Titel: Kingdom Builder
Ontwikkelaar: Donald Vaccarino
Uitgave: Bordspel
Leeftijdscategorie: 8+
Verschijningsdatum: 2011
Speelduur: 45 minuten

Donald Vaccarino is de bedenker van het briljante kaartspel Dominion, die inmiddels al vele uitbreidingen heeft gekregen. Na het gigantische succes van Dominion bedacht Vaccarino een nieuw spel: Kingdom Builder. Ook dit spel werd weer erg goed ontvangen, het kreeg meerdere prijzen. Voor ons een goede reden om het spel eens onder de aandacht te brengen. Deze bespreking is al eerder geplaatst op Spel in Zicht en met permissie doorgeplaatst.

Koning bij gratie van het volk
Een onontgonnen land spreidt zich voor je uit – zoals dat tegenwoordig bij spellen gaat netjes opgedeeld in zeshoekige velden. Je vindt er een gevarieerd landschap met grasland, bossen of woestijnen. Ravijnen en bergen, water en percelen vol wilde bloemen. Er wordt maar één ding verwacht: je speelt elke beurt opnieuw een kaart uit en vestigt op een soort landschap enkele nederzettingen. Doe je dit oordeelkundig? Dan belonen de inwoners je met handenvol goud. En wie weet… misschien kronen ze je wel tot koning!

kingdom1Kansen zien… en grijpen
Je wil koning worden en – als het even kan – een flink kapitaal aan goud opbouwen. Je aanschouwt het terrein om uit te maken waar je je eerste nederzettingen zal vestigen.

Veel keus heb je trouwens niet. Met die ene enkele gebiedskaart die je in handen kreeg, moet je op een bebost perceel bouwen. Dus plaats je drie van je nederzettingen, verspreid over het hele territorium en telkens in een bos bij een stadsveld. Je beseft immers dat die steden je vanaf de volgende beurt extra actiemogelijkheden bieden. Maar ook je opponenten hebben het op die plekken gemunt. Zo, nog even een nieuwe gebiedskaart nemen die aangeeft op welk terrein je straks mag bouwen en dan is het de beurt aan de anderen.

Elke keer anders
Snel ben je zelf weer aan zet. Deze keer moet je, zo toont je gebiedskaart, op woestijnvelden bouwen. Bovendien verplichten de spelregels je om elke nieuwe nederzetting, in de mate van het mogelijke, te laten aansluiten bij degenen die je al op het bord plaatste. Nu is het dus kwestie om in het oog te houden wat straks bij de waardering gaat doorwegen.

Spelmateriaal:
Taktiek:
Complexiteit:
Interactie:

Dat wordt bepaald door drie kaarten. Deze keer zijn het de vissers die nederzettingen bij het water willen, handelaars die hopen dat je verbindingen legt tussen steden en kastelen en kluizenaars die liefst veel geïsoleerde nederzettingen zien. Het wordt een hele klus om die allemaal hun zin te geven. Je tegenspelers hebben bovendien net dezelfde doelen voor ogen en zullen je maar al te graag de pas afsnijden.

Na amper drie kwartier is het duidelijk dat je je ambities mag opbergen. De nederzettingen die de andere spelers plaatsten, beantwoorden veel meer aan de wensen van de inwoners. Maar je beseft: als je dit spel een volgende keer speelt, zullen de kaarten heel anders liggen. En word je koning!

Slechts 4 van 8 spelborden vormen het land waarop een partij Kingdom Builder zich afspeelt. Van tien inwonersgroepen, die bepalen hoe je scoort, komen er telkens slechts drie aan bod. De rest blijft in de doos voor een andere keer. Zo garandeert het spel een grote variatie aan beginsituaties en een zo mogelijk nog grotere variatie aan speldoelen. Op die manier krijg je met dezelfde heldere spelregels telkens een heel ander spelbeeld.

Dat maakt Kingdom Builder tot een toegankelijk tactisch spel, een geknipt instapspel voor een ruim publiek. Dat moet ook de jury van de ‘Deutsche Spielepreis’ gedacht hebben, toen ze dit spel met deze prestigieuze titel bekroonde.

Deze bespreking is eerder geplaatst op Spel in Zicht en met permissie doorgeplaatst.

Eindoordeel:

Spel in Zicht

Spel in Zicht’ was de plek waar spelliefhebbers tijden lang hun informatie over de leukste bordspellen konden verkrijgen. Via een halfjaarlijks magazine en een mooie website werden besprekingen en nieuwsberichten geplaatst. Helaas ligt het project inmiddels al even stil, waarna FantasyWereld de toestemming heeft gekregen voor fantasyliefhebbers relevante spelbesprekingen te mogen plaatsen.

Gebruikersrecensies

Jouw mening: