Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789024574780
Uitgave: Paperback, 384 pagina's
Verschenen: Oktober 2016
Prijs: € 15,00
Categorie: Volwassenen

Bij Luitingh lieten ze Halloween dit jaar niet zomaar voorbijgaan. Met een herdruk van HEX en een herbewerking van Multatuli’s Max Havelaar met Zombies was er al genoeg te griezelen, maar daar kwam ook nog een Halloween Horror verhalenbundel bovenop. Hierin werden dertien auteurs uit Nederland en België verzameld die zich helemaal konden uitleven met hun horrorverhaal.  De keuze aan horrorschrijvers is zeer divers, we zien namen terug die we in ons ‘fantasywereldje’ vaker tegenkomen, zoals Thomas Olde Heuvelt, J. Sharpe, Tais Teng en Martijn Lindeboom zelf, maar ook buiten ‘ons’ genrewereldje is er gezocht naar talent. Zo hebben ook auteurs als Jamal Ouariachi, Jerry Hormone en Auke Hulst bijdragen geleverd aan de bundel. Hoe dit uitpakt lees je in onze recensie.

Gevarieerde mix
Niet alleen de keuze aan auteurs is zeer divers. Omdat elke auteur vrije hand kreeg in zijn of haar verhaal en niet werd ‘opgezadeld’ met een thema (zoals je kunt lezen in ons interview met de samensteller Martijn Lindeboom), zijn ook de verhalen een hele mooie mix geworden van allerlei soorten subgenres die de horror te bieden heeft.  Psychologische spanning, zombies en monsters, humoristische horror, we vinden het allemaal terug. Zo heeft elke auteur iets van zichzelf in de bundel gestopt en zal ook elke lezer wel iets van zijn gading kunnen vinden.

Uiteindelijk bestaat de bundel uit dertien verhalen, van de schrijvers Martijn Adelmund, Christien Boomsma, Sophia Drenth, Thomas Olde Heuvelt, Jerry Hormone, Auke Hulst, Martijn Lindeboom, Vanessa Morgan, Jamal Ouariachi, J. Sharpe, Tais Teng, Barend de Voogd en Max Tromp (pseudoniem). Van deze verhalen waren er enkele die bij mij eruit sprongen, die ik dan ook even wat uitgebreider wilde bespreken.

Auke Hulst, winnaar van de Harland Award Romanprijs 2015 met zijn dystopische roman Slaap zacht, Johnny Idaho,  trapt de bundel af met Vader zien, een verhaal over een klein meisje wiens vader is overleden. Toch spreekt ze hem nog regelmatig, via de spiegel in haar kamer. De sfeer in dit verhaal en het gemis van het meisje worden heel mooi neergezet. De interesse voor wat er nou daadwerkelijk gaande is nodigt je uit om snel verder te lezen naar een interessant einde. Een lekker begin voor de bundel, waarin je niet meteen in de gruwelijke horror start, maar eerst nog even in spanning gehouden wordt.

Barend de Voogd heeft het derde verhaal geschreven, De koeien van Starink. Barend is hoofdredacteur van Schokkend Nieuws Filmmagazine en debuteert met dit verhaal. Het vertelt over een enigszins louche wethouder die na een zakenbespreking tussen de weilanden door terug naar huis fietst. Onderweg leef je mee in zijn gedachten van wat er gebeurt is die avond en hoe hij zijn leven op het moment beziet. Als hij de koeien van boer Starink op de weg tegenkomt weet hij dat er iets niet in de haak is… Dit verhaal is niet zozeer heel spannend, maar gewoon erg lekker geschreven. De stijl van Barend met korte, krachtige zinnen, spreekt me erg aan en het is leuk om de achtergrond van Barend terug te zien in enkele metaforen die teruggrijpen naar zijn filmachtergrond.

Jerry Hormone schreef voor de bundel een ultrakort verhaal, drie pagina’s lang: Dood zaad. Het is bedoeld (zo vat ik het tenminste op) als een grappig tussendoortje, een knipoog naar het horrorgenre. Helaas komt dit niet uit de verf en laat het ietwat voorspelbare einde een flauwe nasmaak na.

Van Thomas Olde Heuvelt staat in deze bundel Tulpen en Windmolens in het Land der Champignons. Dit al wat oudere verhaal van Thomas leest nog steeds heel lekker weg en laat zien dat Thomas zijn faam hier en elders in de wereld zeker verdient. De beklemmende sfeer van de rurale omgeving boven Amsterdam waarin dit verhaal zich afspeelt en de griezelige trekjes van de familie Hoenselaar brengen een dreiging die je soms een beetje huiverig maakt de volgende bladzijde om te slaan. Horror, geworteld in Nederlandse bodem, heel erg fijn!

Jamal Ouariachi heeft zich ook gewaagd aan het horrorgenre en schreef De toeristenslager. Martijn Lindeboom bestempelde dit in het interview al als een van de meest verrassende verhalen en ook voor mij sprong dit verhaal eruit. Het heeft een opbouw die heel subtiel verloopt, waarbij je telkens wat meer te weten komt over de personages, de locatie en wat er nu daadwerkelijk aan de hand is met de geruchten over de Toeristenslager. De stijl van Jamal is erg prettig en zijn woordkeuze en zinsopbouw maken het een verhaal die je met veel plezier leest, om zowel het verhaal als de manier waarop het verteld wordt.

Max Tromp, een pseudoniem van een bekend Nederlands schrijver (Luitingh heeft een winactie lopen voor degenen die zijn naam kunnen raden) sluit de bundel af met 12,5. Hij schreef een lekker actievol verhaal over zombies (hier Vreters genoemd) die voor problemen zorgen in de grensstreek tussen Amerika en Mexico. Er zit lekker veel vaart in en de insteek van het verhaal is extra actueel als je de huidige verkiezingen in de VS met Trump in je achterhoofd houdt. Een goed gekozen verhaal als lekkere afsluiter van de bundel.

De Halloween Horror verhalenbundel is een hele mooie en vooral gevarieerde verzameling van horrorverhalen die je gewoon het hele jaar zou kunnen oppakken. De mix van auteurs en genres maken dat het voor iedereen toegankelijk is en het niveau van de verhalen is over het algemeen erg goed, hoewel het onontkomelijk is met zo’n gevarieerde mix dat sommige verhalen je minder aanstaan dan andere. De komende maanden zullen de donkere nachten je voldoende de gelegenheid geven om eens lekker te griezelen, en dit boek is daarbij in ieder geval een uitstekend hulpmiddel!

Eindoordeel: score

Dave Cobben

Dave is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.

Jouw beoordeling

Jouw mening: