Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789021805900
Uitgave: Paperback, 251 pagina’s
Verschenen: Mei 2012
Prijs: € 18,50
Categorie: Volwassenen

Wij waren hier gaat over de elfjarige Julia, die in Californië woont. Op een dag komt het nieuws dat de dagen en nachten steeds langer zullen worden. De aarde draait zich namelijk steeds langzamer om zijn as. Elke dag en nacht zet de vertraging zich voort, waardoor iedereen gedwongen wordt zich aan te passen. Al snel duurt een etmaal 32 uur, waardoor de natuur verandert. Toch gaat Julia gewoon verder met haar leven, zoals de overheid het adviseert. Ze wordt verliefd, ontdekt dat haar ouders niet altijd eerlijk zijn en ziet hoe haar opa er alles aan doet om te overleven op zijn eigen manier. Honderden walvissen spoelen dood aan vanwege de verandering, die te maken heeft met het magnetisme van de aardkern. Veel mensen kunnen niet slapen en worden ziek omdat ze niet tegen het lange daglicht kunnen. De scholen sluiten, vogels vallen dood uit de lucht en iedereen vreest voor het ergste. Is dit het einde van de wereld?

Het verhaal wordt vanuit Julia’s perspectief verteld. Het speelt zich af in een wereld als de onze, met als uitzondering dat de aarde er steeds langzamer om zijn as draait. Eerst merk je daar als lezer niet veel van en vraag je je af waarom er zoveel heisa over gemaakt word. Maar al snel realiseer je je dat mensen niet gemaakt zijn om een etmaal van 32 uur aan te kunnen. Het is een origineel idee, gebaseerd op het eeuwenoude doemscenario dat de aarde snel zal vergaan. Het is alleen jammer dat het qua verhaal minder goed word uitgewerkt. Het tempo ligt vrij laag omdat er zoveel uitleg over de gebeurtenissen gegeven word. Dit kan op den duur gaan irriteren. Toch blijft het boek enigszins boeien. Het is knap hoe de personages zich voor de buitenwereld lijken te beheersen, terwijl er onderhuids blinde paniek heerst. Dit komt de onheilspellende sfeer ten goede, en maakt het boek iets beter. Het einde van het verhaal is wel goed uitgewerkt en laat de lezer met kippenvel achter.

Taalgebruik en personages
Julia wordt neergezet als een rustig meisje met een vrij kleine vriendengroep. Ze maakt niet veel contact met haar klasgenoten. Ze komt over als een binnenvetter, waardoor het logischer word dat ze haar zorgen om de veranderende wereld zelden deelt. Dat de rest van haar familie, vrienden  en de overheid dit ook niet doen vergroot haar zwijgzaamheid alleen maar.  Dit maakt het verhaal geloofwaardiger. Het taalgebruik past redelijk goed bij de doelgroep. Het is niet ingewikkeld, maar mist net dat beetje extra om het interessant te houden. De schrijfstijl is  behoorlijk droog en niet heel bijzonder. Hierdoor slaat het boek de plank mis. Het lijkt op sommige momenten een opsomming van feiten te zijn, verteld door mensen zonder emoties. De onheilspellende sfeer wordt er hierdoor wel beter op, maar het laat niet de haartjes in je nek overeind staan.

Wij waren hier is een aardig boek. Er wordt heel veel uitleg gegeven over de situatie rondom de steeds langer wordende etmalen, wat je op den duur kan gaan tegenstaan. Het had een prachtig boek kunnen zijn, maar mist een stuk uitwerking en flair. Dat er op het einde toch nog een scène voorkomt die je niet zult vergeten, red het boek van de middelmatigheid.

Eindoordeel: score

Marjolein Mangnus

Jouw beoordeling