Titel: Spel der Tronen – Het Bordspel
Ontwikkelaar: Fantasy Flight Games
Uitgave: Bordspel
Leeftijdscategorie: 13+
Verschijningsdatum: 2003 (2011 voor 2e editie)
Speelduur: 2 tot 4 uur

Zit jij steeds weer met smart te wachten op de nieuwste aflevering van Game of Thrones? Of heb jij alle boeken tot nu toe al verslonden? Dan ben je blijkbaar niet vies van een flinke portie verraad, intrige en achterkamerpolitiek. Smullen je vrienden hier ook van? Dan ligt Westeros potentieel aan jullie voeten met het Game of Thrones bordspel van Fantasy Flight Games. We noemden het spel al even in het artikel van dinsdag (maar dan de tweede editie). Voor deze themaweek stofden we ons exemplaar van de eerste editie af!

GOT1In het Game of Thrones bordspel komen alle activiteiten aan bod die een edelman uit Westeros kan verwachten: de nodige strategische planning, het vergaren van invloed, het ondersteunen van je bondgenoten en op zijn tijd een mes in de rug van je bondgenoot. Het doel is echter voor ieder huis van Westeros hetzelfde, namelijk om binnen 10 speelrondes de meeste burchten te bezetten. Wat maakt dit spel zo interessant? Laten we eens kijken hoe het werkt.

Een spel van macht en verraad
Iedere speler neemt de leiding over één van 5 belangrijke huizen van Westeros: Stark, Lannister, Greyjoy, Baratheon of Tyrell. De vastgestelde startgebieden en legerbezettingen worden neergezet, en iedere speler krijgt een vaste hoeveelheid ‘invloedsfiches’, wat eigenlijk de valuta van het spel is. Met deze ‘invloedsfiches’ wordt onder andere bepaald wie de IJzeren Troon bezet, of de Wildlingen succesvol worden afgeweerd en wie er een continu militair voordeel heeft door het Zwaard van Valyrisch staal te mogen dragen. Wanneer de stapel gebeurteniskaarten aanleiding geeft tot het Spel der Tronen kunnen alle spelers in het geheim met hun invloed bieden op de machtsposities in het rijk, en daar belangrijke voordelen uit putten of vooral de anderen dwarszitten.

Iedere speelbeurt geeft de speler al zijn staande legers een geheim commando, welke daarna volgens de volgorde van geboden invloed worden afgehandeld. Een commando kan een van de volgende zijn: Aanvallen, Verdedigen, Ondersteunen, Invloed vergaren of een Plundering, wat de ondersteuning of vergaring van invloed in een buurgebied kan onderbreken. Aan de strijd die uit commando’s kan resulteren komen geen dobbelstenen te pas, alleen de krachtwaardes van eenheden in beide gebieden, die van ondersteunende landen, en mogelijke bonussen die op de commandofiches staan geschreven.

GOT1Daarnaast heeft iedere speler een stapel kaarten met bekende figuren uit zijn of haar huis ter beschikking, zodat bijvoorbeeld Loras Tyrell zijn steun kan bieden tegen de aanval van Jaime Lannister. Verwacht echter niet dat je personages lijken op de acteurs uit de serie: de eerste editie van het spel is eerder uitgekomen dan de serie op HBO en ook in de latere versie zijn de illustraties niet gebaseerd op de verfilming.

In de gebieden die ook al in de boeken en serie belangrijk zijn vinden de spelers burchten die overwinningspunten waard zijn, en mogelijkheden bieden om hun legers te versterken. Na 10 speelrondes wordt gekeken wie de meeste burchten heeft veroverd, en heeft de winnaar eeuwige roem en de IJzeren Troon verdiend. Speeltip: In de tweede editie wint de eerste speler die 7 burchten heeft veroverd direct. Dit houdt in de latere beurten nóg meer druk op de ketel, dus speel ik het eigenlijk altijd zo.

Een middagje werk
Dit spel is zeer goed ontworpen, maar de doelgroep wordt wel door een paar factoren beperkt. De speelduur is al gauw een paar uur, zeker met nieuwe spelers, dus trek een keer een middag uit om er goed voor te gaan zitten. Daarnaast moet je vriendschap tegen een stootje kunnen, want geen belofte in dit spel is bindend. Het is en blijft natuurlijk een spelletje, maar het ging er in mijn ervaringen wel eens heftig aan toe. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, echter, hoef je helemaal geen fan van Game of Thrones te zijn om plezier te beleven aan dit spel. De bekende figuren en locaties voegen zijn leuk voor de liefhebber, maar zijn niet noodzakelijk voor het begrip.

GOT1

Na 2003 zijn er nog twee uitbreidingen verschenen, waaronder één die een 6e speler toevoegt, maar deze zijn voor het grootste deel ook toegevoegd aan de tweede editie van het spel uit 2011. Deze voegt enkele nieuwe regels toe, waaronder een belegeringseenheid, en het huis Martell in het zuiden, maar de eerste versie is zeker nog niet overbodig gemaakt. Daarnaast is ook alleen de eerste editie in Nederlandse vertaling verschenen, en is hij vaak voor een leuk prijsje te vinden in spellenwinkels of op bijvoorbeeld Marktplaats.

Spelers: 3-5
Tactiek: 5 sterren
Geluk: 2 sterren
Spelbeleving: 4 sterren

Dit is absoluut geen familiespel, maar eentje voor de doorbijters die het aankunnen om enkele uren hard na te denken over hun beslissingen, en ook tegen de nodige vijandelijkheid kunnen. Naar mate het spel vordert worden de gevechten steeds spannender, en het slagen van je plannen steeds belangrijker. Het spel is niet moeilijk, maar je moet je hoofd er wel bijhouden. De thema’s die Game of Thrones zo spannend maken, conflict, intrige en de epische gevechten, komen allemaal terug op je keukentafel met dit bordspel.

Eindoordeel:

Jelle Zuring

Gebruikersrecensies