Uitgever: Van Goor
ISBN: 9789000343232
Uitgave: Paperback, 320 pagina's
Verschenen: Oktober 2014
Prijs: € 12,50
Categorie: Young Adults

Aria leeft in de toekomst, waarin de mensheid op twee verschillende plaatsen leeft; in koepels of in de buitenwereld. Aria woont in één van de koepels en is afgesloten van de buitenwereld. Het virtuele leventje dat ze hier leidt wordt flink verstoord als ze wordt verstoten uit haar woonplaats Reverie en moet overleven in de wilde natuur. Ze ontmoet Perry, een sterke strijder die zelf veel problemen heeft in zijn eigen kamp. Samen moeten ze zien te overleven in een wereld vol kannibalen, gevaarlijke elektrische stormen en… een wereld zonder hemel.

Dystopische fantasy met een virtueel randje
In Een wereld zonder hemel lees je over een toekomstige wereld. Vroeger heeft een grote ramp plaatsgevonden waardoor een groot deel van de bevolking nu onder koepels leeft ter bescherming. Buiten de koepel is er geen prachtige hemel meer, maar wordt de atmosfeer gevuld met elektrische stormen. Aangezien deze koepel vanbinnen erg saai is, zijn er digitale Domeinen aangemaakt waar alle mensen heen kunnen. Iedereen leeft dus virtueel en alles lijkt heel zorgeloos, totdat Aria wordt verbannen vanwege een misdaad waar zij ten onrechte van wordt beschuldigd. Na jarenlang virtueel te hebben geleefd, moet ze nu zien te overleven in de ongerepte natuur vol gevaar. Ze merkt dat de overheid onder de koepel toch niet zo goed is als gedacht en dat de buitenwereld haar dood kan betekenen.

Het fantasygehalte lijkt in het eerste opzicht niet erg hoog, maar dat verandert snel als je meer komt te weten over Perry. De mensen die in de buitenwereld leven hebben namelijk wat aanpassingen ondergaan: zo hebben sommige mensen een sterk zintuig gekregen door een snellere evolutie. Mensen met een goed zicht kunnen zien in het donker, anderen hebben weer een sterk gehoor of kunnen zelfs stemmingen ruiken. Perry is erg bijzonder. Normaal kan je maar één bijzonder zintuig hebben, maar hij kan zowel extreem goed zien als ruiken. Deze sterke zintuigen maakten het hele verhaal magisch en dit maakte alle tegenstanders van Aria en Perry ook nog gevaarlijker.

Spanning, avontuur en wat liefde
Een dystopisch verhaal is niet compleet zonder een dreiging van buitenaf. Veronica Rossi houdt het verhaal spannend met het nodige gevaar dat altijd op de loer ligt en weet daarnaast nog aandacht te besteden aan de achtergrond van de personages. Aria en Perry zijn allebei buitenbeentjes die steun bij elkaar zoeken, maar weten dat ook zij heel verschillend zijn. Doordat je vanuit beide perspectieven leest krijg je dus veel informatie over de twee maatschappijen waarin de pubers leven. Ondanks hun verschillen ontstaat er toch een chemie tussen de twee en leren ze steeds meer over zichzelf en elkaar. De personages voelen ontzettend realistisch aan en sympathie krijgen voor deze buitenbeentjes is onvermijdelijk.

Een wereld zonder hemel is een veelbelovend begin van deze trilogie en heeft zeker de potentie om in het lijstje te staan naast bekende titels zoals De Hongerspelen en Divergent.

In Een wereld zonder hemel speelt de liefde ook een belangrijke rol, maar dit is vooral liefde voor alle dierbaren die de personages hebben. Aria is op zoek naar haar moeder, terwijl Perry er alles aan doet om zijn neefje weer te zien. Hier halen de personages veel kracht uit, ze zijn heel moedig en hebben een echt overlevingsdrang. Bepaalde relaties en bondgenootschappen waren wel wat te snel opgebloeid in de loop van het verhaal, daar had Rossi misschien wat meer tijd in kunnen steken.

Een wereld zonder hemel is een mooi begin van een spannende trilogie. De virtuele wereld en de wilde natuur zijn allebei prachtig en gedetailleerd beschreven, Rossi’s schrijfstijl grijpt je vast en weet je verbeeldingsvermogen op een hoger niveau te brengen. Gebeurtenissen lopen goed in elkaar over, hoewel sommige verhoudingen tussen personages wat meer diepgang kunnen krijgen. Een wereld zonder hemel is een veelbelovend begin van deze trilogie en heeft zeker de potentie om in het lijstje te staan naast bekende titels zoals De Hongerspelen en Divergent. Na dit boek wil je nog veel meer van de gevaarlijke wereld van Veronica Rossi verkennen, waardoor je het vervolgdeel De eindeloze nacht al snel zult oppakken.

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling