Uitgever: Van Holkema & Warendorf
ISBN: 9789000340330
Uitgave: Hardcover, 283 pagina’s
Verschenen: Juni 2015
Prijs: € 18,99
Categorie: Young Adults

Kris is met zijn neef Hopper op vakantie in Spanje. Kris heeft het syndroom van Gilles de la Tourette en kan daarom soms wat rare dingen doen: iets wat hem vaak in de weg staat. Wanneer Kris en zijn neef door de bergen rijden, breekt er een storm los en de twee rijden per ongeluk een man aan. Ze raken in paniek en gaan naar een dorp, Odrín. Dit eigenaardige dorp verwelkomt de jongens niet met open armen. Gelukkig kunnen de jongens redelijk Spaans spreken, dus communicatie is geen probleem. Wanneer Kris en Hopper hun reis willen vervolgen, blijkt dat de weg is afgesloten door gewapende mannen die zeggen dat er een besmettelijk virus in het dorp is en dat niemand naar binnen of naar buiten mag… Wat moeten Kris en Hopper nu doen?

Vlot en spannend
Mirjam Mous is vooral bekend van haar bestseller Boy 7. Dit is haar nieuwe boek en ze bewijst dat ze opnieuw een spannend verhaal kan schrijven. Het verhaal begint meteen met spektakel door een zware stormbui en het aanrijden van een man op de weg. De jongens zijn meteen de pineut en weten zich geen raad. Als de twee neven eenmaal aankomen bij het Spaanse dorp Odrín, ziet het er naar uit dat het niet helemaal in de haak is. De hel breekt pas echt los als de jongens het dorp niet uit mogen door een gevaarlijke ziekte. Een groot deel van de dorpelingen vertrouwt Kris en Hopper totaal niet. De jongens ontdekken dat er veel geheimen zijn in het dorp en ze zijn van plan al deze raadsels op te lossen. Halverwege het verhaal begint de spanning goed op te lopen en kan je dit boek moeilijk wegleggen.

Dit boek lijkt misschien op het eerste ogenblik een dikke pil, maar je vliegt er juist doorheen.

Mous heeft een fijne en vlotte schrijfstijl. Dit boek lijkt misschien op het eerste ogenblik een dikke pil, maar je vliegt er juist doorheen. Het lettertype is redelijk groot, waardoor je dit boek zelfs in een middagje kan uitlezen. De vlotte schrijfstijl en toenemende spanning is heel kenmerkend voor Mous, waardoor je zeker zal genieten van Virus als je haar eerdere boeken hebt gelezen.

Veel ruimte voor spanning, weinig ruimte voor uitwerking
Aangezien Mous de focus legt op de spanning in het verhaal, blijft er jammer genoeg wat minder ruimte over voor een gedetailleerde wereld. Het fantasy-gehalte in Virus is wat aan de lage kant. Er komt een introductie op een verhaal over het dorp Odrín dat wat fantasy in zich heeft, maar dit wordt niet uitgewerkt of toegelicht. Je krijgt daarentegen wel een goed beeld van het dorp, maar de geschiedenis en achtergrond van het dorp krijgen verder niet veel aandacht, terwijl dit juist een belangrijk aspect is van het verhaal wat vele fantasyliefhebbers zouden kunnen waarderen.

De personages in het verhaal zijn wat vlak. Kris heeft afgezien zijn syndroom geen uitgesproken persoonlijkheid. Zijn syndroom, waardoor hij bepaalde tics heeft, spontaan rare woorden uitkraamt of de neiging heeft mensen aan te raken, is een interessante toevoeging aan het verhaal. Een hoofdpersonage met een syndroom als deze is redelijk uniek, maar verder had Kris weinig andere karaktertrekken die erg opvielen. Zijn neef Hopper en de bewoners van Odrín kregen daarbij ook niet veel opvulling. Dit boek had wat langer gemogen, zodat het dorp en de personages wat meer kleur kregen.

Virus is weer een spannend verhaal, typisch een boek van Mirjam Mous. Het bevat de juiste mate van spanning, mysterie en heeft een vlotte schrijfstijl waardoor je met gemak door dit boek heen vliegt. Op het gebied van uitgewerkte personages en een mystiek randje was dit het allemaal nét niet. Dat mag de pret niet drukken, want Virus kan er wel voor zorgen dat je op het puntje van je stoel zit door de ijzersterke gevaarlijke situaties waar geen uitvlucht mogelijk lijkt te zijn. Dit boek zal je besmetten met een groot leesvirus, dus wees gewaarschuwd!

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling