Uitgever: Uitgeverij Q
ISBN: 9789021403359
Uitgave: Paperback, 416 pagina's
Verschenen: September 2016
Prijs: € 17,50
Categorie: Young Adults

Tien jaar geleden verscheen het mysterieuze hemellichaam Calamity aan de hemel. Tegenwoordig ziet hij eruit als een rode ster, maar zijn impact is gigantisch. Sinds zijn komst ontwikkelden verscheidene mensen superkrachten die ze boosaardig maakten. Deze Epics onderwerpen de bevolking en niemand biedt tegenstand, behalve de Wrekers. In Staalhart lazen we hoe David zich aansloot bij deze georganiseerde bende en samen met hen de wrede Staalhart uitschakelde, waardoor Newcago weer een vrije stad werd. Nu lijkt een andere Epic, Regalia, hun aandacht te willen trekken en reist David samen met Prof en Tia naar Babylar, de stad die ooit bekend stond als New York…

Al snel blijkt dat Regalia een oude bekende is van zowel Prof en Tia. Zij is een machtige Epic met het vermogen water te sturen. David vindt het heel spannend om voor het eerst in zijn leven Newcago te verlaten en kijkt zijn ogen uit in Babylar. De drie sluiten zich aan bij een andere groep Wrekers en samen proberen ze Regalia uit te schakelen en Babylar te bevrijden. David heeft ook een ander doel: hij is vastbesloten Vlammenwerper te vinden. Zij zou gevlucht zijn naar Babylar en samenwerken met Regalia. Sinds bleek dat Megan, het meisje van zijn dromen, ook een krachtige Epic was, bleef David de hoop koesteren dat ze te redden was van de negatieve bijwerkingen van haar superkrachten. Zal het hem lukken en wil Megan eigenlijk wel gered worden?

Met Vlammenwerper slaat Brandon Sanderson de spijker weer op zijn kop.

Minstens zo spannend als zijn voorganger
Er waait een frisse wind in Newcago na de dood van Staalhart. De Wrekers hebben nu de leiding over de stad en zijn gedwongen andere Epics uit te schakelen die de stad over willen nemen. Wanneer moeten Prof, Tia en David een andere Epic moeten verslaan, blijkt dat deze heel anders is dan Staalhart. Regalia is veel mysterieuzer en ondoorgrondelijker dan de arrogante Staalhart. De bevolking van Babylar vindt het zelfs helemaal niet erg dat Regalia de stad in haar macht heeft, want zij kunnen rustig leven. Dan nodigt Regalia de Epic Kaalslag uit om de boel kort en klein te komen slaan en verandert het eens zo vredige Babylar in een bloedbad. Kaalslag is in staat om een stad in één keer op te blazen en hij lijkt dat ook van plan te zijn met Babylar.

De dreiging komt deze keer van alle kanten en dat maakt dit boek weer vreselijk spannend. De personages moeten het niet alleen tegen Regalia opnemen, maar ook tegen Kaalslag en nog een aantal andere Epics. Brandon Sandersons schrijfstijl leest heel lekker weg en daardoor zal je het boek binnen no time uit hebben. De Epics zijn weer episch en David is net zo grappig met zijn foute metaforen als een ezel die uitglijdt over een banaan terwijl hij het volkslied jodelt. Ik bedoel maar!

Ontwikkelingen en nieuwe personages
Eén van de beste aspecten aan deze serie is dat de personages een duidelijke persoonlijke groei doormaken. In Staalhart was Davids doel heel duidelijk: Staalhart verslaan, toegelaten worden tot de Wrekers en zorgen dat Megan hem ook leuk zou vinden. In Vlammenwerper is David duidelijk wereldwijzer geworden en dat is ook zeker nodig want de situatie is nu een stuk complexer. Prof lijkt steeds meer met zichzelf in strijd te zijn door zijn eigen Epische krachten en Tia verdwijnt iets meer naar de achtergrond, maar bewijst ook dat het team haar nodig heeft. De nieuwe Wrekers zijn stuk voor stuk interessant en ook Megan lijkt te zijn veranderd. Sanderson laat het team stukje bij beetje het grote mysterie van de Epics ontrafelen en werkt langzaam maar zeker naar een spetterend einde toe.

Met Vlammenwerper slaat Brandon Sanderson de spijker weer op zijn kop. Het verhaal zit boordevol actie, mysterie, hilariteit en vooral spanning. De nieuwe setting en de nieuwe Epics zorgen ervoor dat je meteen gegrepen wordt en het boek laat je niet meer los tot je het boek uit hebt gelezen. Sandersons schrijfstijl is haast filmisch en ik hoop dan ook stiekem dat deze serie ooit verfilmd zal worden. Dit razend spannend boek maakt het haast onmogelijk te wachten op Calamity, het laatste deel in de serie, maar gelukkig komt hij over iets minder dan een maand al uit!

Eindoordeel: score

Alexandra Kist

Jouw beoordeling