Uitgever: Van Goor
ISBN: 9789000347964
Uitgave: Paperback, 253 pagina’s
Verschenen: Februari 2016
Prijs: € 15,00
Categorie: Young Adults

Frozen en Minions, je kunt er dit jaar niet omheen. Of je nu in de supermarkt, in de speelgoedwinkel of in de bouwmarkt komt, de bekende figuurtjes zijn er vaste prik. Waarschijnlijk heb je sneeuwpop Olaf de afgelopen maanden nog vaker gezien dan je eigen buurvrouw, maar hij is vast ook een stuk vermakelijker. Frozen is niet voor niets zo populair, en omdat je in een hete zomer wel wat verkoeling kunt gebruiken, leek het op de film gebaseerde boek Een Frozen Hart ons best aantrekkelijk. Is het net zo’n fris ijsklontje als de film, of kan het vriezen noch dooien?

Ongelukkige koningskinderen
Prins Hans van de Zuidereilanden heeft geen makkelijk leven. Als nakomertje in een familie met dertien zonen heeft hij het flink te verduren van die twaalf veel grotere en sterkere pestkoppen om hem heen. Drie van zijn broers vonden het bijvoorbeeld wel grappig om te doen alsof Hans onzichtbaar was… Drie jaar lang. En van zijn vader hoeft hij ook niet veel te verwachten, want die is al net zo’n bruut als de rest. Er zit voor Hans dan ook maar één ding op: hij moet ergens in een ver land met een koningin trouwen, zodat hij zijn eigen koninkrijk kan beginnen.

Prinses Anna van het koninkrijk Arendelle is een heel gelukkig prinsesje, totdat er op haar vijfde iets gebeurt waardoor ze het contact met haar zus Elsa verliest. Tien jaar later komen ook nog haar ouders om het leven, waardoor Anna nog eenzamer wordt. Als Elsa echter oud genoeg is geworden om haar rol als koningin op zich te nemen, gaan de paleisdeuren voor één etmaal open: ineens zijn er allerlei bezoekers en hoogwaardigheidsbekleders in huis, en misschien lukt het Anna zelfs om eindelijk weer liefde te vinden…?

Een echte fangirl kan hier misschien van genieten, maar alle andere lezers raad ik aan gewoon de film nog een keertje op te zetten.

Een haperend ritje op de slee
Het verhaal van Een Frozen Hart is op zichzelf nog wel aardig, maar het is moeilijk om het boek los te zien van de film waar het op gebaseerd is. En hoewel de ijzige, Scandinavisch aandoende wereld op papier best goed uit de verf komt, steekt het verhaal toch een beetje treurig af tegenover het origineel. Waar de film door de onverwachte plotwendingen en de sprankelende humor voor meerdere leeftijdsgroepen geschikt is, ontbreken beide in het boek. Een Frozen Hart lijkt dan ook op een heel specifieke lezersgroep te mikken: meiden van ca. 12-14 jaar, die al hartstochtelijk fan zijn van de film.

Naast dat het letterlijk overnemen van de grapjes uit de film niet werkt, is het gebrek aan verrassingen het grootste minpunt. Zelfs als je de film niet kent, is het vanaf het begin duidelijk welke kant het verhaal op gaat. Natuurlijk zijn er ook wat spannendere passages, maar zeker voor wie de film wel heeft gezien overstijgt het boek nauwelijks het niveau van een afvinklijstje met filmscènes. Tel daar onnodige uitweidingen en zoetsappige emoties bij op, en je krijgt het gevoel dat je naar een tergend traag, haperend amateurtoneelstuk zit te kijken.

Valse Hans
Anders dan in de film wordt het verhaal in Een Frozen Hart afwisselend vanuit prinses Anna en vanuit prins Hans verteld. De motieven van Hans zijn daardoor al vanaf het begin duidelijk en worden zelfs op de achterplattekst genoemd, waardoor je als lezer alleen maar zit te wachten tot de andere personages er ook achter zijn. Je krijgt daarnaast wel een beter beeld van Hans’ achtergrond, maar de nodige verdieping ontbreekt: de jaren waarin hij daadwerkelijk van een zielige jongste zoon in een engerd verandert, worden gemakshalve even overgeslagen. Echt geloofwaardig wordt het ook niet, zeker wanneer prins Hans stiekem een beetje een aansteller blijkt. De ‘scherpe pijnscheut toen iets hards tegen zijn achterhoofd vloog’ bijvoorbeeld, wordt simpelweg veroorzaakt door een broodkorst…

Op zichzelf zou Een Frozen Hart best een aardig meidenboek zijn, maar in vergelijking met de film waar het verhaal op is gebaseerd komt het niet verder dan een slappe navertelling. De humor, de vaart en de verrassende ontknopingen ontbreken, terwijl de zoetsappige emoties te veel nadruk krijgen. De extra informatie die je krijgt door over het verhaal van prins Hans te lezen, voegt bovendien nauwelijks iets toe aan het Frozen-universum. Een echte fangirl kan hier misschien van genieten, maar alle andere lezers raad ik aan gewoon de film nog een keertje op te zetten. Dan kun je tenminste ook de liedjes meezingen.

Eindoordeel: score

Adinda Verburg

Jouw beoordeling