Uitgever: Uitgeverij Q
ISBN: 9789021403090
Uitgave: Paperback, 416 pagina's
Verschenen: Juni 2016
Prijs: € 17,50
Categorie: Young Adults

David was nog maar acht jaar oud toen zijn vader voor zijn ogen werd vermoord door de machtige Staalhart. In die periode was de mysterieuze Calamity net aan de hemel verschenen en kregen verscheidene normale mensen ineens superkrachten. Deze Epics gingen hun macht misbruiken en onderwierpen de normale bevolking. Staalhart is een van de allermachtigste Epics en David is vastberaden hem voor eens en altijd uit te schakelen.

Het is tien jaar later en Staalhart heeft inmiddels de stad Newcago overgenomen. Hij voert een vreselijk bewind. David heeft zijn leven gewijd aan het bestuderen van de Epics en hun zwakheden. Hij wil zich graag aansluiten bij de Wrekers: een mysterieuze groepering die de Epics één voor één om het leven brengt. Tot nu toe richtten ze zich vooral op de mindere Epics, maar David wil hen overtuigen om achter Staalhart aan te gaan en de bevolking van Newcago voorgoed te bevrijden.

Sanderson is een genie, want het verhaal is meesterlijk geschreven en ook de plottwists zijn steengoed.

Omgekeerde superhelden
In Staalhart geeft Brandon Sanderson een originele draai aan het langbekende concept van superhelden. Hij laat deze figuren met fantastische krachten eens een keer niet de held van het verhaal zijn, maar verandert ze in vreselijke superschurken. “With power comes great responsibility,” is een bekende leus over superhelden, en Sanderson laat zien dat dat maar al te waar is. Het hebben van die krachten zorgt er namelijk voor dat de Epics stuk voor stuk het slechte pad op gaan. Door hun toedoen leeft de bevolking van Newcago in het eeuwig duister en is Calamity het enige rode lichtpuntje aan de horizon. Bovendien is het grootste gedeelte van de stad in staal veranderd en leven de meeste mensen in tunnels onder de oppervlakte.

Wat Calamity precies is, is onduidelijk. Sommigen geloven dat het een soort komeet is en weer andere geloven dat het gemaakt is door mensen. Veel tijd heeft David niet om zich daar druk om te maken, want zijn leven staat op het punt om in een stroomversnelling terecht te komen. Sanderson heeft daarmee niet alleen een interessant concept te pakken, maar is daarnaast ook ijzersterk in de uitvoering. Het verhaal geeft je stof tot nadenken over wat al deze krachten met een mens kunnen doen, en het is heel makkelijk om je al die taferelen voor te stellen door de levendige schrijfstijl van Sanderson.

Geweldige personages
Staalhart zit vol met interessante personages. David mag dan wel onze hoofdpersoon zijn, maar het is duidelijk dat de mensen om hem heen ook een uitgebreid achtergrondverhaal en complexe karakters hebben. Omdat David zich de afgelopen tien jaar heeft afgesloten voor andere mensen, komt hij vaak nogal onbeholpen over. Hij heeft een voorliefde voor metaforen, maar die komen bij hem nooit zo goed uit de verf. Dat geeft het verhaal een erg leuk komisch tintje. Davids ongemakkelijke flirtpogingen zijn daarnaast ook ontzettend leuk om over te lezen.

Ook de slechterik Staalhart is heel goed uitgewerkt. Hij is een mysterieus figuur die zijn slaafjes al zijn vuile werk laat doen, en dat wordt op zo’n manier beschreven dat je zelf ook een gigantische hekel aan deze antiheld begint te krijgen. Sanderson weet zijn personages, goed en kwaad, dus echt tot leven te wekken en daardoor is het zeker niet moeilijk om ze tijdens het lezen voor je te zien.

Een duizelingwekkend plot
Het verhaal gaat heel snel. Je zal je hoofd er echt bij moeten houden tijdens het lezen want anders zal het je gegarandeerd gaan duizelen. Sanderson is echter een genie, want het verhaal is meesterlijk geschreven en de plottwists zijn steengoed. Het was heel moeilijk om het boek aan de kant te leggen en ik merkte ook dat ik heel erg met David ging meeleven. Het moment dat het einde in zicht komt is heel dubbel: aan de ene kant kan je niet wachten op de ontknoping, maar aan de andere kant wil je dit boek helemaal niet uit hebben!

Met Staalhart is de wereld van de fantasyliteratuur een heel bijzonder verhaal rijker. Het verhaal sluit perfect aan op alle films over superhelden die de laatste paar jaar zo populair zijn geworden, maar laat net de keerzijde zien: een onbeduidende jongen tegenover een superschurk. De personages zijn ontzettend goed uitgediept en worden geloofwaardig neergezet, en het plot is een complexe puzzel die je verdwaasd achterlaat. Het hoeft echter geen enkel probleem te zijn dat het moeilijk is om afscheid van het boek te nemen als je hem uit hebt, want Vlammenwerper, het vervolg op Staalhart, ligt namelijk al in de winkel!

Eindoordeel: score

Alexandra Kist

Jouw beoordeling