Uitgever: Young & Awesome
ISBN: 9789025870553
Uitgave: Paperback, 409 pagina's
Verschenen: Oktober 2016
Prijs: € 17,50
Categorie: Young Adults

Zo op het oog ziet Nemesis eruit als een normaal meisje. Ze is hooguit wat gespierder dan de gemiddelde vrouw die in het Impyriaanse paleis rondloopt. Dat komt omdat ze een Diabolic is; een persoonlijke en zeer dodelijke bodyguard. Ze is door de Impyriaanse senator en zijn vrouw gekocht om hun dochter Sidonia te beschermen; zo nodig met haar leven. Als Sidonia door de keizer naar het hof wordt geroepen, weten Nemesis en Sidonia’s ouders meteen dat het foute boel is. Ze besluiten Nemesis te sturen in de plaats van Sidonia, zodat zij veilig in het Impyriaanse paleis kan blijven.

Eenmaal op het hof aangekomen mag niemand weten wie en wat ze werkelijk is. Dit gaat haar goed af, totdat ze Tyrus, de troonopvolger van de keizer, ontmoet. Hoe meer ze met hem optrekt, hoe meer twijfels ze krijgt over haar bestaan. Is het namelijk echt zo dat Diabolics geen gevoelens hebben, of kunnen ze deze toch ontwikkelen?

Als Kincaid eenmaal de wereld geschetst heeft komt het verhaal op gang en is het ontzettend spannend.

Sciencefiction
Na het lezen van de achterflap van het boek denk je in eerste instantie dat je een fantasyboek in handen hebt. Tijdens het lezen kom je er echter al snel achter dat het een sciencefictionachtig verhaal is. Het verhaal speelt zich duizenden jaren in de toekomst af in een ander sterrenstelsel. Het keizerrijk strekt zich uit over dit sterrenstelsel en de adellijke families regeren over hun eigen stukje van dat sterrenstelsel, onder het toeziend oog van de keizer. Het wonderlijke aan dit verhaal is dat de mensen na een wetenschappelijk hoogtepunt terugkeren naar een soort tweede middeleeuwen. Tijdens dit wetenschappelijk hoogtepunt is er veel nieuwe technologie ontwikkeld, zoals ruimteschepen en robots. Deze technologie is alleen voor de adel beschikbaar en het is ten strengste verboden om wetenschap te onderwijzen. Mensen die dit wel doen, worden bestempeld als ketters en worden hard gestraft. De wetenschap druist namelijk in tegen het Helionitische geloof dat door de adellijke families wordt aangehangen.

Je zou kunnen stellen dat Kincaid met the Diabolic een toekomstbeeld probeert te schetsen waarin de geschiedenis zich herhaalt. Dit is niks nieuws, net als het idee van een wezen dat er menselijk uit ziet, maar bovenmenselijke kracht heeft (zoals bijvoorbeeld Wren uit Reboot). Kincaid is er, misschien juist door het combineren van deze elementen, toch in geslaagd een interessant en spannend verhaal te schrijven.

Trage start
Wat ik zelf minder vond aan the Diabolic, is dat het boek ontzettend langzaam op gang komt.. Dit komt mede doordat het verhaal zich in de toekomst en in een ander sterrenstelsel afspeelt. De rare namen en termen vliegen je om de oren, wat erg verwarrend kan zijn. Daar komt bij dat ze ontzettend vreemde gebruiken en er een bizarre etiquette op na houden. Zo moet Nemesis bij het begroeten van de keizer een gewaad van metaal aan dat vijftig kilo weegt en dat gedragen wordt door haar onderdanen. Dit is maar een klein voorbeeld van de vele regels en vreemde etiquette, die soms alleen zo verzonnen lijken om het allemaal wat buitenaards aan te laten voelen. Gelukkig wordt dit minder naarmate je verder leest en is het niet meer zo erg als er weer een nieuwe naam of regel geïntroduceerd wordt. Als het verhaal eenmaal op gang is gekomen, wil je het ook niet meer wegleggen en lees je het in één ademteug uit. Vanaf dat moment wordt het verhaal enorm spannend en komen we ook nog een aantal goede plottwists tegen. Daarbij maakt Nemesis veel mee en verandert ze ook langzaam maar zeker. Hierdoor kun je je ook wat makkelijker in Nemesis verplaatsen en leef je met haar mee gedurende goede en slechte tijden.

In the Diabolic leer je Nemesis kennen: een bodyguard met bovenmenselijke krachten die haar leven zou geven voor de adellijke Sidonia. Doordat het verhaal zich afspeelt in de toekomst en bovendien in een ander sterrenstelsel, moet je in het begin van het boek even door de zure appel bijten. Door de vele rare namen en regels kun je je flink ergeren en daardoor de neiging krijgen om het boek weg te leggen. Doe dit vooral niet! Als Kincaid eenmaal de wereld geschetst heeft komt het verhaal op gang en is het ontzettend spannend. Door deze spanning en ook door de groei van de hoofdpersoon, kun je The Diabolic niet meer wegleggen en wil je meer. Helaas kwam ik erachter dat Kincaid the Diabolic in principe als een standalone heeft geschreven. Hopelijk verandert ze nog van gedachten!

Eindoordeel: score

Anniek van Doorn

Jouw beoordeling