Uitgever: Uitgeverij Moon
ISBN: 9789048827589
Uitgave: Paperback, 432 pagina’s
Verschenen: November 2016
Prijs: € 19,99
Categorie: Young Adults

Gossip Girl in een futuristische setting, zo wordt Duizend Hoog omschreven. Dit boek met een strak zwarte voorkant en een afbeelding van de duizend hoog tellende toren, waarin de personages uit dit boek wonen, straalt mysterie uit. De toren is gebouwd in futuristisch New York, waarbij de regel geldt: hoe rijker je bent, hoe hoger je woont. Het is dan ook niet moeilijk om geïntrigeerd te raken door het boek en de verhaallijn. Of dit boek ook een verhaal heeft voor een fantasylezer? Dat lees je hieronder.

Duizend hoog vertelt het verhaal van vijf verschillende bewoners uit de toren. Allereerst ontmoeten we Avery, die boven in de toren woont en alles kan krijgen wat ze zou willen, behalve dan haar grote liefde. Leda is een van de beste vriendinnen van Avery en worstelt met een verslavingsprobleem. Eris is een andere vriendin die merkt dat haar positie in de toren wel erg van geld afhankelijk is, waardoor ze noodgedwongen de val naar een lagere verdieping ervaart. Rylin woont op een van de laagste verdiepingen en loopt aan alle kanten tegen de beperkingen van het woonsysteem aan. Watt is de enige man die we volgen. Hij raakt verwikkeld in de intriges van de hogere verdiepingen wanneer hij ingehuurd wordt om met zijn hightech computer Nadia als spion te fungeren.

Verschillende perspectieven
Het verhaal wordt dus uit verschillende perspectieven verteld. In het begin van het boek is dit verwarrend en nog even wat gecompliceerd. De plot was hier waarschijnlijk veel beter te behappen geweest met maar drie personages, aangezien je in de eerste hoofdstukken ook nog erg moet wennen aan het verhaal en de setting. Aan de andere kant, wanneer de plot zich ontvouwt in de laatste hoofdstukken, zorgen de verschillende perspectieven voor meer spanning en meer begrip van de situatie en de complexiteit van het verhaal. Uiteindelijk zie je ook wel echt vijf verschillende werelden tegen elkaar afgezet, waardoor elk personage ook echt iets voor de verhaallijn te bieden heeft.

Houd je van mooie wereldbouw en vind je het niet erg om eens een chicklit met al zijn jaloezie en achterbaksheid te lezen, dan is dit boek zeker vermakelijk.

Wereldopbouw
De wereld die McGee heeft gecreëerd is zeer intrigerend. Vrijwel alles wordt in de toren met hovercraft-technologie gedaan. Dat zorgt voor de vreemdste uitwerkingen, maar is bovenal zeer fascinerend. Ook wordt heel goed uiteen gezet hoe de mensen in de toren de connectie met de realiteit hebben verloren. Alles is bewust over de top. Avery die helemaal bovenin de toren woont heeft dat door en waardeert juist alleen de pure dingen in de wereld. Eris merkt daarentegen de waarde van het echte pas op het moment dat ze alles heeft verloren. De kleine details zoals de auto’s van Rylins crush Cord en de abstractie met de sportprestaties van haar zus Chrissa laten deze abstractheid nog eens extra zien.

Wel merk je heel erg dat de nadruk ligt op de grandeur van de bovenste verdiepingen. De werking van de lagere niveaus is minder goed uitgewerkt en benadrukken voornamelijk de duistere kanten ervan. McGee wil zeggen dat alles in de bovenste verdieping niet perse beter is, maar ze had ook wel meer nog de nadruk mogen leggen op de mooie kanten van de onderste verdiepingen. Desondanks is de wereldbouw zeker het beste aspect van dit boek!

Plot
Het is heel knap hoe McGee alle spinnen in het web tot in detail heeft uitgewerkt. Uiteindelijk valt alles precies in elkaar. Het duurt echter lang tot de climax zich eindelijk aandient. Ik verloor dan ook diverse keren de aandacht. Dit komt bovenal omdat het hele verhaal zich ook zo in het huidige New York had kunnen afspelen. De gehele opbouw van de toren is fascinerend, maar is uiteindelijk alleen maar een setting voor het verhaal.

De plot zelf is niet zo bijzonder of abstract dat het niet in de huidige tijd had kunnen afspelen en dat is vooral erg teleurstellend. Het is jammer dat McGee de plot niet veel specialer dan dat heeft kunnen maken. Het einde maakt veel goed, omdat het totaal anders is dan dat je wilt en verwacht. Het zorgt voor een zeer onvoldaan gevoel, waar je van moet houden. Had het boek dit einde echter niet gehad, dan was het verhaal wel heel compleet en zoet geweest.

Voor de fantasyliefhebber heeft Duizend hoog helaas niet al te veel te bieden. Houd je van mooie wereldbouw en vind je het niet erg om eens een chicklit met al zijn jaloezie en achterbaksheid te lezen, dan is dit boek zeker vermakelijk. Dit boek is namelijk precies wat het zegt te zijn: Duizend hoog is net Gossip Girl, maar dan in een futuristische setting.

Eindoordeel: score

Freya Sixma

Al vanaf kleins af aan is Freya verslaafd aan het fantasy genre. Haar favoriete boeken zijn Ontworteld, A Court of Thorns and Roses, de Throne of Glass-serie en de Reiziger. Met veel passie deelt ze haar liefde voor het genre met jullie.

Jouw beoordeling

Jouw mening: