Uitgever: Luitingh Sijthoff
ISBN: 9789024573349
Uitgave: Paperback, 340 pagina’s
Verschenen: Augustus 2016
Prijs: € 9,99
Categorie: Volwassenen

Het dorpje Beek lijkt op het eerste gezicht de perfecte plek om te wonen. Dicht genoeg bij de steden om te kunnen pendelen, maar rustig en pittoresk genoeg om kinderen groot te brengen. Er is echter één klein probleem: als je er gaat wonen, kom je er nooit meer weg en kinderen die er geboren worden, zijn gedoemd om er te sterven. De vloek van de Wylerheks houdt hen allemaal gevangen. De heks uit de zeventiende eeuw, met dichtgenaaide ogen en mond, loopt zwijgend door het dorp en brengt regelmatig bezoekjes aan de huizen van de inwoners om er vervolgens uren of dagen te staan.

De inwoners doen er alles aan om haar aanwezigheid te verbergen voor de buitenwereld en nieuwe mensen te ontmoedigen zich in het dorp te vestigen. Maar niet iedereen is het daar mee eens: enkele jongeren die geboren en getogen zijn in het dorp willen de heks viraal laten gaan in de hoop dat de wereld hen helpt een einde te maken aan de heks. Langzaam maar zeker loopt het uit de hand en de gevolgen zijn niet te overzien.

Herkenbaar
Het moment dat je het eerste hoofdstuk van het boek leest, valt het meteen al op dat de schrijver heel erg zijn best heeft gedaan (en er ook in slaagt) om alles in de juiste setting te plaatsen. Je waant je meteen in een klein dorpje in Nederland. De beschrijvingen van de huizen en het taalgebruik van de personages zijn zo authentiek dat het onmogelijk is om het verhaal in je gedachten op een andere setting te plaatsen. Zo wordt het ook minder een ver-van-mijn-bed-show: het dorp bestaat en alle elementen kloppen om het hedendaags en vooral herkenbaar te maken.

Het einde laat je nadenken over de maatschappij en dat maakt het verhaal extra griezelig.

Griezelig
Op zich lijkt het niet zo eng, een heks met dichtgenaaide ogen en mond. Er zijn al engere dingen verzonnen in horrorverhalen. Wat haar echter zo eng maakt, is de manier waarop ze rondloopt en in de huizen van de mensen verschijnt en hen dan aanstaart. De inwoners hebben wel een leven, maar de schaduw die erover hangt achtervolgt hen letterlijk door het dorp. De kwajongensstreken die het groepje jongeren eerst uithalen om eens te kunnen lachen met de heks die hen allemaal gevangen houdt, zijn dan ook goed gevonden. Ze gaan er echter steeds verder mee, totdat ze op een punt komen dat de hele gemeenschap gevaar loopt.

Olde Heuvelt heeft het veranderende gedrag van enkele jongens in de groep goed omschreven. De ene vindt dat ze de heks al genoeg getreiterd hebben om er viraal mee te gaan, terwijl de andere de heks de schuld geeft van alles wat er mis is gelopen in zijn jonge leven. Op een manier is dat natuurlijk ook zo, maar het griezelige is dat sommige andere leden van de groep meedoen uit angst voor iemand. Al is het soms wel moeilijk om je echt in te leven in de personages. Ze veranderen meer en meer in een groepje bullebakken. Hoewel ze zich vooral willen verzetten tegen de heks die hun leven tot een soort van hel op aarde maakt, wordt hun gedrag weinig inspirerend. Na een tijd zijn de grappen namelijk geen grappen meer en bouwt de dreiging zich op. Ze doen niet allemaal mee, maar toch: Waartoe leidt het denken van een groepje jongeren dat zich opgesloten voelt in hun wereld? Hoe ver zijn ze bereid te gaan om wraak te nemen op de oorzaak van al hun ellende?

Alternatief einde
In het nawoord geeft Olde Heuvelt aan waarom hij een alternatief einde bedacht voor het boek: voornamelijk omdat het boek in Amerika zou verschijnen en het hele boek dus een nieuwe setting en achtergrond nodig had om hetzelfde effect te krijgen als in het Nederlands. Dan wist de Amerikaanse lezer ook waarom die mensen juist zo bang zijn. Het originele einde is blijkbaar een apocalyptische, Hieronymus Bosch-achtig bedoening, het nieuwe einde is subtieler en dat voel je ook. Oké, er is nog behoorlijk wat overgebleven van zijn oorspronkelijke apocalyps, maar de achterliggende redenen zijn minder duidelijk. Is het echt de heks die hen ertoe dwingt en alles uit wraak verwoest of is het hun eigen angst en woede die ervoor zorgt dat hun wereld ten onder gaat? Die subtiliteit is geweldig. Je voelt de middeleeuwse gedachtegang binnensijpelen in de menigte. Het lijkt surreëel, want hoe is het mogelijk dat mensen nog zo kleingeestig kunnen zijn in de 21ste eeuw? Het einde laat je nadenken over de maatschappij en dat maakt het verhaal extra griezelig.

Hex zit goed in elkaar, maar vooral het einde geeft het net dat tikkeltje meer. Het verhaal en de historische achtergrond zijn mooi uitgewerkt, maar de personages zijn soms wat minder. Dit wordt wel gecompenseerd door de opbouw en de aanloop naar het allesbepalende einde. Thomas Olde Heuvelt heeft het boek daarmee echt tot een nieuw niveau getild dat je niet helemaal onverschillig laat.

Eindoordeel: score

Joke Michielsen

Jouw beoordeling