Uitgever: Gottmer
ISBN: 9789025751456
Uitgave: Paperback, 383 pagina's
Verschenen: Januari 2013
Prijs: € 16,95
Categorie: Young Adults

June en Day komen aan in Las Vegas nadat ze zijn gevlucht uit Los AngelesDe oorlog tussen de Republiek en de Koloniën loopt hoog op en ze staan er weer alleen voor. Ze sluiten zich aan bij de Patriotten die strijden tegen de Republiek. De leider van de Republiek, Elector Primo, is overleden en wordt opgevolgd door zijn zoon Anden. De Patriotten hebben meteen al een plan bedacht waarbij June en Day grote rollen in zullen gaan spelen. June moet terug naar de Republiek om de nieuwe Elector te misleiden, zodat Day hem kan vermoorden waardoor er een revolutie kan worden gestart. June en Day weten alleen niet wie ze kunnen vertrouwen en of ze elkaar kunnen vertrouwen, zeker in deze gevaarlijke tijden.

Goed vervolg, veel actie
Wonderkind is het tweede deel in de Legend-trilogie en is een goede opvolger van het eerste deel. De schrijfstijl is weer ‘straight to the point’ en je blijft goed in het verhaal zitten. June en Day hebben al veel moeten meemaken in Legend en ze moeten veel verwerken, maar in dit deel krijgen ze geen rust en gaat de actie meteen door. June en Day hebben veel dierbaren verloren en zijn wanhopig op zoek naar de Patriotten, die hen waarschijnlijk kunnen helpen. Dat hopen ze in ieder geval. In tijden als deze is bijna niemand te vertrouwen, zo hebben June en Day bij beide partijen wel hun bedenkingen. Day krijgt dankzij de Patriotten een negatief beeld van de nieuwe Elector, terwijl June juist sympathie krijgt voor de nieuwe leider van de Republiek. Dit zorgt voor de nodige spanning tussen de personages. Zelfs de Koloniën zijn toch niet zo goed als wordt gedacht. Door de plannen van de Patriotten is er onwijs veel actie in dit boek en voelt dit al aan als een beginnende revolutie. De personages reizen van hot naar her tijdens hun avontuur en dit boek kan zeker niet saai gevonden worden.

Verdieping van de hoofdpersonen
Aan het eind van Legend zijn June en Day naar elkaar toegegroeid en zijn ze verliefd op elkaar geworden. Als lezer neem je aan dat in het tweede deel het koppel erg liefdevol is en dat er genoeg romantiek is tussen de twee wonderkinderen. Dit is niet het geval. Door deze duistere periode hebben de twee moeite om hun relatie in stand te houden en zijn er andere personages die duidelijk ook een oogje hebben op June of Day. Aangezien de twee ook van elkaar worden gescheiden levert dat de nodige spanningen op. Hoewel beide personages verschillende meningen hebben, kan je met beide kanten meeleven en worden de personages een stuk geloofwaardiger. Marie Lu heeft de personages echt uitgewerkt en worden ze steeds realistischer naarmate het verhaal vordert.

Ook de wisseling in perspectief heeft Marie Lu weer sterk neergezet. Aan de schrijfstijl te zien merk je als lezer het verschil tussen June en Day, want beide personages hebben hun eigen kijk op de situatie en daardoor lezen de verschillende perspectieven ook anders, hoewel beide schrijfstijlen zeer prettig zijn. Dit is een groot pluspunt in deze serie en daardoor blijf je ook op het randje van je stoel zitten als je een hoofdstuk hebt uitgelezen, je wilt meteen beginnen met het volgende hoofdstuk!

Wonderkind is een uitstekend tweede deel van de Legend-trilogie die minstens zoveel indruk maakt als zijn voorganger! In dit boek is genoeg spanning en meer actie te vinden en de personages krijgen een diepere laag. Door de vele verschillende beelden die van de Republiek worden geschetst vraag je je constant af welke partij nou de juiste is, waardoor dit boek zeker blijft hangen in je geheugen. Het einde is hartverscheurend waardoor je staat te popelen om Finale te gaan lezen, het laatste deel uit deze serie.

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling