Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789024565924
Uitgave: Hardcover, 463 pagina’s
Verschenen: Oktober 2015
Prijs: € 19,99
Categorie: Young Adults

Laia woont samen met haar broer bij haar grootouders. Wanneer de Maskers, de elitesoldaten van het Imperium, haar huis binnenvallen wordt haar broer opgepakt en worden hun grootouders op brute wijze vermoord. Laia vlucht naar het Verzet. Zij beloven haar broer te vinden, als zij slavin wordt voor de commandant van de militaire academie Blackcliff. Ze moet informatie verzamelen voor het verzet in ruil voor haar broer. Elias is een elitesoldaat, en bijna klaar met zijn opleiding als Masker. Het toeval wil dat hij ook de zoon is van de commandant. Hij wil eigenlijk vluchten van de academie, maar een grote voorspelling geeft hem de kans om heerser te worden van het rijk en daarmee al het onrecht in de wereld weg te vagen. Hij moet samen met drie andere soldaten proeven afleggen zodat bepaald kan worden wie de nieuwe heerser wordt. Het wordt hem echter niet makkelijk gemaakt.

Episch eerste deel vol actie
Dit is een fenomenaal begin van een fantastische serie. Officieel zou dit boek een standalone worden, maar door de enorme hype rondom het boek werd er besloten een vervolg van te maken en dat is maar goed ook! Vuur en As laat je hele wereld schudden door de meeslepende schrijfstijl, het grote avontuur, de enorme gevaren, de indrukwekkende personages en de vindingrijke wereld. Sabaa Tahir weet je al vanaf de eerste bladzijde mee te slepen in haar verhaal waarbij je afwisselend leest vanuit het oogpunt van Laia en Elias. Je kan je in beide personages goed inleven en hun persoonlijkheid komt duidelijk naar voren. Sabaa Tahir zorgt veel variatie in haar verhaal zodat je constant geboeid blijft.

De wereld die Sabaa Tahir heeft geschapen is fantastisch om te ontdekken. Het doet je al snel denken aan het Midden Oosten of het oude Rome, maar dan nog ruiger!

Beide personages hebben hun eigen achtergrond en zijn haast tegenpolen van elkaar, waardoor je twee kanten van de maatschappij kan zien. Laia wordt een slavin, staat onderaan de maatschappij en moet constant oppassen om haar rol als spion niet kenbaar te laten maken. Elias is daarentegen een sterke soldaat die zijn opleiding bijna heeft afgerond. Hij is niet tevreden over de gang van zaken en moet vechten om de nieuwe heerser te mogen worden. Toch slaat de vlam al snel over als ze elkaar leren kennen, wat nog veel spanningen met zich mee kan brengen. De proeven zitten vol actie en het geweld komt vaak aan de orde. Dit boek heeft gelukkig geen instalove, maar juist een dubbele driehoeksverhouding die op prettige wijze is neergezet. Het voelt totaal niet cliché aan, maar het is juist kloppend en maakt de personages nog levendiger. Vooral de strijd die Elias moet ondergaan is slopend en zal een diepe indruk op je achterlaten.

Historisch wereldje met opkomende magie
De wereld die Sabaa Tahir heeft geschapen is fantastisch om te ontdekken. Het doet je al snel denken aan het Midden Oosten of het oude Rome, maar dan nog ruiger! De hele sfeer van het Imperium is maar al te luguber, niets is zeker en zelfs belangrijke personages kunnen aan hun einde komen. Doordat je vanuit twee verschillende perspectieven leest, kom je op vele verschillende plekken terecht.

Hoe verder je komt in het verhaal, hoe groter de bedreigingen van buitenaf zullen worden, want de magie in het land is al lange tijd verdwenen, maar zal langzaam terugkomen. Bepaalde magische wezens die op originele wijze worden geïntroduceerd in het verhaal zorgen voor dat fantasy-element waar je van zal smullen. Naar verwachting zullen er veel meer magische wezens hun intrede doen in het volgende deel van Vuur en As.

Vuur en As is de hele hype meer dan waard. Dit boek bevat een grote dosis spanning, personages die je al snel zal omarmen, interessante verhoudingen, een oneerlijke overheid en een snufje magie waardoor je in de ban raakt van dit boek! Laat het volgende deel van Vuur en As maar snel komen, want dit smaakt naar meer!

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling