Uitgever: Karakter Uitgevers
ISBN: 9789045206080
Uitgave: Paperback, 560 pagina’s
Verschenen: Februari 2015
Prijs: € 19,95
Categorie: Young Adults

De vijftienjarige Will West heeft nog nooit lang op dezelfde plek gewoond. Afgezien van zijn ouders heeft hij geen familie of vrienden die hem aan een bepaalde plek binden. Van zijn ouders moet Will zich zo normaal mogelijk gedragen, niet opvallen en gemiddelde cijfers halen op school. Waarom? Will heeft eigenlijk geen idee. Totdat hij even niet oplet en per ongeluk het hoogst haalbare cijfer op een landelijk examen haalt. Vanaf dat moment staat Wills leven op zijn kop: een vrouw rekruteert hem voor een mysterieuze privéschool en Will merkt dat hij wordt achtervolgd door vreemde mannen met zwarte petten. Maar wat willen ze allemaal van hem? Waarom is Will zo bijzonder?

Met alle Zwarte Petten die achter hem aan zitten, heeft Will geen keus: hij besluit zo snel mogelijk naar de geheimzinnige school te vluchten waar ze hem zo graag willen hebben: het Centrum voor Geïntegreerd Leren. Daar ontdekt Will dat hij niet de enige is met speciale talenten. Zijn huisgenootjes hebben stuk voor stuk een bijzondere gave, en ze beseffen al snel dat ze niet voor niets samen in één huis zijn gezet. Maar wat speelt er allemaal op het Centrum, en wie zijn toch die Zwarte Petten die steeds maar weer opduiken? Eén ding is in elk geval zeker: Will en zijn vrienden zullen het raadsel op moeten lossen, en snel, want Wills leven zou wel eens in gevaar kunnen zijn…

De Paladijnse voorspelling is een superspannend boek dat dankzij Mark Frosts vlotte en filmische schrijfstijl geen moment verveelt en echt voor je ogen tot leven komt.

Filmisch en spannend
De Paladijnse voorspelling is geschreven door Mark Frost, die vooral bekend is geworden doordat hij heeft meegeschreven aan de tv-serie Twin Peaks en aan de scenario’s van Fantastic Four en Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer. En dat is te merken. Met De Paladijnse voorspelling heeft Frost een flinke pil geschreven, maar door zijn filmische schrijfstijl en de continue spanning in het verhaal is het absoluut niet moeilijk om je aandacht erbij te houden. Will belandt van het ene avontuur in het andere, en dankzij de vrij korte hoofdstukjes, Frosts vlotte schrijfstijl en de vele humor in het boek, ben je zo door die vijfhonderd pagina’s heen.

Frosts filmische schrijfstijl zorgt er ook voor dat het niet moeilijk is om alles voor je te zien. En dat is vooral erg gaaf als Will eenmaal op het Centrum is aangekomen. Het Centrum loopt namelijk flink op ons voor als het gaat om technologie, met tablets en apps die echt tot leven lijken te komen en digitaal exacte kopieën van jezelf creëren. Een beetje creepy, maar ook supergaaf! En daarnaast komen Will en zijn vrienden nog veel meer bizarre dingen tegen tijdens hun avonturen, zoals griezelige wezens, standbeelden die tot leven komen en mensen die zomaar in het niets verdwijnen. Stuk voor stuk weet Frost ze tot leven te wekken, waardoor je het verhaal echt als een film voor je ziet. Persoonlijk denk ik dan ook dat De Paladijnse voorspelling zeker niet zou misstaan op het witte doek.

Veel actie, minder uitleg en ontwikkeling
De nadruk in De Paladijnse voorspelling ligt dus vooral op actie en avontuur, en ook al zorgt dat ervoor dat je dit boek het liefst in één ruk uitleest, toch heeft het ook een paar nadeeltjes. Zo blijven de personages over het algemeen een beetje vlak. Je zou bijvoorbeeld zeggen dat Will toch wel een flinke ontwikkeling zou doormaken als hij eenmaal merkt wat hij allemaal kan, maar het lijkt hem allemaal vrij gemakkelijk af te gaan. Ook mis ik zijn emoties een beetje, bijvoorbeeld als hij merkt dat er iets mis is met zijn ouders, of als hij het meisje van zijn dromen ontmoet. Dankzij de vele humor in de dialogen ontstaat er wel een band tussen de personages, maar toch denk ik dat wat meer diepgang in hun relaties geen kwaad had gekund.

Daarbij blijft er tijdens het lezen van dit eerste deel in de trilogie ook nog erg veel onduidelijk. De schrijver laat regelmatig merken dat er op allerlei vlakken dingen gebeuren, en als lezer krijg je ook wel steeds kleine stukjes informatie, maar hoe alles nu precies in elkaar grijpt blijft nog wat vaag. Het verhaal dendert in rap tempo voort, maar uiteindelijk blijf je toch met flink wat vragen zitten. Maar gelukkig is De Paladijnse voorspelling nog maar het begin van de trilogie, dus hopelijk worden die vragen in de twee vervolgdelen beantwoord.

Al met al is De Paladijnse voorspelling een superspannend boek dat dankzij Mark Frosts vlotte en filmische schrijfstijl geen moment verveelt en echt voor je ogen tot leven komt. De personages missen een tikje diepgang en het verhaal roept op het moment nog erg veel vragen op, maar desondanks is De Paladijnse voorspelling een sterk begin van een veelbelovende serie!

Eindoordeel: score

Marije Kok

Marije behoort tot de Harry Potter-generatie en het is daarom ook niet gek dat de boeken over de tovenaarsleerling, die meteen haar eerste kennismaking met de wereld van fantasy waren, nog steeds haar lievelingsboeken zijn. Ondertussen heeft ze de rest van de fantasywereld ook ontdekt, en is ze dol op het lezen van young adults, dystopische verhalen, epische fantasy en eigenlijk alle kinderboeken waar ook maar een beetje magie in voorkomt.

Jouw beoordeling

Jouw mening: