Uitgever: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402718706
Uitgave: Paperback, 384 pagina’s
Verschenen: januari 2017
Prijs: € 17,95
Categorie: Young Adults

Zestien jaar geleden viel koning Angra het koninkrijk Winter binnen. De Winterianen werden tot slaaf gemaakt en het medaillon dat verbonden was met de magie van Winter werd in doormidden gebroken. Acht mensen wisten te ontkomen en zijn sindsdien op de vlucht, op zoek naar de twee helften van het medaillon. Meira was nog maar een baby toen Winter werd aangevallen en kent alleen het leven als vluchteling. Er worden gevaarlijke verkenningstochten ondernomen op zoek naar de twee helften, maar Meira mag, tot haar frustratie, nooit mee. Toch vindt Meira een manier om wel heel dicht bij de eerste helft te komen…

Alsof je er middenin valt
Het probleem met veel fantasyboeken is voor mij dat ze nogal langzaam op gang komen. De schrijver neemt dan de tijd om de rijke geschiedenis van het fictieve land, de gebruiken van de personages en het ‘grote probleem waar het allemaal om draait’ te schetsen voor de lezer. Hierdoor moet ik soms de eerste helft van het verhaal echt even doorbijten, want je wacht natuurlijk tot de personages eindelijk in actie komen, en het kan frustrerend zijn als dit niet snel genoeg gebeurt.

Bij Sneeuw als as val je echter middenin het verhaal: Meira mag vrij snel mee op verkenningstocht en komt daar opeens heel dicht bij de eerste helft van het medaillon waar de groep vluchtelingen al zestien jaar naar op zoek is. Persoonlijk vond ik dit heel prettig: ik zat namelijk meteen goed in het verhaal en door de aangename vertelstijl van Sara Raasch wist ik telkens net genoeg om te begrijpen wat er aan de hand was, maar bleef er genoeg over om nieuwsgierig naar te blijven.

Sinds lange tijd heb ik weer een boek gevonden waarbij ik gewoon niet kon stoppen met lezen.

Originele elementen
Langzaam maar zeker kom je te weten hoe de wereld waarin Sneeuw als as zich afspeelt, in elkaar zit. Je hebt vier grote koninkrijken die allemaal één seizoen uitbeelden, en je hebt vier koninkrijken waar de seizoenen wisselen zoals bij ons. Dit concept kende ik al wel een beetje uit bijvoorbeeld Hof van doorns en rozen van Sarah J. Maas, maar toch wist Raasch er een mooie draai aan te geven door de koninkrijken te verbinden met een bepaalde soort magie. Omdat het hoofdpersonage nooit in Winter zelf heeft kunnen wonen (ze was immers nog maar een baby toen koning Angra het land overnam) kom je door haar geschiedenislessen en nieuwsgierigheid veel te weten over Winter en de gebruiken van de Winterianen.

Raasch laat je op een hele fijne manier kennis maken met Winter en de andere seizoenen, zonder dat je het idee hebt dat ze de lezer teveel bij de hand neemt. Soms tast je daarom even in het duister, maar uiteindelijk valt alles toch mooi op zijn plaats. Het verhaal is zeer goed opgebouwd en ook ontzettend spannend. Hoewel ik al veel YA en fantasy gelezen heb, heeft Raasch me echt weten te verrassen met dit steengoede boek.

Heerlijke personages met een goede schrijfstijl
Meira is daarnaast een geweldig hoofdpersonage. Ik houd van vrouwen die hun mannetje kunnen staan, en Meira is een stoere meid die voor zichzelf opkomt. Vaak heb ik moeten lachen om haar opmerkingen (‘Is het in Cordell soms strafbaar om een shirt te dragen?’) en ik waardeer haar zelfkennis en zelfspot heel erg. Meira weet dat ze eigenlijk geluk heeft dat ze niet tot slaaf gemaakt is en dat ze niet mag klagen, maar toch mist ze de ouders die ze nooit gekend heeft en verlangt ze naar een leven waarbij ze niet constant op de vlucht hoeft te zijn. Het is daarom niet moeilijk om je in te leven in het personage, en dit maakt het lezen alleen maar leuker. Ook heeft Angelique Verheijen een soepel lopende vertaling neergezet waardoor je door het boek heen vliegt.

Sinds lange tijd heb ik weer een boek gevonden waarbij ik gewoon niet kon stoppen met lezen. Sneeuw als as is een geweldig boek waaraan je duidelijk kan zien dat de schrijfster veel tijd heeft genomen om de wereld en de personages uit te denken, en dit werpt zijn vruchten af. Ik kan Sneeuw als as echt aan iedereen aanraden: het is een heel toegankelijk boek dat je de rijke elementen van fantasy biedt zonder dat je je eerst door een moeizame introductie heen moet worstelen. Ik sta te popelen om het tweede deel te lezen!

Eindoordeel: score

Denise Meyer

Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.

Jouw beoordeling

Jouw mening: