Uitgever: Storm Publishers
ISBN: 9789492098092
Uitgave: Paperback, 311 pagina’s
Verschenen: Juni 2015
Prijs: € 14,95
Categorie: Young Adults

Nimue is geboren aan de kust. De bevalling van haar moeder vond plaats op het strand en Nimue heeft als eerst het zeewater gevoeld. Jaren later woont ze samen met haar broertje Arthur en hun oma. Hun moeder is jaren geleden weggegaan en haar vader is overleden. Het enige wat Nimue nog van haar moeder heeft, is een ketting en haar dagboek, waar veel geheimen en informatie over het verleden in staan. Als een grote storm het vissersdorp van Nimue verwoest, gaat ze met haar broertje weg, op zoek naar haar moeder…

Samensmelting van genres
De Stem van de Zee is het eerste deel van een trilogie van Mara Li. In het begin is er veel onduidelijkheid wat de setting betreft. Nimue woont in een historisch vissersdorpje waar ze hard moet werken om geld te verdienen. In het begin lijkt het zich in het verleden af te spelen, maar dit is niet het geval. Het speelt zich af in de toekomst, na een enorme ramp die de wereld totaal heeft veranderd. Deze combinatie is af en toe verwarrend, al helemaal wanneer dystopische, mythologische en fantasy-elementen naar samenkomen in het verhaal.

Mara Li heeft er dus voor gekozen om verschillende genres samen te voegen in één boek. Dit kan voor veel lezers een groot pluspunt zijn, want er is van alles wat. Aan de andere kant kan dit punt je enorm irriteren, omdat er geen duidelijk richting wordt gegeven. Een dystopisch verhaal in de toekomst met historische kenmerken met daarbij ook nog een bepaalde magische gave waarin een mythologisch verhaal in is verweven? Er komt weinig duidelijkheid naar voren of dit verhaal zich ook werkelijk afspeelt in onze wereld, want vele passages uit het boek proberen dit tegen te spreken.

Je wordt onmiddellijk in het verhaal gezogen en de spanning wordt op de goede momenten ingezet.

Fijne schrijfwijze en veel mysterie
Gelukkig kan Mara Li je met gemak overtuigen wat haar schrijfstijl betreft. Ze schrijft poëtisch en met het juiste woordgebruik. Je wordt onmiddellijk in het verhaal gezogen en de spanning wordt op de goede momenten ingezet. De vertelstem van Nimue is erg prettig. Ze heeft een hechte band met haar broertje en die onvoorwaardelijke liefde tussen broer en zus komt goed naar voren, de twee hebben veel voor elkaar over en deze liefdevolle band is mooi om te zien.

Het mysterie rondom de moeder van Nimue zorgt ervoor dat je nieuwsgierig blijft. De dagboekfragmenten onthullen al het één en ander, en maakt het het verhaal des te mysterieuzer. Het dagboek wekt veel vragen bij je op, die hopelijk allemaal worden beantwoord in de volgende delen van deze trilogie. Het enige nadeel is dat de fragmenten qua schrijfstijl weinig afwijken van de normale schrijfstijl, zo krijg je niet het idee dat de moeder van Nimue een eigen stem heeft en het haalde de vaart wat uit het verhaal. Waar de moeder van Nimue is en of Nimue haar ooit weer gaat zien? Het is een groot raadsel, waardoor je zeker een poging wilt wagen aan de vervolgdelen.

De Stem van de Zee is een intrigerend boek van Mara Li. Nimue en haar broertje zien in dit eerste deel al veel van de wereld die de schrijfster heeft geschapen, maar er valt nog genoeg te ontdekken. De opeenhoping van verschillende elementen uit genres kan wat chaotisch overkomen, maar daar staat tegenover dat Mara Li een fijne schrijfstijl heeft en de personages levendig en mysterieus doet over laat komen. Het boek eindigt op een spannende climax en maakt je enorm nieuwsgierig naar het volgende deel, De Roep van Avalon.

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling