ISBN: 9789048832712
Uitgave: Hardcover, 253 pagina’s
Verschenen: November 2016
Prijs: € 17,50
Categorie: Kinderen
Leeftijd: 8+

Het is bijna Kerst en wat is er nou leuker om te doen in de dagen voor Kerstmis dan een boek lezen dat zich tijdens deze gezellige, sfeervolle periode afspeelt? Dat moet uitgeverij Moon ook gedacht hebben, want afgelopen maand verscheen bij hen Een jongen met de naam Kerstmis, precies op tijd om nog onder de kerstboom te kunnen. De prachtige cover van het boek valt in elk geval zeker op tussen de vele kerstverhalen, maar doet de binnenkant dat ook?

Het ware verhaal van de Kerstman
Een jongen met de naam Kerstmis vertelt het verhaal van de kleine Nikolas, een doodnormale jongen met een vrij gelukkig leven. Of nou ja, gelukkig… Hij heeft geen moeder meer en zijn vader is een arme houthakker, waardoor ze noodgedwongen in een armzalig hutje moeten wonen dat maar één kamer heeft. Maar dat vindt Nikolas allemaal niet zo erg. Hij is gek op zijn vader en op zijn kleine bruine muis Miika, en hij is dolblij met de enige twee kerstcadeaus die hij ooit heeft gekregen: een houten slee en een pop gemaakt van een knolraap.

Nikolas’ vader denkt daar echter anders over. Hij wil niets liever dan een beter leven voor zichzelf en zijn zoon, en als er op een dag een jager met een bijzondere opdracht bij hem langskomt, grijpt hij die dan ook met beide handen aan. Hij gaat op pad om bewijs te zoeken voor het bestaan van Elfhelm, het legendarische rijk van de elfen. En Nikolas moet thuis blijven bij zijn akelige tante Carlotta. Maar als zijn vader vele maanden later nóg niet thuis is, en Nikolas helemaal genoeg heeft van zijn tante, besluit hij zijn vader te gaan zoeken. Dat is het begin van een lange en gevaarlijke reis die zijn leven voorgoed zal veranderen…

Een hartverwarmend kerstsprookje voor jong en oud dat zeker niet misstaat naast andere kerstklassiekers zoals Dickens’ A Christmas Carol.

Een hartverwarmend kerstsprookje
De titel van het boek verklapt eigenlijk al een beetje wat het lot van de kleine Nikolas is, en het verhaal is daarom ook met recht een echt kerstsprookje te noemen. Zoals in de flaptekst staat beschreven, vertelt dit boek het ware verhaal van de Kerstman, en alle vragen die je ooit over de Kerstman hebt gehad, worden dan ook beantwoord. Waarom kunnen zijn rendieren bijvoorbeeld vliegen? Hoe komt het rendier Blitzen aan zijn naam? Waarom wordt de Kerstman ook wel Vader Kerstmis of Santa Claus genoemd? En waar komt dat kenmerkende ‘ho ho ho’-lachje eigenlijk vandaan? Het komt allemaal voorbij in Een jongen met de naam Kerstmis, wat het verhaal dan ook extra leuk en herkenbaar maakt voor zowel jonge als oudere lezers.

Maar wat het verhaal echt hartverwarmend maakt, zijn de leuke, levendige en vooral ook lieve personages. Met veel humor stelt Matt Haig ze aan je voor, en ook al blijven sommige personages wat vlak (tante Carlotta is écht alleen maar heel erg gemeen), de meeste personages zijn gewoon ongelooflijk leuk. Zo heb je natuurlijk Nikolas, die een hart van goud heeft en altijd het juiste probeert te doen, en de elfen Vader Topo en Kleine Noosh, die al net zo lief zijn. Maar de leukste personages zijn misschien nog wel de kleine muis Miika en rendier Blitzen, die allebei een eigen willetje hebben en niet terugdeinzen voor een geintje (of kaasblokje) hier en daar.

Leest als een film
Een jongen met de naam Kerstmis is daarnaast niet alleen heel lief en grappig, maar ook nog eens behoorlijk spannend. Nikolas tuimelt van het ene avontuur in het andere, en maakt leuke, verdrietige, gevaarlijke en soms zelfs lugubere dingen mee (dat laatste had van mij niet gehoeven). Matt Haig heeft daarbij een heel bijzondere manier van schrijven, vol humor, vaart en gevatte dialogen, die elke bladzijde weer een genot maakt om te lezen. In combinatie met de perfecte en sfeervolle illustraties van Chris Mould zorgt dat ervoor dat het absoluut niet moeilijk is om alles voor je te zien. Het verhaal leest als een film en het zou me dan ook niet verbazen als er ooit nog eens een kerstfilm van gemaakt wordt.

Een jongen met de naam Kerstmis is een absolute aanrader voor onder de kerstboom. Niet alleen van buiten ziet dit boek er prachtig uit (let vooral ook op de glitters op de voor- en achterkant!), maar ook van binnen is dit verhaal een pareltje. Het zit vol prachtige illustraties en bijzondere personages en zorgt er met een flinke dosis spanning, humor en magie voor dat je het boek het liefst in één ruk uitleest. Een hartverwarmend kerstsprookje voor jong en oud dat zeker niet misstaat naast andere kerstklassiekers zoals Dickens’ A Christmas Carol. En een gelukje voor ons: Matt Haig heeft nóg zo’n kerstverhaal geschreven, The Girl Who Saved Christmas. Laten we hopen dat de Nederlandse vertaling daarvan volgend jaar onder de kerstboom ligt!

Eindoordeel: score

Marije Kok

Marije behoort tot de Harry Potter-generatie en het is daarom ook niet gek dat de boeken over de tovenaarsleerling, die meteen haar eerste kennismaking met de wereld van fantasy waren, nog steeds haar lievelingsboeken zijn. Ondertussen heeft ze de rest van de fantasywereld ook ontdekt, en is ze dol op het lezen van young adults, dystopische verhalen, epische fantasy en eigenlijk alle kinderboeken waar ook maar een beetje magie in voorkomt.

Jouw beoordeling

Jouw mening: