Uitgever: HarperCollins Holland
ISBN: 9789402705003
Uitgave: Paperback, 352 pagina's
Verschenen: Januari 2016
Prijs: € 15,00
Categorie: Young Adults

De FantasyWereld Leesclub las samen het eerste deel van de Firebird serie van Claudia Gray en besprak het samen in deze recensie. In dit jaar willen we heel graag meer mensen aansporen mee te doen met onze leesclub, dus kom eens een kijkje nemen op het forumDe ouders van Marguerite Caine zijn beroemde baanbrekende wetenschappers. Hun laatste uitvinding? De Vuurvogel, een apparaatje waarmee je tussen verschillende dimensies kunt reizen en het lichaam kunt overnemen van je andere ik in een parallel universum. Het klinkt als sciencefiction, maar voor Marguerite is het realiteit. Helemaal wanneer haar vader wordt vermoord en de moordenaar – de briljante onderzoeksassistent Paul – naar een andere dimensie vlucht. Ze twijfelt geen moment en gaat achter hem aan…

fwleesclubtop

Raaf

Als ik op een achterflap romantiek lees, dan houd ik mijn zakken dicht zoals een Schot tijdens de landelijke jaarbeurs, want mij gaan ze niet hebben liggen. Niet dat ik niet van romantiek hou, integendeel, maar ik heb tot hiertoe slechts weinig boeken gelezen die me na de laatste bladzijde een emotionele klap gaven waar ik even stil van werd. Duizend Stukjes van Jou behoort spijtig genoeg ook niet tot die laatste categorie.

Maar niet getreurd. Je wordt direct het avontuur in gezogen en al snel weet je wie de kandidaten voor de Eeuwige Liefde zijn. Spijtig genoeg was de klassieke driehoeksverhouding te gekunsteld, alsof de auteur bang was dat ze een rits lezers ging missen die bij voorbaat – zoals de achterflap beloofde – smachtten naar een sterke vleug romantiek. Eerlijk is eerlijk: de unieke driedimensionale verhouding tussen Paul/Pavlov enerzijds en Marguerite anderzijds is intrigerend (wie is nu wie?) en had zeker verder mogen uitgewerkt worden.

Alhoewel het verhaal simpel van opbouw is brengen de verschillende werelden waar onze protagonisten in belanden de nodige variatie in hun reis. Het verblijf is er kort zodat we weinig tijd krijgen om ze verder te ontdekken. Hopelijk kunnen ze later nog eens langs gaan op de koffie want ik ben bijvoorbeeld echt wel benieuwd hoe het met de tsarevna Margarita is gesteld na haar dramatisch verlies.

Het boek bevat geen fantasy-elementen en het sci-fi gehalte beperkt zich tot de technologie van het dimensiereizen waardoor dit boek zeker toegankelijk is voor een breed publiek van vooral vrouwelijke lezers (jong van hart zijn volstaat).
Zij zullen in duizend stukjes hun hartje kunnen ophalen aan het zeer vlotte schrijftempo, het eenvoudige taalgebruik en de snelle opeenvolging van actie en verassingen. En ach, val je toch voor Theo, dan kijk je maar naar de hemel boven jou, ergens in augustus van dit jaar. Wie weet kijken we samen.

Eindcijfer: 7

Thyrze

Al vanaf de eerste bladzijde gooit Claudia Gray je zonder pardon het verhaal in. Niets rustige aanloop, maar boem, actie. Wel krijg je al snel het hoe en wat rondom het dimensiereizen uitgelegd: super interessant en het klonk me zowaar logisch in de oren.

Wat ik jammer vond is dat de hoofdpersonen me niet zoveel deden. Ik kreeg met geen van hen een echte klik. Ik vond Marguerite wel een leuk meisje, maar ik ergerde me soms aan het feit dat ze zo goedgelovig was en op een bepaald cruciaal moment ineens van standpunt veranderde. Theo vond ik maar vreemd. Ik kom me weinig voorstellen bij de manier waarop Marguerite over hem denkt. Paul vond ik net als Marguerite wel leuk, maar ik heb nog niet het gevoel dat ik hem goed genoeg ‘ken’ om echt enthousiast over hem te zijn.

Vanaf hoofdstuk 7 kwam het verhaal in een soort stroomversnelling, met op de juiste momenten plottwists, spannende verhaallijnen en interessante gebeurtenissen. Waar ik het boek eerst wel leuk vond, werd ik nu met de bladzijde enthousiaster en aan het einde was ik ronduit fan. Gray heeft echt een fantastische wereld geschapen, met de Russische dimensie als mijn favoriet!

Kortom, hoewel dit boek begon als leuk, had Duizend stukjes van jou er bij de laatste bladzijde een nieuwe fan bij. Ik vind het dimensie reizen een ontzettend interessant én goed uitgewerkt concept. De personages wisten me nog niet zo te pakken, maar het plot maakt eigenlijk alles goed. Ik wil meer!

Eindcijfer: 9

Rive

Rustig je verhaal opbouwen? Nee, geen denken aan. Gewoon meteen in volle vaart beginnen! Dat zou Claudia Gray gedacht hebben. En dat heeft goed uitgepakt. Vanaf het aller eerste begin meteen vol in actie. Door middel van flashbacks leer je de geschiedenis kennen.

Erg jammer is dat je de personen niet heel erg goed leert kennen. De personen blijven wat oppervlakkig. Daar had Gray wel wat meer tijd aan mogen besteden.
Helaas was de voorspelbaarheid in het boek groot. Op de laatste paar pagina’s na was eigenlijk alles heel voorspelbaar. Daar staat tegen over dat het tempo in dit boek wel erg hoog ligt. Er gebeurt altijd wel wat. Door dit hoge tempo leest het boek heerlijk vlot weg en ondanks de voorspelbaarheid en oppervlakkige personages wil je het boek niet weg leggen totdat het uit is.

Al met al een goed vermakelijk boek. Een echte aanrader voor de YA lezers. Het laatste hoofdstuk had Gray beter kunnen schrappen. Ben benieuwd naar het vervolg!

Eindcijfer: 7

Carina

Het verhaal begint meteen ontzettend sterk, je wordt er zo ingegooid en je hebt eigenlijk geen moment om bij te komen. Gelukkig wordt het hele dimensie reizen goed uitgelegd, want anders.. Was het denk ik een stuk moeilijker geweest. Vanaf het eerste tot en met het laatste hoofdstuk heeft het boek mij geboeid, het laat je gewoon niet los. Daarnaast is het verhaal ontzettend origineel (tenminste ik heb nog niet eerder iets over dimensies in deze vorm gelezen). Ook kwam er natuurlijk de bijna weer standaard geworden driehoeksverhouding in voor, dit gebeurt bij ontzettend veel Young Adults en vaak is het voor mij een erger punt. Dit keer viel het mij heel erg mee.. en.. ohhh de paul uit Rusland :hartje: Al met al heb ik ontzettend genoten van dit boek en kan ik niet wachten op deel 2.

Eindcijfer: 8

Denise

In Duizend stukjes van jou neemt Marguerite je mee op reis door verschillende dimensies om samen met haar goede vriend Theo de moordenaar op haar vader op te sporen. Paul, de hoofdverdachte en net als Theo student bij Marguerite’s ouders, verstopt zich in verschillende dimensies. Door middel van de Vuurvogel, de uitvinding van de ouders van Marguerite, kunnen de personages van dimensie naar dimensie springen. Dit concept is relatief nieuw en heel interessant uitgewerkt. Marguerite komt in futuristisch Londen terecht, maar reist ook af naar Tsaristisch Rusland, waar ze een grote ontdekking doet met betrekking tot Paul. Marguerite komt hierdoor terecht in een klassieke driehoeksverhouding. Romantiek speelt een grote rol in dit boek, en er zitten een aantal zoete scènes in dit verhaal. Voor degenen onder ons die niet zo van het romantische YA-gebeuren zijn is er echter ook genoeg te beleven. De Vuurvogel gaat namelijk kapot, en Marguerite doet schokkende ontdekkingen die je laten uitkijken naar een vervolg. Het tempo in het verhaal ligt hoog en het leest heerlijk weg. Ik ben er doorheen gevlogen en ben erg onder de indruk van dit eerste deel.

Eindcijfer: 9

Ingrid

Ik ben niet gewoon om met tussentijdse hoofdstukken mijn mening te geven omdat je dan een beetje uit je leesflow raakt, dus ik hoop dat het geen probleem is dat ik de andere punten niet aanvul. Zoals de quote op de achterflap zegt: “een geweldige mix van avontuur, sci-fi en romantiek”, dit geeft het boek in één enkele zin volledig weer. Het was voor mij een beetje aanpassen omdat ik normaal het thrillergenre lees, maar een young adult als deze lees ik ook met plezier. Alleen het wisselen tussen dimensies had soms mijn volledige aandacht nodig.

Alle personages worden zeer goed uitgewerkt en je wordt volledig in het verhaal meegesleurd. De emoties spatten van het papier af, de actiescènes overrompelen je en je waant je zelf in het avontuur. Zeer aangenaam boek dat ik met plezier gelezen heb en waarvan titel 2 reeds op mijn lijst staat.

Eindcijfer: 8

Lavinia

Het omslag, de flaptekst en het concept van Duizend stukjes van jou zijn pakkend en meeslepend. De uitwerking heeft echter wat haken en ogen. Gray heeft de bekende formules in YA, zoals de driehoeksverhouding en een meisje dat meegesleept wordt in onverwachte gebeurtenissen, gebruikt om een verhaal te schrijven dat vooral interessant is door de formule van het dimensiereizen en de uitwerking van de intrigerende verschillende dimensies. Het boek bevat veel herhaling, veel verwarrende (onlogische) tieneremoties en een wat voorspelbaar plot.

Toch leest Duizend stukjes van jou makkelijk en zal daardoor bij de meeste YA-lezers in de smaak vallen. Hoogtepunt van het boek was de Russische dimensie in Romanov stijl, waarin zowel cultuur, emoties en spanning een evenwichtige meeslepende mix vormen. Als de andere hoofdstukken op dit niveau zouden zijn geschreven, zou het boek op zijn minst memorabel zijn voor het YA-genre. Niet op zijn minst ook door de filosofische discussies die het boek terweeg brengt.

Eindcijfer: 8

Dave

Mijn interesse in dit boek was door het gegeven van het dimensiereizen meteen gewekt. Zo’n concept kan heel interessant uitpakken, of juist compleet tegenvallen. Gelukkig heeft Claudia Gray in Duizend stukjes van jou haar voorwerk goed gedaan en zit de uitwerking van het reizen door de dimensies goed en logisch in elkaar. Met de setting en personages kon door de verschillende dimensies ook lekker gespeeld worden en dat werd leuk gebruikt. Het verweven van de flashbacks om de lezer langzaam maar zeker van informatie te voorzien over de personages en de gebeurtenissen rondom de uitvinding van de Vuurvogel wordt ook goed ingezet. Het was op een gegeven moment wel enigszins voorspelbaar waar het heen ging, maar de schrijfster had desalniettemin nog een aantal verrassingen in petto.

De uitkomst van dit eerste deel heeft behoorlijk wat implicaties en ik ben erg benieuwd naar wat er in deel 2 gaat gebeuren! Voor de YA doelgroep zal de liefdesperikelen van Marguerita beter aanslaan dan bij mij, ik vond zelf de driehoeksverhouding niet per se nodig om te gebruiken in de zoektocht van Marguerita. De grootste pré was de uitwerking van het dimensiereizen en dat zat erg goed in elkaar. Het brengt ook heel veel vragen op, die hopelijk in deel 2 worden beantwoord.

Eindcijfer: 8

Eindoordeel: score

FantasyWereld Leesclub

Met de FantasyWereld Leesclub kiezen we samen met onze forumleden een leuk (fantasy)boek, dat we dan gezamenlijk gaan lezen. We delen het boek op in verschillende delen, zodat iedereen in zijn eigen tempo kan lezen en het boek kan bespreken tot het hoofdstuk waar je op dat moment gebleven bent. Ga naar het forum om een kijkje te nemen!

Jouw beoordeling

Jouw mening: