Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789024563081
Uitgave: Paperback, 315 pagina's
Verschenen: Juli 2013
Prijs: € 14,95
Categorie: Volwassenen

Pacific Rim is de titel van regisseur Guillermo del Toro’s nieuwste film en het tegelijkertijd uitgegeven boek. Bioscoopgangers ontvingen gratis een leesteaser met het eerste hoofdstuk en een kortingscode voor het e-book. Gaat het hier om een rappe bewerking van het filmscript om nog wat extra centen aan merchandise binnen te schrapen, of is het boek een rijke uitbreiding van de filmversie? Komt de heroïsche strijd tussen robots en monsters op papier net zo tot leven als dat hij van het filmdoek spat? De rollen zijn deze keer omgedraaid: doet het boek de film wel eer aan? (Lees de filmrecensie hier)

Robots versus monsters
“We hebben altijd gedacht dat het buitenaards leven uit de ruimte zou komen, maar het kwam van onder zee” — zo begint het boek. Op de bodem van de Stille Oceaan opent zich een portaal tussen dimensies en het gigantische monster dat eruit verschijnt, een ‘kaiju’, verwoest San Fransisco. Vijf maanden later volgt er een tweede monster. Hele steden worden verwoest, tienduizenden mensen sterven en na een derde en vierde kaiju beseft men dat ze zullen blijven komen. Het enige wat de Kaiju weet te stuiten zijn de ‘Jaegers’: gigantische robots, bestuurd door twee via hun hersenen verbonden piloten. Maar ook zij delven langzaam het onderspit en de robots worden één voor één verwoest terwijl zij de kuststeden beschermen. Commandant Pentecost heeft geen andere keuze dan de afgehaakte piloot Raleigh Becket en jonge rekruut Mako Mori op te roepen om in een afgedankte Jaeger deel te nemen aan een wanhopige missie; een laatste poging om de wereld te redden.

Veel machines, maar een verhaal over mensen
Hoewel het boek voortkomt uit een Hollywoodfilm, bevat Pacific Rim veel verwijzingen naar Japan en de Aziatische cultuur. Het ademt de sfeer van het Japanse mecha-genre en vertoont overeenkomsten met manga’s als Gundam en Freezing. Het boek bevat bovendien veel extra en veel verdiepende scènes, en bijgevoegde kranten- en rapportstukjes met feitjes die het een rijke aanvulling op de film maken.

Na een korte proloog die de wanhopige situatie schetst, probeert het boek meteen de actie in te duiken. De beschrijving van een Jaeger die gevechtsklaar wordt gemaakt zit echter vol technische details. Hoewel dat in films vaak wel spannend is als achtergrondcommentaar bij het visuele spektakel, maakt het hier het begin een beetje taai. Gelukkig wordt het filmische karakter van het boek daarna juist een kracht. De actiescènes zijn helder en spectaculair beschreven en je hoeft geen moeite te doen om alles voor je te zien. Ook heeft het verhaal een eigen, unieke sfeer. Elk personage heeft zijn charme en in de dialogen worden veel flitsende oneliners uitgewisseld. Alleen het uiterlijk van de personages wordt nauwelijks beschreven, misschien met het oog op lezers die de film al gezien hebben.

In tegenstelling tot de film, voeren de actiescènes in het boek niet de boventoon. De nadruk ligt sterker op de gedachten en de beleving van de personages. Daardoor is het geen koude sciencefiction, maar wordt het meer een heroïsch en avontuurlijk verhaal met oog voor menselijke emoties en met personages die moeilijke keuzes moeten maken om de wereld te redden. De personages zijn meestal nogal stereotiep (misschien omdat ze in de film makkelijk herkenbaar moeten zijn), maar vanuit die basis worden ze voldoende uitgebouwd om ze tot een geloofwaardig en afgerond persoon te maken.

Ondanks dat de plot zich in een rap tempo ontwikkelt, geeft de nadruk op de menselijke gedachten het verhaal diepgang en rust. Soms meer rust dan je zou willen, want vooral aan het einde wordt het boek een echte ‘pageturner’ waarvan je je afvraagt of het nog wel goed kán aflopen.

Pacific Rim is een heerlijk heroïsch avontuur dat draait om robots, maar de mensen erin niet vergeet. Daarmee stijgt het als filmboek uit boven de gemiddelde actiefilm. Ook voor degenen die de film al hebben gezien, maar gefascineerd zijn door de wereld en de personages, heeft het boek dus nog genoeg te bieden.

Eindoordeel: score

Immanuel Geesing

Jouw beoordeling