Uitgever: A.W. Bruna Uitgevers
ISBN: 9789056723552
Uitgave: Hardcover, 238 pagina’s
Verschenen: Oktober 2013
Prijs: € 15,00
Categorie: Young Adults

Als de 15-jarige Oscar Drai op een avond door het oude Barcelona struint, ontdekt hij een oud en vervallen landhuis dat hem enorm intrigeert. Hij besluit naar binnen te gaan, maar weet niet dat die keuze zijn leven voorgoed zal veranderen. Het huis blijkt namelijk de woning te zijn van de oude schilder Germán en zijn beeldschone dochter Marina, die hem op een dag meeneemt naar het kerkhof. Daar is Oscar getuige van een bizar ritueel: een in het zwart geklede vrouw legt één enkele roos op een grafsteen zonder naam. Oscar en Marina besluiten de mysterieuze vrouw te volgen, maar al snel blijkt dat het web waarin ze belanden levensgevaarlijk is, en eenmaal verstrikt is er geen weg meer terug…

Zafóns laatste young adult
De meeste mensen zullen de Spaanse schrijver Carlos Ruiz Zafón kennen van zijn dikke pillen De schaduw van de wind, Het spel van de engel en De gevangene van de hemel, maar wat weinig mensen weten is dat Zafón zijn carrière eigenlijk is begonnen als schrijver van young adult-boeken. Na De Nevelprins, Het Middernachtspaleis en Septemberlichten, is Marina Zafóns vierde, en tegelijk ook laatste boek voor young adults. Zoals hij in de introductie op dit boek beschrijft begon zijn ‘eerste jeugd’ hem langzaam maar zeker door de vingers te glippen, en daarom besloot hij dat Marina zijn laatste boek voor deze doelgroep zou zijn, iets wat zeker terug te vinden is in het verhaal zelf.

Niet alleen het verhaal van Oscar en Marina ademt namelijk een soort afscheid uit, maar ook het verhaal zelf voelt een stuk volwassener dan Zafóns eerdere young adults. Waar zijn vorige young adults ook al behoorlijk complex in elkaar staken en waren gevuld met een prachtig, bloemrijk taalgebruik, lijkt Zafón daar in Marina nog net een schepje bovenop te doen. Met zinnen als ‘Het dier antwoordde met een enkel brommetje en voerde me als een flegmatieke majordomus door de tuin tot aan de fontein’, zal Zafón daarom ook zeker de aandacht van de volwassen lezer weten te trekken, maar voor de beoogde doelgroep van het boek zal het een flinke uitdaging zijn om het verhaal uit te lezen. Zafóns uitgebreide beschrijvingen lezen soms namelijk behoorlijk moeizaam weg en het duurt daarnaast vrij lang voordat de puzzelstukjes van het verhaal echt in elkaar beginnen te schuiven.

Zafóns verhaal is zo gedetailleerd, zo sfeervol en onheilspellend, dat je het gevoel krijgt dat je samen met Oscar door de straten van Barcelona loopt en samen met hem zijn avonturen beleeft.

Gothic novel
Toch weet Zafón met zijn herkenbare schrijfstijl wederom een heerlijk griezelige en macabere sfeer neer te zetten, die al begint bij de duistere en sfeervolle cover van het boek. Zafón leidt zijn personages door nauwe steegjes, overwoekerde tuinen, vervallen theaters en een angstaanjagend labyrint onder het oude, naoorlogse Barcelona, waar Oscar en Marina de verschrikkelijkste wezens tegenkomen. Het is dus even belangrijk om je aandacht erbij te houden, zowel op het gebied van taalgebruik als op het gebied van plot, maar die moeite wordt zeker beloond. Zafóns verhaal is zo gedetailleerd, zo sfeervol en onheilspellend, dat je het gevoel krijgt dat je samen met Oscar door de straten van Barcelona loopt en samen met hem zijn avonturen beleeft.

Huiveringwekkend mooi
Toch draait Marina niet alleen maar om die spannende gebeurtenissen en macabere mysteries. Net als in Zafóns eerdere young adults staan ook de personages en hun ontwikkelingen weer centraal. Langzaam maar zeker bouwt Zafón een mooie liefdesrelatie op tussen Marina en Oscar, die vervolgens onder spanning komt te staan door de vele angstaanjagende gebeurtenissen en een geheim dat Marina voor haar nieuwe vriend verbergt. Persoonlijk miste ik de link tussen het verhaal van Marina en Oscar en het huiveringwekkende mysterie in de oude stad een beetje, maar dat neemt niet weg dat de personages voor je ogen tot leven komen en het verder vrij griezelige en spannende verhaal op deze manier een zacht en emotioneel randje krijgt.

Met zijn gothic novel Marina lijkt Zafón een soort overgang te hebben geschreven tussen zijn werk voor jongeren en zijn werk voor volwassenen. Het verhaal is bij vlagen ongelooflijk spannend en huiveringwekkend, maar met zijn ietwat onsamenhangende verhaal en bloemrijke taalgebruik zal Zafón zijn beoogde doelgroep toch niet overal even goed weten te bereiken. Marina is dan ook een absolute aanrader voor liefhebbers van Zafón, maar mocht je op zoek zijn naar een spannend en vlot weglezend horrorverhaal, dan kun je misschien toch beter nog even verder zoeken.

Eindoordeel: score

Marije Kok

Marije behoort tot de Harry Potter-generatie en het is daarom ook niet gek dat de boeken over de tovenaarsleerling, die meteen haar eerste kennismaking met de wereld van fantasy waren, nog steeds haar lievelingsboeken zijn. Ondertussen heeft ze de rest van de fantasywereld ook ontdekt, en is ze dol op het lezen van young adults, dystopische verhalen, epische fantasy en eigenlijk alle kinderboeken waar ook maar een beetje magie in voorkomt.

Jouw beoordeling

Jouw mening: