria V. Snyder verschenen en werd met permissie vertaald. De originele (Engelse) tekst is hier te vinden.


Reacties op: Het schrijven van een synopsis, door Maria V. Snyder

Jouw mening: