Uitgever: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789024559985
Uitgave: Paperback, 607 pagina's
Verschenen: September 2013
Prijs: € 24,95
Categorie: Volwassenen

Veel fantasylezers zullen wel bekend zijn met David Gemmell, auteur van onder andere De Kronieken van de Drenai. Na zijn overlijden in 2006 nam zijn vrouw Stella Gemmell het op zich om eigenhandig het laatste deel van zijn Troje-trilogie te voltooien. Blijkbaar kreeg ze de smaak van het fictieschrijven daarbij goed te pakken, want met 607 pagina’s is De Stad nou niet bepaald een lichtgewicht debuut. Kan Stella Gemmell hiermee een eigen plek in de schrijverswereld veroveren, of zal ze vooral moeten meeliften op haar beroemde achternaam?

Gigantisch en episch
Het verhaal begint bescheiden, met twee kinderen die diep verscholen in een riool proberen te overleven. Maar algauw komen we erachter dat dit niet slechts een afwateringsysteem is, maar een uitgestrekt stelsel van catacomben. Het ‘ondergrondse Parijs’ en zelfs Tolkiens Moria vallen erbij in het niet. Boven het riool ligt de Stad, zo gigantisch dat geen andere naam er recht aan zou doen. Dit is dé Stad.

Wanneer Elija en Emly de mysterieuze Bartellus tegenkomen, begint hun bovenaardse reis in deze Troje-achtige omgeving vol oorlog en intrige. Hoewel genoeg volkeren De Stad maar wat graag willen innemen, ligt het grootste gevaar voor de bewoners misschien nog wel in hun eigen gevreesde keizer. In het geheim wordt er angstig gefluisterd: is hij nog wel menselijk? En wat is er gebeurd met de volksheld Shuskara? Als hij ooit terug zou keren, is er dan misschien nog hoop voor de stadsmensen?

Een rijkversierd bouwwerk met een solide fundering
Het moge duidelijk zijn dat De Stad een zeer ambitieus debuut is, maar Stella Gemmell ontwijkt de gebruikelijke valkuilen die een fantasy-epos verwarrend of langdradig kunnen maken. Natuurlijk zit het boek stampvol personages, maar elk van hen wordt stevig neergezet zodat niet verwarrend wordt wie nou wie is. Er wordt ook niet onnodig tussen personages heen en weer gesprongen. Het fantasygehalte is subtiel: veel personages geloven niet in magie, hoewel het er wel degelijk is. Wanneer de magie dan toch naar voren komt, is het daardoor des te indrukwekkender. Zoals het hoort.

De Stad is een indrukwekkend toneel voor dit epos. De Romeins aandoende cultuur komt authentiek en toch origineel over door de eigen tintjes die Gemmell eraan meegeeft. Als lezer leef je met alle lagen van de samenleving mee en daardoor heeft het boek een rijke diversiteit aan personages met uiteenlopende beroepen en karakters. Gaandeweg raken die personages wel steeds verder met elkaar verweven: het verhaal ontstaat door hun interacties en de keuzes die hen echt en geloofwaardig neerzetten.

Verhaallijnen van eeuwen, jaren en dagen komen allemaal samen tot een bloedstollende climax, waarbij je in een noodvaart door de laatste honderd pagina’s bladert. Een imposant debuut.

Heel passend bij de gigantische setting is De Stad een imposant boek. Het is lekker dik, zoals je graag ziet bij een epische fantasyroman, maar het is gelukkig geen trilogie die met een overvloed aan papier een traag voortkabbelende reeks avonturen aan elkaar rijgt. In het begin ken je als lezer net als Elija en Emly niet veel meer van deze wereld dan een donker plekje in het riool, maar elk hoofdstuk voegt weer een nieuw stukje toe aan de puzzel. In het begin roept dat alleen maar meer vragen op, maar zoals bij een goed gelegde puzzel begint Gemmell met de stukjes aan de rand. Als die rand eenmaal af is, wordt snel duidelijk hoe alles samenhangt en wat het hele plaatje gaat worden. Verhaallijnen van eeuwen, jaren en dagen komen allemaal samen tot een bloedstollende climax, waarbij je in een noodvaart door de laatste honderd pagina’s bladert.

De naam Gemmell en het indrukwekkende pak papier wekken hoge verwachtingen zodra je De Stad ziet liggen. Die worden gelukkig ook waargemaakt. Stella Gemmell bewijst met dit debuut dat ze ook zelf een verdienstelijk schrijfster van epische fantasy is. Maak wel even wat tijd vrij om dit boek te lezen, want met de complexe plot en de vele personages is het geen boek dat je even een tijdje kunt laten liggen zonder de draad kwijt te raken. Blijf liever in de flow van het verhaal en laat je meevoeren op deze wilde rit, het riool uit, een betoverende wereld in.

Eindoordeel: score

Immanuel Geesing

Jouw beoordeling