ISBN: 9789020678994
Uitgave: Hardcover, 372 pagina’s
Verschenen: September 2016
Prijs: € 17,50
Categorie: Kinderen
Leeftijd: 12+

Schrijfster Tahereh Mafi kennen we natuurlijk allemaal van de beroemde Touching Juliette-serie (en van het feit dat ze getrouwd is met collega-auteur Ransom Riggs). Waar haar dystopische debuutserie echter gericht was op young adults, besluit Mafi met haar nieuwste boek Verdermeer een compleet andere kant op te gaan: het boek is bedoeld voor een wat jongere doelgroep en speelt zich af in een magisch fantasieland waar werkelijk alles mogelijk is. Weet Mafi met haar eerste kinderboek net zo te overtuigen als met haar reeks voor jongvolwassenen?

Een kleurrijk avontuur
Verdermeer vertelt het verhaal van de net twaalf geworden Alice Alexis Koningsdauw, een heel bleek meisje in een wereld vol kleur. En juist doordat het in haar woonplaats Ferenwoud zo kleurrijk is, voelt Alice zich er daar, met haar witte huid en witte haren, niet echt op haar plaats. Jarenlang was het dan ook haar diepste wens om wat normaler te worden, om ook maar een klein beetje kleur op haar huid te krijgen. Maar drie jaar geleden veranderde die wens. Haar vader verdween toen met niets anders dan een liniaal bij zich, en sindsdien heeft Alice nog maar één droom: haar vader terugvinden.

Dat is alleen gemakkelijker gezegd dan gedaan, want zoals de vreselijke pestkop Olivier Vanoever Alice op een gegeven moment komt vertellen, blijkt Alice’ vader vast te zitten in Verdermeer, een gevaarlijk land waar alles mogelijk is en niets is wat het lijkt. Alice deinst echter niet terug voor een avontuur, dus begint ze aan de bijzonderste reis van haar leven. Een reis langs dorpjes waar het doodstil is, waar de zon slaapt, waar iedereen van papier is en waar de inwoners niets liever willen dan hun bezoekers opeten. Een reis die veel gevaarlijker blijkt dan Alice van tevoren had gedacht. Zal het haar lukken haar vader te vinden voor ze wordt verslonden of voor eeuwig vast komt te zitten in Verdermeer?

Verdermeer is niet een boek dat je gewoon leest, maar een verhaal dat je echt ervaart en zelf beleeft.

De buitenkant
Voordat ik wat meer vertel over de binnenkant van Verdermeer, wil ik het graag eerst even hebben over de buitenkant van dit boek. Alleen al om de prachtige uitgave is Verdermeer namelijk een echte must-have. De cover is minstens net zo kleurrijk als het verhaal en heeft op sommige plekken een speciaal glanslaagje waardoor je er wel naar moet blijven kijken. Daarbij voelt het omslag heerlijk zacht aan en staan er allemaal kleine dingetjes op die terugkomen in het verhaal en die vooral na het lezen dus erg herkenbaar zijn. Deze stevige hardcover-uitgave (inclusief luxe leeslint!) is dus echt een pareltje voor in je boekenkast, en alleen al door die cover hoop ik dat Blossom Books nog veel meer van dit soort prachtige boeken gaat uitgeven!

De binnenkant
De buitenkant van Verdermeer is dus werkelijk waar prachtig, maar de binnenkant mag er ook zeker zijn. We kenden Tahereh Mafi’s bijzondere schrijfstijl natuurlijk al uit haar Touching Juliette-serie, die vol stond met prachtige metaforen, doorgestreepte zinnen en bijzondere woordenkunst. Ook in Verdermeer blijkt maar weer hoeveel fantasie en creativiteit Mafi eigenlijk heeft. Met een bijna poëtische schrijfstijl speelt ze in op de zintuigen van de lezer en beschrijft ze kleuren, geuren, smaken, geluiden en texturen. Verdermeer is daarom ook niet een boek dat je gewoon leest, maar een verhaal dat je echt ervaart, zelf beleeft.

Toch heeft die bijzondere en fantasievolle schrijfstijl ook een klein minpuntje: als je alles mee wilt krijgen, dan moet je echt je aandacht erbij houden. Verdermeer is dan officieel wel een kinderboek, maar er staan af en toe behoorlijk moeilijke woorden in en Mafi’s schrijfstijl is over het algemeen vrij volwassen, waardoor dit verhaal me toch nog behoorlijk pittig lijkt voor kinderen. De hele wereld van Ferenwoud en Verdermeer is zelfs een beetje vervreemdend, met zo veel bizarre plekken en gebeurtenissen. Ik heb het gevoel dat ik nog steeds maar vrij weinig van die wereld begrijp, maar misschien was dat juist wel Mafi’s bedoeling. Ik heb er in elk geval erg veel bewondering voor hoe ze zulke vreemde dingen op een geloofwaardige en vaak ook humoristische wijze op papier heeft weten te zetten!

Verdermeer is een pareltje, zowel van binnen als van buiten. Zoals we van Tahereh Mafi gewend zijn, staat het boek weer vol met prachtige zinnen, levendige beschrijvingen en bijzondere metaforen, al zorgt die poëtische schrijfstijl er misschien ook voor dat het verhaal wat pittig is voor de beoogde doelgroep. Verdermeer is daarom misschien ook wel een verhaal waar volwassenen nog meer van zullen genieten dan kinderen, en het doet mij in elk geval nu al uitkijken naar haar volgende werk!

Eindoordeel: score

Marije Kok

Marije behoort tot de Harry Potter-generatie en het is daarom ook niet gek dat de boeken over de tovenaarsleerling, die meteen haar eerste kennismaking met de wereld van fantasy waren, nog steeds haar lievelingsboeken zijn. Ondertussen heeft ze de rest van de fantasywereld ook ontdekt, en is ze dol op het lezen van young adults, dystopische verhalen, epische fantasy en eigenlijk alle kinderboeken waar ook maar een beetje magie in voorkomt.

Jouw beoordeling

Jouw mening: