Titel: Legenden van Andor
Ontwikkelaar: Michael Menzel
Uitgave: Bordspel
Leeftijdscategorie: 10+
Verschijningsdatum: 2014
Speelduur: 75 minuten

Wij als fantasyliefhebbers willen nog wel eens voorliefde hebben voor mooie bordspellen, die ons net als boeken laten onderdompelen in een compleet nieuwe wereld waarin we avonturen kunnen beleven. Soms zijn dat bordspellen gebaseerd op onze favoriete boekenseries, zoals het Spel der Tronen bordspel, maar vaak is het ook een compleet origineel spel. Vandaag plaatsen we een bespreking van een bordspel dat te vergelijken is met een queeste in een fantasyboek: Legenden van Andor, dat in 2014 de Nederlandse Expertspellenprijs won. Deze bespreking is al eerder geplaatst op Spel in Zicht en met permissie doorgeplaatst.

Het ooit zo vredevolle koninkrijk Andor wordt geteisterd door monsters. De vijanden van het koninkrijk verzamelden hun strijdkrachten en trachten het kasteel van de koning te veroveren. De burcht houdt nog stand, maar de toestand is erg onrustwekkend. Daarom wordt de prins uitgestuurd om versterking te zoeken in alle uithoeken van het land. Daar vindt hij de hulp van enkele legendarische helden. Aan jou en je kompanen om in de huid te kruipen van een tovenaar, krijger, boogschutter of dwerg. Want het lot van Andor ligt in jouw handen!

legendenvanandor2Word de held van Andor
Legenden van Andor’ is een coöperatief bordspel waarbij iedere speler kiest voor de mannelijke of vrouwelijke versie van één van de helden van Andor. Ze kruipen in de huid van een tovenaar, dwerg, krijger en boogschutter, die ieder unieke eigenschappen hebben. Je krijgt bijhorende dobbelstenen en een heldenkaart waarop gezondheid, wilskracht, uitrusting, geldbeurs en speciale vaardigheden worden bijgehouden.

In het midden van de tafel komt een dubbelzijdig bord met daarop het koninkrijk Andor. Aan de zijkant vinden we een dagspoor. De tijd tussen zonsopgang en zonsondergang duurt zeven uur, maar met voldoende wilskracht kan je ook ‘s nachts heel wat kilometers afreizen en gevechten aangaan.

Tijd is je vijand
Aan de hand van een korte briefing worden de spelers onmiddellijk ondergedompeld in de wereld van Andor. De eerste legende wacht! Als held heb je de keuze uit één van drie acties: bewegen, vechten of wachten. Reizen door het wonderlijke land kost één uur per regio die je doorkruist. Wie wil vechten gooit de dobbelsteen. Afhankelijk van het aantal worpen dat je nodig hebt om de vijand te verslaan, kost dit je meer of minder tijd. Ook wachten neemt één uur in beslag.

Tijd is zo een erg belangrijk onderdeel want doorheen de dagen en de gevechten ontwikkelt de legende zich verder. Er komen steeds meer en sterkere vijanden en ze naderen het kasteel! Indien de monsters het kasteel innemen gaat het koninkrijk definitief verloren. Let op: sommige vijanden zijn zo sterk dat je ze enkel samen kan verslaan! Je moet dan ook goed overleggen wie welke vijanden bevecht.

Is één legende volbracht dan wachten nog vier andere die jullie samenwerking steeds meer op de proef stellen.

Spelmateriaal:
Taktiek:
Complexiteit:
Interactie:

‘Legenden van Andor’ is het geesteskind van Michael Menzel. Geen nieuwkomer in de spellenwereld want hij leverde een artistieke bijdrage aan Kolonisten van Catan, Cuba, Stenen Tijdperk, Kathedraal en Shogun… Dit is echter het eerste spel dat door Michael zelf werd bedacht, en met succes.Het spel wist de felbegeerde Duitse prijs ‘Spiel des Jahres 2013’ in de categorie expertspelen binnen te halen.

Het coöperatieve bordspel is te vergelijken met het lezen van een mooi fantasyboek waarbij de verhaallijn tijdens het spelen verder ontwikkeld. De vijf scenario’s zorgen voor voldoende variatie en dompelen je volledig onder in de wereld van Andor. Zijn je vijf legendes gespeeld? Geen nood, ondertussen zijn er alweer enkele uitbreidingen verschenen. Dit bewijst meteen de populariteit van het spelconcept.

Deze bespreking is eerder geplaatst op Spel in Zicht en met permissie doorgeplaatst.

Eindoordeel:

Spel in Zicht

Spel in Zicht’ was de plek waar spelliefhebbers tijden lang hun informatie over de leukste bordspellen konden verkrijgen. Via een halfjaarlijks magazine en een mooie website werden besprekingen en nieuwsberichten geplaatst. Helaas ligt het project inmiddels al even stil, waarna FantasyWereld de toestemming heeft gekregen voor fantasyliefhebbers relevante spelbesprekingen te mogen plaatsen.

Gebruikersrecensies

Jouw mening: