Uitgever: Uitgeverij Q
ISBN: 9789021403595
Uitgave: Paperback, 416 pagina's
Verschenen: Januari 2017
Prijs: € 17,50
Categorie: Young Adults

De rode ster Calamity hangt nog steeds als een boos oog in de lucht. De Wrekers hebben Babilar inmiddels achter zich gelaten en hebben veel te lijden gehad. Hun groep is uitgedund en hun voorraden zijn bijna uitgeput. Een deel van hun vrienden is omgekomen en hun grootste angst lijkt waarheid te zijn geworden: Prof heeft zich overgegeven aan het duister. David is vastbesloten Prof te redden, maar de andere groepsleden denken dat Profs dood de enige oplossing is voor zijn tirannie. Hoe dan ook, de reis voert naar Ildithia, het voormalige Atlanta, een stad die geheel van zout is gemaakt en zich voortbeweegt door aan de achter kant af te brokkelen en aan de voorkant weer op te bouwen.

Volgens de geruchten zou Prof zich daar bevinden en langzamerhand de macht overnemen. Met de hulp van de wapenontwikkelaar Knighthawk maken de Wrekers zich op de voor de ultieme eindstrijd. Zal het ze lukken Prof te redden of zullen ze strijdend ten onder gaan? De tijd zal het leren, en tot die tijd hebben ze nog genoeg om zich druk over te maken, want wie of wat is Calamity?

Met pijn in mijn hart neem ik afscheid van de Wrekers, en daarmee van één van mijn favoriete boekenseries.

Het einde van een trilogie
Nadat we David en de Wrekers hebben gevolgd in Staalhart en Vlammenwerper, vormt Calamity het spannende eind van een spectaculaire serie. Brandon Sanderson heeft een ongelooflijk origineel concept tot leven gebracht en heeft dit meesterlijk uitgewerkt. Nadat ik Vlammenwerper uitgelezen had, zat ik met veel vragen. Dat waren allemaal vragen waarvan ik hoopte dat ze in Calamity beantwoord zou worden. Dat is Sanderson zeker gelukt, maar helaas riep het einde van het boek, en dus de serie, nog wel wat meer vragen bij me op die helaas niet meer beantwoord zullen worden. Er zijn allerlei speculaties op fora te vinden, dus ik ben gelukkig niet de enige die hier over nadenkt. Het is jammer dat er dus nog wat losse eindjes overblijven, maar desondanks vormt Calamity een prachtige afsluiter van een nog prachtigere serie!

Levensechte personages
De Wrekerserie lijkt het allemaal te hebben: een sterk plot, een flinke dosis spanning, goede schrijfstijl, interessant concept, humor, stof tot nadenken, noem maar op. En dan hebben we het nog niet eens over de personages gehad. Vanaf het begin van de serie zette Sanderson al hele diverse personages neer. Nu in het laatste deel, wordt echt goed duidelijk hoe elk personage zich ontwikkeld heeft. Dat kan soms vrij vanzelfsprekend zijn, bijvoorbeeld doordat we meer te weten komen over het verleden van een aantal personen, en de manier waarop David steeds volwassener wordt. Toch komen we ook wat andere dingen tegen die misschien wel nóg belangrijker zijn: Megans worsteling met haar Epische krachten en Profs strijd tegen het duister. Voor elk belangrijk personage is duidelijk te zien welke groei ze hebben doorgemaakt en hoe alle gebeurtenissen ze hebben beïnvloed, wat ze nog levensechter maakt. Het voelt net alsof je zelf ook bij de Wrekers zit omdat je zo dichtbij de leden staat. En kom op, wie zou nou geen vrienden met David willen zijn? Zijn bizarre metaforen zijn eigenlijk al reden genoeg!

Met pijn in mijn hart neem ik afscheid van de Wrekers. Dit is een serie die ik nog vele malen opnieuw zal lezen en ook echt een plekje in mijn favorieten heeft verdiend. Gelukkig is er nog het korte verhaal Mitosis, dat zich afspeelt tussen Staalhart en Vlammenwerper, maar de Uitgeverij Q heeft helaas (nog) geen plannen om die te vertalen naar het Nederlands. Heel jammer, maar als je het geen probleem vindt om hem in het Engels te lezen, is er in ieder geval niets aan de hand! Brandon Sanderson is een geniaal meesterbrein. Hij weet de serie tot een spetterend einde te brengen en de groei die de personages doormaken is zo levensecht dat het lijkt alsof je je zelf in het verhaal bevindt. Het enige jammere is dat het einde nog wel wat vragen oproept die niet beantwoord worden. Hoe dan ook, ik ga de serie ontzettend missen!

Eindoordeel: score

Alexandra Kist

Jouw beoordeling